Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 oktober 2015

Av Malin wiper - 3 oktober 2015 14:15

  

Min son och jag var ute och åkte med bilen lite överallt när Mr T var uppe i Piteå hos sin släkt i början av september. Här har vi parkerat i Sala för att gå omkring och njuta av dess gamla stadsdelar. Vi började på torget där det var både loppis och försäljning av annat.

 

 

                

                  Dykplats 

 

Klicka här för att läsa om Sala som även är känd för sin Sala silvergruva. Min man och jag åkte förbi Sala Silvergruva en gång då vi hälsade på min väninna ia och hennes man. Dom bor inte så långt ifrån Enköping. Klicka här för att läsa ännu mer

 

   

Dom har till och med en "Gruvsvit" Världens djupaste hotellrum. Klicka här för att läsa mer om detta. Det är inget för mig som lider av klaustrofobi...  Min man ämnade skoja och sa att vi kan väl fira en andra smekmånad där...  Tur att vi inte har råd för det kostar rätt mycket men ingår en del i priset 


  

Kul att få se en biograf av det gamla gardet och med ett tidstypiskt namn "Centrum". När jag växte upp så fanns det många biografer och dom låg utspridda i hela stan. 

 

  

Ett nedlagt konditori där lokalen ekar tomt.          

 

   

Det är för härligt att få se lite gamla neonskyltar som får hänga kvar som en snygg detalj från en svunnen tid.            


  

Vi gick vidare och njöt av dom fina gamla husen i olika färger                  


  

Det fanns även utsmyckningar som tjusade


  

Jag gillar verkligen dom gamla handtagen på dörrarna. Nu har jag sett att i nybyggen börjar dom ta tillbaka sånt men i en uppdaterad form


  

Det finns hur mycket fina hus som helst i Sala     


  

Kolla in vilken vacker port


 


Lampor som liksom välver sig över den fina tunnelingången till en bakgård 


  

Ytterligare utsmyckning i smide


  

Vi hade kunnat promenera hur länge som helst            


  

Pelare är nåt jag gillar också


Jag har inte gulat upp huset utan det var så här citron/senapsgult             


  

Vad härligt det är med lite färger, numera är det mest svart, grått och vitt


  

Ja! vad säger man?                     


  

Lyriskt vackert

 

 


 #Sala #Silvergruva #Pelare #Gult       

Av Malin wiper - 3 oktober 2015 08:10

   

  

När jag var till Enköping i början på september så köpte jag detta vin som heter Bonterra Chardonnay. Min son och jag var inne på ett system  och en kvinna kom fram för att fråga om hon kunde hjälpa till och då sa jag vad jag var ute efter och hon föreslog detta vin. Funderade en stund för det var ett vin som kostade 135 kr men jag blev nyfiken. Jag drack inget vin när jag var där för jag gick på värktabletter så jag tog hem vinet och ställde det på vårt lilla glas-barbord. Flaskan var så bullig och fin och etiketten snyggt stilren. I går kände jag för att smaka på vinet och min man kände likadant. Vi åkte ner till ICA för att köpa lite tilltugg i form av deras goda kycklinglår och deras otroligt goda kålsallad. Min man tog potatissallad istället. Vi åt så lagom mycket och detta passade väldigt bra till det vita vinet.

 

 

Här ser man etikettens fina struktur. Sen skålade vi och satt och myste en stund. Vinet var det godaste jag någonsin druckig. Det var fruktigt utan att vara kärvt, när man fick in en klunk i munnen så spred sig vinet på tungan och man fick behagliga stickningar av den lilla mousseringen som fanns i vinet.  Det håller 13,5 i alkoholhalt men man dricker inte mycket utan man bara smuttar och tar god tid på sig att njuta av detta vin med känsla av lyx och fest.  Det är så sällan vi dricker nåt numera men när man gör det så vill man ha nåt med bra kvalitet och känsla. Dessutom var vinet ekologiskt och det gav ett extra plus. Tack till kvinnan som tipsade..  


Vi sov lite längre i dag men man känner att man är mycket piggare än förut. Det är höstmarknad i Skillingaryd men vi har inte bestämt än om vi åker dit. Vi har en sak på agendan antingen i dag eller i morgon. Vi var ju till Jul-Ljus Butik & Café i går och jag har lite mer bilder för dom hade fått hem ännu mer nytt inför julen. Gulligt av Anna att skänka priser till min tävling som jag var där för att införskaffa. Det tar lite tid att få till bilderna för dom blev lite mörka trots att jag även tog med blixt. Hoppas ni kära läsare får en fin helg vad ni än skall hitta på. När jag skriver detta så är klockan 08.45 och solen börjar titta fram så det verkar bli en fin dag. I går blåste det rätt rejält men nu ser det vindstilla ut. Sköt om er och tack för att ni tittar in till mig    

 

 

#Bonaterra #Chardonnay #Ekologiskt #Jul

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards