Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2015

Av Malin wiper - 18 oktober 2015 14:00

  

Vi hade ett ärende in till Jönköping i all hast så vi hann inte äta nån frukost i går. Efter att vi fixat det brådskande ärendet så åkte vi till Lindströms Konditori på Torpa. Det togs över av Victoria och hennes man Gustaf som driver Malmborgs Konditori och Malmborgs Lilla också. Victoria var där när vi kom in genom porten, alltid kul att träffa henne och när vi kom så hade dom en frukostbuffé uppdukad så det passade utmärkt.               


Klicka här för att se vad jag skrev då vi var dit sist. Klicka här för att se vad jag skrev 5 augusti då vi var inbjudna dit dan före, innan dom öppnade för allmänheten


 

Här ser man både ost, leverpastej, skinka och ägg. Allt var av ypperlig kvalitét


    

På resten av bordet fanns det olika gurkor, kaviar, nån slags dressing, marmelad mm  


Sen hade dom massor av brödsorter att välja på. Även äppeljuice som smakade mustigt och gott 


  

Vi satt oss en trappa upp där dom har en härlig blandning av möbler


  

Jag tog en jättegod smörgås som jag delade i tre delar eftersom jag inte vill äta för många smörgåsar/dag. Här ser man vad jag la på för pålägg. Sen får man välja mugg eller kaffekopp och jag tog en som minner lite om 1970-talet


  

Jag har fotat därinne förut så jag tar bara med lite bilder, dessutom satt det folk på andra sidan   


  

Nedre lokalen som också den är jättefin                     


  

Härliga muffins i snygga formar


  

Rosa bandet som just nu har kampanj "Rosa Bandet". Jag har ju själv råkat ut för denna sjukdom men kom undan med en godartad tumör. Klicka här för att se årets Rosa Band produkter. När jag var till ICA sist för att handla så valde jag en rosa bandet-plastpåse där 5 kr/påse går till cancerforskningen. I dag går våra tankar till min mans bror, min svåger som lagts in i dag för operation i morgon. Även till en väninna som råkat ut för samma som mig vad gäller sköldkörteln, hon skall operera bort hela inom 3 månader

 


Ett lite galet och enerverande klipp med Madness...  hittade inget annat som hade breakfast i titeln "Bed and Breakfast". Madness är en engelsk revival/popgrupp som bildades 1976 i Camden Town, London. 2007 turnerade bandet fortfarande med sina sju medlemmar. Klicka här för att höra deras mest kända låt som är mer lyssnarvänlig            

 

När detta inlägg kommer in så befinner vi oss på Malmborgs Konditoris mucikcafé. Jag trodde inte vi skulle komma iväg eftersom jag råkade illa ut med håret i lördags. Skulle intensivtona ut den grå utväxten och hade tagit en ton mörkare men lite blondare. Det blev råttgrått med en beige ton som gjorde att jag försvann helt. Jag hade ytterligare ett paket som min väninna A-G köpt ut åt mig, det är samma färg som hon själv har på håret och det är jättesnyggt. I morse hjälpte min man mig att tona igen och då blev håret mer blont och lite varmare med några stänk av rödblont det är mycket bättre än före och nu vet jag att den färgen funkar bättre. Jag har gått till frissan i många år för att få det gjort men nu har vi haft så mycket utgifter ett tag så jag har varit tvungen att göra det själv. 

               


#Lindströms #Torpa #Victoria #Madness #Intensivtoning   

Av Malin wiper - 18 oktober 2015 08:00

  

Min bloggläsare Lena skrev att Chuck Berry fyller 89 år i dag. Tack för att du talade om detta för jag hänger inte alltid med i svängarna. Klicka här för att se ett klipp från 2007  

                 

 

Klicka här för att läsa en biografi över Chuck Berry och se ett klipp. Klicka här för att höra Chuck Berry och Etta James ihop live. Etta James är också en av mina favoriter men hon har tyvärr gått ur tiden 

 

Här var det gåshud för hela slanten 

 

                 

                   Chuck Berrys guitars 

 


Här kommer ett riktigt gammalt klipp med Chuck Berry från 1956. Det svänger så man kan knappt sitta stilla och det är rätt kul filmat

 

                

   


  

Här ser ni Chuck Berrys autograf som jag fick 1978 av min autografvän, killkompis Mr H. Han tog en extra för att jag skulle få när han träffade Chuck Berry efter en konsert. Han fick följa med Chuck Berry på en restaurang och där satt dom och pratade länge. Dom har träffats ett antal gånger och Chuck brukar även ha med sig en stab med folk ut efter konserterna 

 

 

 

#Chuck #Fyller #Autografvän

Av Malin wiper - 17 oktober 2015 17:49

                                  


 


Min man och jag åt lite gott i kväll och till maten drack vi ett vitt vin som heter Ecologica Berlina från 2014 som är ett kravmärkt vin. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om vinet. Min man gillade inte vinet för han tvckte att det var saft och utan karaktär så han skulle inte köpa det igen. Så uselt tyckte inte jag om vinet än om jag höll med honom lite för det smakade lite som ett mellanting mellan mousserande druvsaft och vin. Jag har ett otroligt bra smaksinne men jag tyckte det var lite äpple också i smaken. Det skall vara som bäst till heta asiatiska rätter eller som sällskapsvin. Vi drack det till en kycklingrätt

 

Klicka här för att se vilket betyg vinet fått. Klicka här för att komma in på en sida och se andra ekologiska viner 

 


Detta var en av dom första låtarna jag hörde med The Rolling Stones. Jag och en kompis var hemma hos en klasskamrat som bodde i ett stort hus bredvid vår skola. Hon hade en singel med denna låt på och vi tre dansade och sjöng till låten. Hennes föräldrar var på arbetet och vi gick hem till henne på lunchrasten. Vi spelade nästan sönder den stackars skivan. Tyvärr så dog en av dessa kompisar redan i början av 1990-talet och jag tänker ofta på henne för vi hade så kul ihop. Den andra kompisen blev läkare så småningom precis som sina föräldrar. Hade lite kontakt med henne på 1990-talet men sen blev jag utbränd så allt rann ut i sanden. Numera har man verkligen många minnen att tänka tillbaka på. 


 

#Ecologica #Vitt #Rolling #Minnen

Av Malin wiper - 17 oktober 2015 09:00

  

I går förmiddag åkte jag ner till centrum för att handla men blev så sugen på en fika. Ringde till min man på hans jobb för att fråga om han ville följa med. Här ser ni honom komma ut från fina Magnisa Stuga.


  

Vi gick till Jonssons Konditori och min man tog en räksmörgås och jag ett rågbröd med ost och skinka. Det var jättegott, vi satt en stund och pratade och kollade ut över torget som var rätt folktomt och man ser att det är lite kallare nu     

 

     

En bananbakelse som gjorde allt för att fresta...  


  

En otroltit fin och välgräddad wienerbrödslängd. Den såg så frasig och god ut så tandvattnet rann av bara anblicken...                         


  

Wienerbröd som hade en lite mindre storlek och såg superfina ut             


  

På torget var det lugnt och stilla, man kunde nästan höra löven falla    


  

Snyggt utanför klädbutiken People  

 

   

Såg sen en jacka hängande på en stolpe utanför vår järnhandel. Man vet inte vad man skall göra när man ser nåt sånt för tänk om jag lämnar in den på nåt ställe i närheten och så befinner sig personen i närheten...   Det såg ut som en barnjacka. Eftersom den hängde och inte låg på marken så gick jag vidare          


Till lunch dukade jag lite fint i köket för att överraska min man. Tände även lite ljus 


    

Jag köpte kycklinglår på ICA som dom hade extrapris på just nu, 10 kr/st och dom var jättegoda. Sen köpte jag deras fantastiskt goda kålsallad. Därefter kokade jag potatis och massor av grönsaker i buljong till detta. Vi drack sen ett glas öl till maten och satt och myste en stund med skön musik i bakgrunden. Njut av vår sköna höst för snart är träden nakna 

  

 

 

 

 

   

 

 

#Centrum #Magnisa #Jonssons #Räksmörgås #Wienerbröd #Torget #People #ICA #Kycklinglår #Kålsallad

Av Malin wiper - 16 oktober 2015 19:30


Ladder in a Bottle trick från Paoson.com. Det är dom som gör dom fantastiska fiolhängarna som jag haft inne i bloggen föru men dom var då i starten av sitt företag och hann inte. Annars brukar man ju se skepp i flaskor men en stege går ju bra också 

 

Alan Jackson med It´s allright to be a redneck. Det förekommer massor av stegar i klippet därför så pasande. Alan Jackson föddes 1958 i Newman, Georgia och är en amerikansk countrysångare.    


 

   

                                  



#Ladder #Bottle #Paoson #Rocking #Alan

Av Malin wiper - 16 oktober 2015 14:45

                                               


Det har verkligen hänt mycket sen sist jag var nere och kollade i centrum i "Vår lillas stad". Det arbetas för fullt utanför vårt nya Coop som slår upp sina portar 21 oktober. Jag kommer själv inte att kunna vara där den dan så jag får kolla lite senare hur det ser ut. 

 

Klicka här för att se hur Coop såg ut före. Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa om nya Coop


  

Man går in i samma ingång som till  Swedbank  och Coop kommer att ha öppet från 06.00 till 23.00 Det känns som ett helt nytt kvarter med nybyggda höghuset och sen Coophuset bredvid 

 

Så passande med Supermarket song med Jewel. Jewel är en amerikansk sångare och låtskrivare                                 


  

Apoteksgruppen flyttade in i lokalen bredvid Coop för ett tag sen. Jag trodde att det skulle bli som en galleria där man kan gå från Coop in till Apoteket men jag hade fel. Jag kan inte länka till Apoteksgruppen för dom har ännu inte satt ut sin nya adress och plats.      


 

Åt andra hållet mot torget 

  


#Coop  #Apoteksgruppen #Jewel


Av Malin wiper - 16 oktober 2015 10:00


Lite soft fredagsmusik med Mr Acker Bilk och Cocktails For Two. Jag hade en killkompis då jag bodde i Göteborg som var vän med Mr Acker Bilk. Min kompis bodde några år i England och var hem till Mr Acker Bilk många gånger och dom satt även på pubar och pratade. Nu såg jag att Mr Acker Bilk dog 2014 86 år gammal. Min kompis sa att han var en otroligt trevlig man. 

 

 

Cd and LP

 

Mr Acker Bilk bodde i Pensford i Somerset, när han dog så bodde han i Bath. Han var en brittisk jazzklarinettist som anses som en av de främsta. Bilks största hitsingel varn hans egenkomponerade låt "Stranger on the Shore" som 1961 nådde andraplatsen på Englandslistan, och 1962 nådde förstaplatsen på amerikanska singellistan Billboard Hot 100. I Sverige fick han en Tio i topp-hits 1964 med "The Harem". Klicka här för att läsa lite mer om honom

 


Ännu ett klipp med Mr Acker Bilk. Nu live med dans i bakgrunden. Han spelade inte bara jazz utan populärmusik också. Tycker dessa två låtar passar på en fredag inför en helg, soft och vackert 

 

 

#Bilk #Jazzklarinetist #Dans

Av Malin wiper - 15 oktober 2015 17:57

 

I dag skall jag bara ägna mig åt hemmet, har en stor disk, massor av kläder att stryka och dammtorkning av sovrum och vardagsrum. Dammsuga har jag inte kunnat göra på länge på grund av ländryggen så det har min man skött om. För att kunna diska har jag fått köpa en balja att sätta på diskbänken på grund av ländryggen. Min man hinner inte med allt eftersom han arbetar. Tack och lov så löser det sig så småningom då vi får ett nytt kök. Vi är för långa för låga gamla diskbänkar. Vi har flyttat två gånger på tre år men nu börjar vi långsamt rota oss här och hoppas få bo här ett tag till...  . Jag har träningsvärk i armarna och axlarna sen A-G och jag var på gymmet, tur att vi har lite dagar emellan passen.

  

Här står min son utanför en Gulf-mack i Älvsbyn. Han stannade till där när han var ute och åkte i norrland för ett tag sen. Gulf fanns när jag växte upp men sen försvann det men nu är det på väg tillbaka men logotypen ser inte likadan ut. Min som sa att dom säljer saker på macken där märket ser ut som förr. Min son hade tagit 6 månaders tjänstledigt men han gick tillbaka tidigare eftersom han blev erbjuden ett annat arbete. 

 

 

 


Lite olika Gulflogotyper genom åren. Klicka här för att se lite Gulfprylar. Klicka här för att se en gammal gulfmack. Klicka här för att läsa mer om Gulf

 

   

Vi var in på vårt Preem ett ärende och en bil som har samma schassi som våran stod på parkerningen så vi ställde oss bredvid. Vår till vänster är en suzuki wagon R+ och den andra en Opel Agila. Vi hade en gul förut som bara finns några fåtal av. Tyvärr så kvaddade vi den genom att ett djur sprang ut på vägen.  


Han fotade denna bild i Piteå. Det är ett stort parkeringshus till vänster i trämaterial och två olika trappor upp. Klicka här för att se en bild på bara parkeringshuset och läsa lite mer om detta. Namnet är "Stadsberget" 


  

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på en rolig kattmöbel i form av en gammal tv

 

 

 

 

 

 

Då var det helg igen och jag hoppas att ni kära läsare får några bra och händelserika dagar, eller några lugna sköna dagar. Vi kommer nån av dagarna  fortsätta rensa på vinden så vi har lagomt med saker kvar. Några promenader och nån biltur skall vi också kunna passa in. 

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa en intervju med fotokonstnären Mattias Bokinge 

 


#Gulf #Preem #Suzuki #Opel #Stadsberget #Kattmöbel

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards