Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 november 2022

Av Malin wiper - 13 november 2022 15:00



                

I dag är det Fars dag såg jag på nätet. Om min pappa hade levt i dag så hade han varit 98 år. Min mans pappa hade varit 99 år. Det känns fortfarande konstigt att dom inte finns längre. Vi gratulerar dom postumt på denna dag.  Min son pappa Arne blev bara 67 år och hade han levt så hade han varit 78 år nu. 

                              

Clipart Library 

             

Till vänster ser ni min mans pappa Gunnar som ung och till höger min pappa Per som ung. Jag hann inte leta efter nya bilder så jag tog dom som jag haft inne förut. 

 

                           

Clipart Library  

 

Här ser ni min sons pappa som gick bort alldeles för tidigt. Här provar han en sele för skärmflygning som han höll på med dom sista åren i livet. Han höll även på att ta cerifikat för segelflyg men hann inte avsluta utbildning i och med att han blev sjuk. Jag bad min son skicka några bilder som jag inte sett förut. Han var en levnadsglad man som var en bra pappa till vår son 

 

 

En fin bild på min son med sin pappa för många år sedan och det var en julafton. Klicka här för att se ett tidsdokument

 

       

Jag väljer låten Änglamark med Sven-Bertil Taube  såg att han gått ur tiden häromdan. såg jag. Han var ju även en suverän skådespelare. Klicka här för att se vilka filmer och serier han medverkat i. Vila nu i din Änglamark 

 

                                                           

Vi tog en innedag i dag i och med att jag fick mitt hår tonat. Vi städar och rensar istället för man vet aldrig när en lämplig lägenhet dyker upp. Lika bra att förbereda sig så mycket som möjligt. Blir det inget så har vi i alla fall fått bort en del och det känns lättande. Jag är ingen person som skulle trivas i en jättestor lägenhet eller ett stort hus med massor av prylar så vi människor är olika. Jag är ju dessutom mörkrädd så jag har lite nattbelysning. Vi har sett en som hade passat oss jättebra men den var mindre än vår men mycket dyrare för den är nyproducerad. Den ligger dessutom bara en bit från Erkikslunds Shoppingcenter. Ha nu en fortsatt fin söndag kära besökare. 

 

#Fars #Arne #Sven-Bertil #hår

Av Malin wiper - 13 november 2022 10:00


 

Vi åt pannkakor i lördags för det var så länge sen sist. Vi får ju köpa blåbär varje vår av våra trevliga grannar och sen gör min man blåbärssylt av dessa. Den blir supergod och sen har vi grädde till. Det ser lite spartanskt ut på bordet och vi drack dessutom bara vatten till.


 

Jag brukar lägga på sylt och grädde sen breder jag ut det och gör pannkakan till en rulle. Sen är det bara att njuta 


Pannkaka tunn 


Mjölk 4,5 dl


Mjöl 2,25 dl


Salt knappt ½ tsk


Ägg 3 st


1 msk smör

 


Vispa ihop hälften av mjölken med mjöl och salt till en slät smet.


Vispa ner äggen och resten av mjölken.


Låt smeten svälla minst 10 min.


Vispa ner det smälta smöret i smeten.


Beräkna en knapp dl smet till varje pannkaka.

 

                                                   

Clipart Library 

Receptet ovan är ett standardrecept men min man tar 3 ägg istället för två som det stod i receptet förut. Han använder inte heller nån olja utan bara smält smör i pannkakssmeten. Jag tycker dom blir jättegoda och vi gillar tunna pannkakor som man fick som barn när vi växte upp.

 

 

Tänk att vi har haft denna elvisp i 31 år ända sen min man och jag träffades. Den börjar gulna än om det inte syns på bilden. Märket är Elram supermixer och det var degkrokar med och lite annat men dom har försvunnit i alla våra flyttar. Vi köpte den på Konsum i Hällefors där vi bodde då. Elvispen är helt otroligt bra och bara fortsätter att fungera. Den har snart antikvärde   . Synd att inte vi människor blir mer värda med åren utan det är bara döda ting som blir det

 

 

Vi steker pannkakorna i denna stekpanna i gjutjärn och den köpte vi 2020 över nätet och är jättenöjda med. Den är från Järnia i Kungsholmen och är en lättvikts-gjurtjärn extra light från Ronneby Bruk. Den hade kostat 723 kr men var nedsatt till 587 kr när vi köpte den. 

 

        

Vilda djur i skymningen filmat och fotat av Roland Ulfeld. Han är en skicklig fotograf och filmare. Jag prenumererar på hans Youtubekanal. Jag blir berörd av hans klipp och han har fångat djuren så bra så man får gåshud. Musiken är så passande till också med lite lågmäld dramatik

 

                                                

Clipart Library 

I dag på morgonen har vi plötsligt nollgradigt och lite dimma. Från att ha haft 14 grader varmt så det svänger verkligen. Sitter här och försöker skriva nåt men det händer ju inte så mycket. Vi lämnade in 3 påsar till Ankis Fyndbod i går så vi blir av med mycket som vi kan avstå. Sen har vi lite som min son får kolla upp om han vill ha. Jag skall ta in lite mer från vårt kallförråd på balkongen för att se om det finns nåt mer som legat länge utan att användas. Nu känns det skönt att vi inte har nåt källarförråd att rensa inför ev flytt. Det har dykt upp en del lägenheter men dom hade för liten plats i sina badrum för att få plats med tvättmaskinen. Dom flesta tvättstugor luktar starkt av Comfort sköljmedel som är farligt för både människor och naturen. 

 

                      Hoppas eran söndag blir en skön och avslappnande dag.

 

                           

 

 

#pannkakor #sylt #elvisp #stekpanna #Roland

Av Malin wiper - 13 november 2022 09:00


Häromdan gick vi in till  Åsby Floristen på väg hem från promenaden. Det är alltid så fint därute med utsmyckning av olika slag


 

Nu märks det att vi närmar oss julen och det har gått med en slädes hastighet i nedförsbacke.


 

Så påhittigt att använda en gammal symaskin till att smycka ut med blomkrukor och annat

 

                                      

Clipart Library

 

Lite tomtar och några fina tillbringare som man både kan ha för att blanda saft eller andra drycker, plus att pynta med blommor eller som här lite granris


 

Min man kom fram och visade mig denna kruka. Han tyckte den var så snygg och även kaktusen. I dag när vi var ute och promenerade så kunde inte min man följa med mer än 2 km för han har fått lite ont i ett knä så han gick hem och jag fortsatte att gå. Senare gick jag in och köpte krukan, kaktusen och ett kärlekskort. Jag tänkte överraska honom med detta för han är en så fantastisk man för mig. Vi passar så bra ihop och han är både snäll, kärleksfull, uppmärksam osv. Han gör likadant för mig så jag blir ofta överraskad. Ibland har han skickat efter nåt som jag pratat om. Jag har en del smycken som jag fått av honom genom åren och lite annat. 

 

          

Här ser ni honom i dubbel upplaga med krukan och kortet i handen på vår balkong. Han blev superglad och där ser man att krukan inte är så stor men den passar perfekt på han hans bord på datorplatsen.

 

                      

 

       

Jeff Lynne med Give Me Love

 

 

Fortfarande smyckas det ut med blommor utomhus och på balkonger för vi har ju ingen vinter i sikte än i alla fall. Jag skulle vilja ha lite snö så det lyser upp lite ute och en jul utan snö är ingen riktig jul enligt mig som vuxit upp i Sundsvall där vi hade minus 30 grader kallt och massor av snö hela vintrarna. Ha en skön söndag

 

                           

 

 

#Åsby #julen #symaskin #tomtar #krukan #Jeff 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards