Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 november 2022

Av Malin wiper - 9 november 2022 14:30


  Daily Beast

Nu har sångaren Dan McCafferty dött och han var sångare i det skotska hårdrocksbandet Nazareth från grundandet 1968 till hans pensionering från att turnera med bandet 2013. Han blev 76 år och jag kom så väl ihåg när jag lyssnade som mest på gruppen och hade några av deras vinylskivor som gick heta på skivtallriken. När man hade kompisar hemma på den tiden så spelade man musik hela tiden och satt och pratade. Dessutom var det inte ovanligt att man dansade till musiken så det var bra mycket roligare förr då man umgicks och hade superkul utan en massa yta och lyx.

 

                              

      

Nazareth med Love hurts från 1976. Det var den låten som var mest populär och när jag lyssnar på den nu så får jag gåshud och förlyttas många årtionden tillbaka.

 

Tack för den tid du har funnits och förgyllt min ungdomstid och gör så fortfarande

 

                                                           

Clipart Library 

 

Ett sktuellare foto på Dan McCafferty.

 

 

Claes-Göran Hederström har också gått ur tiden och det i en ålder av 77 år. Han var en svensk sångare som upptäcktes av Mats Olsson och gjorde TV-debut 1967 i Minishow tillsammans med Mona Wessman och Nina Lizell. Han vann Melodifestivalen 1968 med "Det börjar verka kärlek, banne mig". 

 

  Göteborgs Posten 

 

       

Jag har inte följt hans fortsatta karriär utan det är denna låt som känns nostalgisk för mig. Kom ihåg då jag satt framför TV-apparaten i vardagsrummet hos mina föräldrar för jag bodde hemma fortfarande då. Det blev en riktig skräll för alla verkade gilla denna låt och han var ju stilig till tusen också.

 

                       Vila i ett annat universum nu Claes-Göran   

 

Vi har varit på Åsby Hem & Trädgård och förlustat oss. Det var rena rama julafton där. Det är toppenväder nu med solsken och vindstilla så det blir nog inget regn i dag för jag brukar känna av sånt. Det blev en härlig promenad på drygt 5 km men det är för lite så vi gick ut några km till efter vår lunch



#Dan #Claes-Göran

Av Malin wiper - 9 november 2022 08:45


 

I går då vi gick omkring i centrala Västerås så såg vi denna veteranmoped av märket Monark. Tyvärr började det regna efter 2 timmar men vi hann både fika, fota, handla och promenaden blev 7,45 km och det kändes bra. 

 

Klicka här för att se en annan veteranmoped Monark Monarscooter

 

  

Sen dök det upp en Mercedes-Benz G-klass. På den stod det: Militärpolis 

 

 

Vi gick över Apotekarbron och fäste blicken över Svartåns vatten och dom gamla fina huset på sidorna. Apotekarbron är en bro i centrala Västerås nära Bondtorget och Stora torget. Den löper från Kungsgatan över SvartånApoteksbrons räcke är fulla av kärlekslås och jag fotade bara några denna gång

 

 

Ytterligare två lås. 

 

       

Här kommer ett klipp från Faunapassagen Svartån Västerås  från Januari 2022. Jag har både filmat och fotat och sen satt ihop i ett program. 

 

 

Vi gick in på en fin kullerstensgata med gamla anrika hus och där ligger Ekströms Konst. Gillar att dom behållit sin gamla neonskylt. Det är verkligen fint därinne med massor av konst av olika slag.

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida

 

 

Det som var väldigt intressant nu var att dom hade detta grafikblad som föreställer en scen ur Star Wars. Just nu håller jag på att se Star Wars AndorDisney Plus. Min son tipsade om detta och jag har ju sett alla filmer och serier men nu kom det en ny. Den skriver jag om när jag sett hela serien.

 

Min man gick in för att fråga vad grafikbladen kostade och priset är 6.500 kr

 

 

Ytterligare ett grafiskt blad från en episod ur Star Wars

 

                                                    

 

 

I ett av dom andra skyltfönstren kunde man se dessa färgsprakande målningar

 

  

I nästa fönster två akvareller. När vi bodde i Katrineholm och jag var med i ett projekt som hette "Extra Hjälpen" så var en annan tjej med där också och hon var suveränt bra på akvarellmålning. Jag har henne som vän på fb. Vi hade så roligt i den gruppen och kämpade med det vi höll på med. 

 

Jag är verkligen inte förvånad över budgeten. Naturligtvis måste kungahuset få lite mer pengar för att kunna värma upp alla rum.   Vi som har det sämst nämns inte över huvudtaget. Nu går vi även tillbaka i tiden då folk med sämre inkomst inte hade råd att ta med sig hela familjen på museum. Klimathotet har även sorterats bort som obefintligt.  

 

                  

Det sorliga ledmotivet till filmen Schindler's List passar perfekt in här. Det är John Williams som skapat musiken. Detta är bara början för vi kommer att känna doften av det onda som rör sig bakom dimridåerna. Ibland önskar jag att jag inte var högkänslig personlighet för man känner vibbarna starkare då.

 

I dag på morgonen har vi 11 grader varmt så några minusgrader får vi allt vänta på. Det ser ut att bli lite sol och inte regn på förmiddagen i alla fall. Vi skall promenera bort till Åsby Hem & Trädgård i dag och på eftermiddagen fortsätter min man att rensa i sina lådor. Jag har kollat runt i skåp i köket och fått bort lite skräp och onödigt så nu finns bara det viktigaste kvar. Onsdag igen, så fort tiden går. Önskar er nu en toppenfin dag mina kära följare.

 

                     

 

#veteranmoped #Mercedes-Benz #kärlekslås #Faunapassagen #Ekströms #grafikblad #Star #akvareller #John

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards