Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 november 2022

Av Malin wiper - 20 november 2022 20:45


 

I går när vi hämtade upp min son i Enköping så föreslog han att vi skulle besöka Bahco Museet. J.P Johansson  det var en svensk uppfinnare som föddes 12 december 1853 i södra Härene socken i nuvarande Vårgårda kommun. Han dog 25 augusti 1943 i Enköping. Han har uppfunnit rörtången vilken patenterades år 1888. Bara något år senare kom han med sin andra mest kända uppfinning skiftnyckeln som patenterades 1892

 

                                       

 

 

Här ser man längst upp på bilden J.P Johannson och längst ner Berndt August Hjort 


 

Högst upp på vägg kunde man se denna räknesticka

 

  

En skulptur av P.J Johansson  och lite information till vänster

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag fotat en staty föreställande J.P Johansson. Han står vid en park i centrala Enköping


 

Här ser ni Kjell Hansson som tog emot museumgästerna denna dag. Han var jättetrevlig och man kunde ställa frågor till honom. Dom är 7 personer i styrelsen så dom turas om. Jag är imponerad av dom som gör så att vi andra får ta del av historiens vingslag. Dom borde verkligen få ekonomiskt stöd så vi kan föra vidare vår historia till kommande generationer. 


     

Här ser man en av många skiftnycklar och denna satt högt upp på en vägg. Det är en förkromad specialnyckel som är tillverkad från 1960-talet

 

                                   


Clipart Library 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag fotat en skiftnyckel och mutter i en rondell i Enköping 2021

 

      

Renovering av svensk klenod

 

 

 

Detta är en av verktygen i P.J Johanssons smedja en modella av en  industriell hammare


 

På denna bänk finns böcker, broschyrer och lite annat till försäljning. Ovanför hänger två målningar och den till höger föreställer P.J Johannson och den till vänster Berndt August Hjort  

   

Jag köpte en skiftnyckel i form av en flasköppnare som dom hade till försäljning på  museet

 

  

Jag köpte även en kulspetspenna som bara kostade 40 kr men så exklusiv ut. På pennan står det J.P Johansson och en bild på skiftnyckel och rörtång


 

Liten ordlista för uppfinnare kunde man se på en vägg i den ena lokalen

 

 

Högt upp på en vägg hängde denna avbitare från Bahco som var ca över en meter lång. Den satt där som en utsmyckning

 

 

Ett urval av verktygssortimentet båda av gammalt och nytt. Det finns så mycket mer där men det går besökarna upptäcka själv.


 

Primuskök svensk produkt spridd över hela världen och det finns en del av det också på museet. 

 

Klicka här för att läsa Primusköks historia. Klicka här för att läsa lite mer

 

  

Mot en blå avdelare stod dessa två tavlor och prydde det inre rummet som var en modell av smedjan.. Jag kan varmt rekommendera er att besöka detta museum om ni har vägarna förbi

 

                       

Jag har massor att skriva om från i går men inga bilder klara för vi kom hem sent och i dag när vi skulle lämna tillbaka bilen så blev det ett riktigt äventyr. Det skriver jag om i morgon. Det började snöa lite senare i dag så nu får man klä på sig lite mer för det börjar bli kallt. Hoppas ni haft en riktigt fin helg. Njut av kvällen och ha det så bra

 

       

Brandy Carlile med The Story

 

#Bahco #Johansson #räknesticka #Kjell #skiftnycklar #smedja #böcker #Primuskök #tavlor #Brandy

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards