Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 november 2022

Av Malin wiper - 7 november 2022 10:45


 

Nu var det dags att ta till denna bild ovan som jag hade inne för några år sedan. Nu är det så illa att det är inte bara äldre som nekas vård eller får vänta så länge så livet inte går att rädda. Vårdgarantin på tre månader verkar inte hjälpa längre för jag vet många som blivit framflyttade i kön. Dessutom är det dåligt med vårdplatser

 

                                                 

Clipart Library

Klicka här för att läsa det senaste som gör mig gråtfärdig både vad gäller personen och dom anhöriga. Vi har nu alla åldrar som inte får den vård dom behöver i tid så dom dör och det borde ju vara en väckarklocka för politikerna. Hur kan det ha blivit så uselt så folk måste åka till andra länder för att få vård. Klicka här för att läsa lite om den svenska vården. Klicka här för att läsa lite mer om vården. 

 

Jag har skrivit om det ett antal gånger men jag gör det igen för vi har fått en situtation nu som är ohållbar. Dom åren jag arbetade inom vård och arbetsterapi var även dom jobbiga men vi var fler personal och vi kunde vara till hands för dom boendena så ingen kvinna eller man behövde sitta ensam och tyna bort. Jag har även arbetat inom psykvården och då hade vi tid att umgås med patienterna. Vi hade alltid musik på i dagrummet och ibland så tog vi en dans med dom som satt där och vi var ute på promenader och då märkte man ju hur pigga dom blev och började prata och berätta. Vi hade även rapportering när det kom ett nytt skift så alla visste hur det stod till på avdelningen. 

 

Jag kom så väl ihåg en rörande episod då Ester, en gullig kvinna som bott på landet med sin man. Han bodde kvar där men kom och hälsade på Ester flera gånger i veckan och han tog sig dit på häst och vagn. Varje gång då han träffade henne i dagrummet så var det kramkalas och sen kom han till oss och ville hämta hem Ester och det var så rörande. 

 

                                                     

Clipart Library 

Sen försvann aktiveringen och många gick in i demens på grund av dålig stimulans. Sen eskalerade det ett steg längre och arbetsterapierna försvann och demensen ökade. Jag var tvungen att sluta och skola om mig fast jag trivdes så bra på terapin där man kunde vara kreativ och få glädja andra. Nu har vi kommit ett steg längre mot ätterstupan och med denna regering så kommer det bli värre.

 

På den tiden hette det serviceboende och dom som bodde där sågs fortfarande som man och kvinna och kallades varken seniorer, äldre, äldre-äldre, årsrika eller pensionärer. Nu kallas det för äldreboende och jag får en känsla av att vi inte räknas längre fast alla kommer till den punkten förr eller senare om man får leva så länge. Jag ser folk ute i min ålder och äldre som är hur pigga som helst och kan göra allt dom gjorde förr men vi är inbakade i en massa där alla är lika. 

 

Det har gått så långt så många kommer att ta sitt liv och det är väl det som är den moderna ättestupan

 

 

Claritatis


         

Ledmotivet till Fartblinda Putting On the Ritz och den sjungs av Grant

 

Vi har inte kommit igång än så vi kommer inte ut på nån promenad innan lunchen. Vi har 9 grader och ingen sol i sikte än i alla fall. Det skall bli regnväder i dag också men på torsdag skall det tydligen bli uppehåll. Då tar vi kanske bussen in till Västerås. Vi känner verkligen hur mycket vi saknar elbilspoolen som ändå hölls igång i 3 år. Vi har kommit rätt långt med rensning i skåp nu men vi funderar på att tänka ett steg extra och går igenom allt igen för att se om vi kan bli av med nåt mer. Nu är det ju inte säkert att vi hittar nån lägenhet som passar. När man har bestämt sen sak så känns det som man redan flyttat..  . Nu har jag bara att önska er alla en så bra början som helst på den nya oskrivna veckan. Sköt om er

 

                                           

 

                             

 

#Ätterstupan #Grant 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards