Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 18 december 2016

Rimini ett tidsdokument!

Av Malin wiper - 18 december 2016 12:15

               


Min son har hittat bilder från tidigt 1970-tal då jag och hans pappa var till Rimini i Italien. Bilderna har blivit lite otydliga och färgerna avmattade men dom är ändå rätt välbevarade för att ha legat i ett litet plastat fotoalbum som hans pappa behållit. Det är jag som står på balkongen i vårt hotell som låg vid stranden som ni ser nedan. Jag vägde 40 kg mindre än nu och det känns hisnande. Tröjan jag har på mig köpte vi på en klubb vi var på som hette just vad jag kan se "Valtro Mondo", men det dyker inte upp på wikipedia. Detta var en resa jag aldrig glömmer  så den sitter kvar i färskt minne trots tidperspektivet. Jag var alltid brun som en pepparkaka på den tiden fast jag inte låg och stekte mig som många andra. Många trodde att jag var Italienska för jag såg inte så Svensk ut på den tiden

 

                                                                             

 

 

Här ser ni mig gående på en smal gata med gränder inne i Rimini i Italien. Vi låg inte bara på badstranden utan såg oss omkring överallt. Vi tog bussturer uppe i bergen till vinfabriker, kloster och träffade folk på landsbygden som bjöd på hembakat bröd. Kom även ihåg att jag var jätterädd i bussen för chauffören hade druckit lite vin och han vinglade omkring på små vägar uppför berg där det var hisnande stup. Vi besökte en by som hade en liten orkester som hälsade oss välkomna på ett litet pyttetorg. Vi blev sen bjudna på trodde jag kyckling men det var "kanin". Jag sa till Mr A att det var den godaste och möraste kycklingen jag någonsin ätit, då sa han att det var kanin och jag blev överrumplad men då var det redan försent. Efter maten så blev det dans på torget och jag dansade först med Mr A och sen bjöd killar från orten upp mig och dom flörtade vilt så jag fick hålla mig på avstånd..  

 

                                                      

 

 

Här befinner vi oss i världens minsta land San Marino. Bredvid pelaren står min sons pappa som inte finns längre sen 5 år tillbaka. Det var tidigt 1970-tal så sonen fanns inte då utan kom till flera år senare då vi var gifta.

 

Platsen heter San Marino's constitution provides for a parliamentary style of government.

 

   

Klicka här för att läsa lite mer om San Marino. Det var på platsen ovan vi befann oss. Det är Guvenörsresidenset. Klicka här för att se samma plats som vi var på 

   

Här ser ni mig till vänster i vitt skärp lutande mig mot en mur i San Marino. Dit åkte folk för att köpa billigt guld och njuta av vacker omgivning så vi var in på många såna butiker. Dessutom har jag aldrig sett så många vakter som gick omkring där vi befann oss

 

   

Mer utsikt från hotellet. Det var inte meningen att vi skulle bo på just detta hotell utan mer inne i centrum. Det hade blivit en felbokning så vi fick ett mycket lyxigare hotellrum och dom hade desstuom en jättefin restaurang på nedre botten dit vi gick några gånger. På kvällen gick man ut och dansade på mysiga inhängnade klubbar vid stranden. Det var så exotiskt

 

Nutid

 

   

Vi var ofta inne i själva stadskärnan och njöt på barer och caféer. Promenerade omkring och bara tog in omgivningen.

 

 

Här står jag i en liten by på en av våra bussutflykter och bredvid mig en ko som var jättesnäll. Det skall även finnas en bild där jag klappar kon. Antar att sonen inte hittade den men jag har för mig att jag har negativen kvar från resan. Det som slår mig också är att det är sån skillnad när det gäller flyget mellan ca 1970-1995. Då vi åkte på 1970-talet så kändes flygplanen större och rymligare, man fick ingen klaustrofobikänsla. Desstuom var dom inte packade med folk så flygpersonalen hade tid med varje passagerare och stressnivån var lägre. Dom kom och frågade om man ville ha nåt att dricka lite då och då. Det var festkänsla på planet och man fick kontakt med en del andra passagerare och glädjen stod högt i tak. När Mr T och jag åkte till Italien och Venedig en bit in på 1990-talet så var det packat i planen och inte lika högt i tak. Jag blev stressad och orolig för personalen som hade fullt upp och ett tempo som gjorde mig stressad också. Gången flygvärdinnorna skulle ta sig igenom med sin vagn var mycket smalare och dom fick ta i jättemycket. Det dyker upp hur många minnen som helst i huvudet men jag måste avsluta nu innan det spårar ur helt 

          

Klicka här för att se och läsa hur en del flygplan såg ut inuti på 1970-talet. Fullt så lyxigt var inte det vi åkte med men finare än numera. Klicka här för att se hur flygvärdinnorna såg ut i klädseln under olika tidsperioder. Klicka här för att se fler tillbakablickar

 

  

Matia Bazar med Solo Tu. Det är en italiensk musikgrupp som bildades 1975 i Italienska Genua. Gruppen deltog i Eurovision Song Contest 1979 med låten "Raggio di luna". 1985 kom deras största internationella hit "Ti Sento" (klick på länken). Fram till 1989 präglades gruppens musik och framtoning i hög grad av sångerskan Antonella Ruggiero 

 

Nu önskar jag er en fortsatt härlig söndag..  när vi skriver fjärde advent

 

 


#Rimini #Valtro #San #Skärp #Hotellet #Stadskärnan #By #Flyget


 
 
Liten Ugglal

Liten Ugglal

18 december 2016 13:37

Vad kul att få åka med till Rimini :-) Matia Bazar minns jag från 80-talet, lyssnade mycket på italiensk musik då. Eros Ramazotti slog ju igenom då, minns att jag gillade honom starkt och köpte hans skivor. Har alltid velat åka till Italien men det har aldrig blivit av, har t o m läst italienska nåt år i början på 90-talet. Hade tänkt åka dit som au pair men det blev Holland istället.... Så kan det gå :-)
Ha en fin söndag, kram till er båda! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

18 december 2016 14:00

Det var verkligen en givande resa även den jag gjorde med Mr T på 1990-talet. Vad kul att du som är så ung känner till Matia Bazar. Jag läste också lite Italienska ett tag men sen rann det ut i sanden tyvärr.

Eros var verkligen på ropet ett tag. Du har tiden för dig så du kommer nog till Italien till slut

Holland är ett bra resmål också som jag varit till.

Ha en fin söndag du och din familj också. Mr T hälsar

kramar från oss båda

 
Ingen bild

Ulla

9 februari 2020 20:53

Discot hette L'Altromondo. Sök på Altromondo studios. Finns kvar. 😄

Malin wiper

9 februari 2020 21:51

Om du visste vad glad jag blev att du kom in och talade om detta för mig. Jag känner till och med igen lite på bilderna på sidan där det går att bläddra. Så snällt av dig. Jag blir så otroligt nostalgisk och nu finns inte min sons pappa längre. Det dyker upp så många minnen nu. Detta skall jag sätta in i min blogg och även att du talade om det för mig.

Tusen tack för att du skrev kommentaren.

Ha en härlig början på veckan i morgon

Varm kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards