Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 december 2016

Av Malin wiper - 28 december 2016 20:00



 

Kulturföreningen Roxy


Såg på fb att Sven Zetterberg gått ur tiden. Jag gillade verkligen hans musik.  Han blev bara 64 år gammal. Han föddes i Skärblacka, Östergötland och var en svensk blues- och soulmusiker, vokalist och låtskrivare. Det känns overkligt och hjärtat kan vara dödsorsaken. Han tilldelades Cornelis vreeswijk-stipendiet 1989  

 

 Klicka här för att läsa lite mer. Klicka här för att läsa Nils Lönnsjö och hans minnen av Sven Zetterberg

 


Sven Zetterberg med "Walk out like a lady". Jag har funderat länge på att se honom live, nu är det för sent. Klicka här för att höra en annan låt i hemmiljö. I love blues, det svänger så man kan knappt sitta still. Klicka här för att se ett ganska färskt framträdande av honom och bluesbandet

 

Klicka här för att höra Sven Zetterberg & Chicago Express 1989 

 

 

                                      

 

#Sven #Cornelis #Nils 

Av Malin wiper - 28 december 2016 16:00

Vi gick omkring en dag i Enköpings hamn och jag filmade då en mandarinand och jag tycker dom är så vackra. Hela hamnen sjöd av liv trots att serveringen var stängd för säsongen.

 

   

Mandarinand är en fågelart inom familjen änder från Östasien. Dess fjärderdräkt har gjort den populär som prydnadsfågel i fågeldammar i parker och i zoologiska trädgårdar, även i länder utanför deras naturliga utbredningsområden. Mandarinanden är nära besläktad med den nordamerikanska brudanden

 

  

Vi parkerade bilen vid en gammal fin industribyggnad innan vi gick vidare och kollade i hamnen

 

   

Vid sommarcafét och restaurangen finns en scen                              

 

  

Huset där dom har både café och restaurang på sommaren

 

   

Det ligger alltid några båtar i Enköpingsån som rinner ut i Mälaren

 

   

Segelbåt på nära håll med namnet Miss Alison från Stockholm

 

På tal om and så passar sångaren Andy Williams in. Här med låten Where do I begin från filmen Love Story. Andy Williams föddes 1927 i Wall Lake, Iowa. Han dog 2012 84 år gammal. Han var en amerikansk sångare och underhållare, främst känd för TV-serien The Andy Williams Show. Den belönades med Emmy 1962, 1965 och 1966. Han hade många skivsuccéer i början på 1960-talet, den största var Moon River, som han hade som sin signaturmelodi     

     
 
 

#Mandarinand #Enköpings #Parkerade #Scen #Enköpingsån #Graffiti #Industribyggnad #Alison #Andy


Av Malin wiper - 28 december 2016 10:31

När vi var hos min son så fick vi på slutet höra att Carrie Fisher gått ur tiden. Min son som är ett Star Wars-fan fick sorg och även jag för jag gillar henne än om jag inte sett alla filmerna än. Har sett några hos min son och en på 1970-talet. Hon blev bara 60 år gammal och hon blev mest känd för sin medverkan i just Star Warsfilmerna, där som Prinsessan Leia. Hon föddes i Beverly Hills i Kalifornien, och hon var både skådespelare och författare. Carrie Fisher var dotter till två kända skådespelare nämligen: Debbie Reynolds och Eddie Fisher. Hennes mamma lever fortfarande och är 84 år.  Carrie har även varit gift med Paul Simon. Carrie Fisher drabbades av hjärtstopp under en flygresa.    

 

   

Jag är barnsligt förtjust i roboten BB-8 från Star Wars och fick en kudde i den formen av min son i julklapp plus några andra saker jag visar senare. BB-8 är en droid karaktär just i Star Wars-serien. Den förekommer först i filmen Star Wars: The Force Awakens från 2015 som jag sett i 3D hos min son.         

 

 

Klicka här för att se när en katt leker med BB-8. 

 

   

Här ser ni BB-8 bredvid en kudde jag fått i julklapp av min sons tjejkompis Miss M. Dom ligger så fint som prydnader nu på vår hallsoffa

 

   

Av Miss M fick jag även denna kudde som är jättehäftig med filmmotiv och det passar ypperligt när vi har just filmtema i hallen. Tusen tack från oss båda..  .  Fotot till höger föreställer min son med fiol. Han spelade ett tag i en symfoniorkester. Filmklappe-klockan under fick jag av min son för ett antal år sedan. Tavlan till vänster föreställer ett motiv från Venedig. Till vänster om tavlan två carnevalmasker köpta när vi var till Venedig på 1990-talet   

 

Vi är helt slutkörda min man och jag efter denna resan men den har varit jättekul och lyckat. Jag hinner inte med riktigt nu så allt kommer att ta sin tid för både ländrygg och nacke är påverkade men jag är ändå glad att vi kunde göra denna resan. I går när vi åkte från Barbro utanför Nynäshamn så upptäckte jag i bilen efter 4 mil att jag glömt handväskan hos henne. Vi fick åka tillbaka och hämta den så vi var inte hemma förrens 21.45 i går. Vi stannade på två ställen för att fika och sträcka på benen. Tur att det finns icegelépåsar. Hoppas ni alla haft en härlig julafton och att ni får en fin fortsättning på julen. Solen skiner och det är inte så kallt. Nu skall vi bara vila upp oss i dag och jag skall försöka fixa till några bilder och även rensa bort dåliga för jag har fotat alldeles för mycket som vanligt.

 

 

 

 

#Carrie #Wars #Roboten #Hallsoffa #Filmmotiv

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards