Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 december 2021

Tredje Advent, Hammartorget, Schocking Blue, ansjovis, second hand och Donna Summer & Seal

Av Malin wiper - 12 december 2021 11:30


  

Nu är det tredje advent och det bara rusar på så det gäller att skynda sig nu. Jag börjar bli lite stressad och hur skall det vara då med stora barnfamiljer och en stor släkt. Det är svårt för mig att ta in och efter en allvarlig utbrändhet så har jag väldigt lätt för att stressa upp mig. Är lite ringrostig efter en ensam jul förra året. Tur att vi bara är 4 personer och några gånger var vi även till min son på julen sen han flyttade till Enköping. 

 

Klicka här för att se när vi firade jul hos min son 2014

 

 

I går när vi tog vår promenad så såg det ut så här när vi gick mellan husen. Det var sån där blötsnö som tog på krafterna så man fick nog extra motion att ta sig fram. Jag vill ha en mer norrländsk jul med lite kyla och vit snö som knakar under skorna.

 

                       

Jula

 

Här ser ni Hammartorget nere i centrum och där har dom förberett för en julmarknad i morgon 13 december. Vi skall promenera ner dit och titta vad som händer. Luciatåget går från Hammarteatern kl 17.00 och marknaden pågår från 15.00-19.00 Det blir bland annat korvgrillning, dom bjuder på glögg och pepparkaka, det blir fiskdamm för barn och mycket mer


 

Här ser man några marknadsstånd på nära håll

 

                                                    

Clipart Library

 

Från en annan vinkel mot det bruna huset där vi även har en liten Polisstation, systembolag och Torghörnan


Klicka här för att se hur Hammartorget, det bruna huset och Torghörnan såg ut i oktober 2020

 

        

Shocking Blue med Never merry a Railroad man. Shocking blue var en popgrupp från Haag i Nederländerna. Dom bildades 1967 och fick en stor hit 1969 med låten Venus. Den har jag haft inne i min blogg några gånger. Jag var rätt lik hon som sjunger som ung i och med att vi hade samma mörka långa hår. Sångerskan Mariska Veres dog 2006 i en ålder av endast 59 år gammal. Den enda som finns kvar och lever från gruppen är Robbie van Leeuwen. Det känns så sorgligt men sånt är livet tyvärr. Jag kom så väl ihåg där jag dansade loss i mitt flickrum med en vinyl LP på den blå plastskivspelaren som hade högtalare i locket. 


                                                        

Clipart Library

 

När vi promenerat färdigt så köpte vi lite varor från Hallstahammars Livs. Cashewnötter, små goda squash, fikon, olika kex och kökssvampar. Där har dom väldigt bra priser och dom har superfina och goda ägg som är på lös vikt så vi brukar köpa 10 st åt gången


 

När vi var ute för att få tag på ansjovis men vi hittade av märket FavoritMatpiraten. Min man testade den på en smörgås med ägg och han tyckte den var god. Vi köpte även några på Lidl som vi skall provsmaka. Nu har dom tydligen fått in på ICA men nu har vi så många så det räcker


 

Detta inlägg blev inte med en massa promenadbilder utan jag tar bilder från senaste tiden och blandar friskt. Här ser ni två av alla stora fina julstjärnor i fönstren hos Gretas Vardagsrum & Kök


 

För ett tag sen så testade min man deras muffins med topping. Toppingen var god men han kunde inte äta upp allt i och med att det är för sött för hans diabetes. Muffinsen var tydligen supergod. Jag gillar själv muffins som min mage tål väldigt bra 


   

Dom har hängt en julstrumpa med paket i på den lilla smala delen av cafét. Det såg så inbjudande ut


 

Där man går in till ICA har dom satt en julgran och som dekorationer har dom fotat personalen och satt dom i antingen hjärtan, kulor mm. Det tycker jag var påhittigt och fint för en butik med bra personal är guld värt


 

En dag fikade vi hos Hallsta Café & Restaurang och jag valde en stor hallongrotta som är en av mina favoritkakor

 

                        

Garden Birds

 

Då valde min man en chokladbakelse med lite grädde på sidan. Till detta deras supergoda cappuccino


 

Ofta ser man sönderslagna flaskor av alla de slag på marken. Då kan jag inte låta bli att ta upp detta och slänga i och med att fåglar, andra djur och barn kan bli skadade av detta


 

En stickad tomtegubbe som jag såg på Stadsmissionens second hand


 

Där såg jag även denna electric Chord Organ från bontempi. Den är från 1970 talet och benäms som vintage. På denna ovan var prislappen 450 kr. Jag har kollat på nätet och man kan få en sån från 250 kr

 

Klicka här för att se ett klipp på denna hammond organ. Klicka här för att se ett annat klipp som livar upp lite


     

Där fanns även denna juliga fotölj som man blev helt bländad av. Klicka här för att höra en rörande tolkning med Marie Nilsson Lind i så mycket bättre. Min tårkanal fick sig också en genomsköljning

 

                              

Clipart Library  

Efter att jag duschat och tvättat håret så skall jag bloggvandra för nu var det ett tag sen jag var inne på era bloggar. Tiden har liksom inte räckt till i och med promenader och annat. Bloggen tar sån tid både med att fixa bilderna, länka till saker, musikklipp mm. Jag skall fundera på hur jag skall gå vidare med bloggen. Vi har nollgradigt i dag och molningt. Det blev inget bakat för mig i går så jag tar en innedag så jag får lite gjort hemma för nu är det bara 12 dagar kvar till julafton så det rullar på snabbt nu. 

 

       

Donna Summer & Seal med ett medley. 

 

                    animated-christmas-candle-image-0077 Sköt om er och ha en så stressfri söndag som möjligt                



#Hammartorget #julmarknad #Shocking #ansjovis #dekorationer #hallongrotta #bontempi #fotölj #Donna

 
 
wiolettan

wiolettan

12 december 2021 16:11

Vilka härliga vinterbilder du bjuder på. Det ser så fint ut med snö, tycker jag. Men håller med, det är svårare att gå och det är jobbigare.
Den där muffins ser märklig ut, ovanlig i mina ögon, men hallongrottan, den känner jag igen, brukar vara så goda.
Fiffigt detta med att klä julgranen med bland annat foton på personalen, ett fiffigt drag.
Så julfint det ser ut i ditt fönster.
Ha en bra kväll.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

12 december 2021 18:35

Vad kul att du gillar vinterbilderna. Jag vill ha snö på vintern men inget blötsnö ;) man får gilla läget. Min man tyckte den var jättegod. Hallongrottor är en klassiker. Det var så fint när granen var full med foton på personalen. Dom gör ett sånt bra jobb och är alltid så trevliga

Ja du nu har vi allt klart inför julen vad gäller pyntat. Vi har inte så mycket julsaker som vi hade förr

Tack för din härliga kommentar

Ha en fin kväll själv
kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

13 december 2021 10:37

Det är 0,4 plus så den fina snön försvinner väl nu lagom till jul om det inte kommer något närmare men ser inte ut så.
Vi spelade lite julsånger till frukost och tände ljus så det blir lite stämning nu till Lucia.
Fick tag i ett par ansjovisburkar för en Janson vill man allt ha även om vi inte gör allt på samma dag för man kan inte bli mer än mätt. Sonen kommer en vecka så det gör att man vill göra så gott man kan.
Fina bilder och granen med personalen så trevligt.
Ha nu en fin början på veckan och ta det lugnt och stressa inte!
Kram!

Malin wiper

13 december 2021 12:35

Vad trist att vi inte kan få behålla några minusgrader. En vinter utan snö känns mörk och inte så jullik. Vad härlig stämning ni hade hemma hos er i morse. Vi brukar äta janson på julaftonskvällen så man har hunnit smälta jullunchen.

Vad härligt att sonen kommer till er. Så är det för oss också men han blir här 2 nätter

Det är verkligen fint att dom gjort julpynt med bilder på personalen för dom är så viktiga.

Ha en fin början på veckan själv fina du. Jag behöver inte stressa längre för vi har det mesta klart nu. Vi behöver bara städa till lite i sista minuten och handla det sista. Det känns skönt

Kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards