Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 december 2021

Doftöverkänslighet, Comfort sköljmedel, lite tips och Matisse

Av Malin wiper - 1 december 2021 13:15


   

Clipart Library 

Som ni säkert sett i bloggen så har jag tagit upp detta med doftöverkänslighet flera gånger. Nu tänker jag skriva om det igen i och med att jag har sett och hört om fler och fler som blir dåliga av både starka parfymer och sköljmedlet Comfort. Det jag trodde var en förkylning häromdan förstår jag nu att det var min doftallérgi som slog till. Vi hade varit ute och promenerat och från flera hus vi gick förbi kom det ut comfortdoft. Sen mötte vi folk som hade kläder som doftade starkt av comfort och några med starka parfymer.         


           

Jag är inte känslig mot alla dofter och har för ett antal år sedan gått igenom en ryggtest där dom konstaterade att jag var allergisk mot vissa dofter. Dessutom har jag blivit utsatt för mögel i 5 år på en arbetsplats och även utsläpp på en industri. Jag är förvånad över att jag lever fortfarande. I somras kunde jag inte sitta ute på balkongen så mycket som jag ville för det kom starka dofter från kläder på balkonger fulla av Comfort sköljmedel. Klicka här för att läsa om sköljmedel där dom tar upp hur giftigt det är. Klicka här för att få recept på eget ekologiskt sköljmedel

 

        

Både min son och min man reagerar också på Comfort sköljmedel och nu börjar många fler få problem. Sköljmedel behöver man bara på kläder som har statisk elektricitet. Då kan man ju använda ett parfymfritt och ekologiskt sköljmedel. Jag känner några personer som har berättat att sen dom slutade med Comfort och började med parfymfritt så har dom mått mycket bättre. Det finns ett till perspektiv på detta och det är att detta gift går ut i våra marker och det är cancerframkallande 

 

                         

Clipart Library 

Det värsta är att folk på sina arbeten blir utsatta för detta varje dag. Arbetskamrater som  har starka parfymer eller Comfort sköljmedel i sina kläder blir sjuka och måste till slut sluta sitt jobb. Vi har ju fått bort rökningen från våra arbetsplatser men nu kommer detta istället. Jag skall gå med i en grupp på facebook där folk är med som blivit utsatta för detta och blivit sjuka. Tre miljoner svenskar lever med besvär av dofter och över en halv miljon har sensorisk hyperaktivitet, även kallad doftöverkänslighet 

 

Klicka här för att komma in på den sidan som handlar om doftöverkänslighet. Klicka här för att läsa i Focus vad folk skriver om dessa sköljmedel och hur det påverkar deras liv. Det finns ju även tvättmedel som också påverkar oss. Klicka här för att komma in på ytterligare ett ställe där man får tips om eget sköljmedel. Klicka här för att läsa en längre artikel om sköljmedlets negativa verkningar

 

 

I flera år har jag fått använda ögonskölj efter att ha blivit utsatt för dofter. Dessa ovan köper vi på nätet för det är billigare och flaskorna är större och räcker länge. 

 

Klicka här för att se ett ställe där man kan köpa dessa och nu är dom nedsatta i pris. Klicka här för att se nästa ställe man kan köpa dom från. Förut fanns det hela kartonger på apoteken men sen slutade dom med dessa så man får köpa över nätet och då brukar det vara ca 20 st i förpackningarna. Klicka här för att se nästa ställe man kan köpa dom från. Jag har fått byta ställe genom åren i och med att dom inte finns där längre. Det är bara att leta på Natriumklorid 9mg/ml microspol

 

Egen ögonskölj:

 

Man kan även göra ögonskölj själv genom att koka upp 1 liter vatten, häll i en tsk salt. Häll sen upp det i rena flaskor och förvara dom sen i kylskåp

 

 

Nu har det gått så långt för mig så jag har måstat börjat skölja näsan också varje gång jag kommer hem och har varit utomhus. Då har jag sparat en tom nässprayflaska och där häller jag i ögonsköljen och sprutar näsan ren. Det fungerar jättebra men det blir många ekonomiska utgifter till slut då det eskalerar 

   

Jag har även fått börja ta receptfria allérgitabletter som heter Desloratadine Sandoz 5mg. Det känns inte bra men vad gör man.


Det är helt oacceptabelt att bli utsatt för dessa sköljmedel och parfymer på arbetsplatser. Jag rekommenderar er att tala först med arbetsgivaren och funkar inte det så gå till facket. Det är ju samma som med mögel som man inte heller skall bli utsatt för på en arbetsplats där man befinner sig hela dagarna. Till slut blir man så dålig så man inte kan inte vara kvar och så skall det inte få vara. Det är ju så lätt att åtgärda genom att be dom som har starka parfymer eller farligt sköljmedel att byta för då är ju problemet löst.

 

Jag förstår ändå att det är svårt för man blir hårt ansatt då man tar upp såna problem. Jag gjorde så vad gällde rökning i våra arbetslokaler på en terapi och jag blev helt nedsablad. Till slut fick jag igenom mina krav och det upprättades ett rökrum och det visade sig att det blev till full belåtenhet både för boende och personal 

 

        

Ett klipp där man får lite förklarat om doftöverkänslighet

 

 

Eftersom jag blivit så känslig mot parfymer så använder jag bara parfymfritt numera. På bilden ser man schampo och hårbalsam som är parfymfria och ekologiska. Dom finns på ICA butikerna och är även billiga men jag är supernöjd. Detta märke finns även i andra produkter såsom handkräm mm

 

  

Hårinpackning är jag också tvungen att köpa över nätet. Detta är en av dom få som finns och den är helt fantastiskt bra. Den heter Wella Invigo Senso Calm with Allantoin . Det var några år sedan jag även fick sluta med mascara och ögonskugga och det kändes inte bra. Jag kommer att komma med fler tips framöver 

 

Jag hoppas verkligen att det händer nåt när det gäller detta med starka och giftiga dofter för det kommer till slut ut i våra marker. Det pratas ju så mycket om miljön numera så varför är det så tyst om detta?. Nu blev det väldigt mycket av detta men jag tycker det är så viktigt i och med att fler och fler drabbas av doftallergier och även på grund av vår miljö som förstörs av dessa gifter. Hur kan detta vara tillåtet?

 

 

På vår promenad i dag så fotade jag denna kaja som villigt ställde upp på bild..  . Jag pratade med den i lugn ton så den blev inte rädd

 

 

Här har den en annan lite mer avvaktande blick på ögonen innan den flög iväg igen

 

Vi gick ut på vår promenad lite sent i dag för jag höll på med detta inlägg. Nu är det första december och vi har 12 grader kallt men sol och vindstilla. Vi kom inte längre än 4 km för jag kände av mina knän och lår som jag förfrös när jag var 15 år. Därför måste jag nu köpa mig ett par såna där varma thermobyxor så fort som möjligt. Hoppas ni mina kära besökare har det bra och får en fin onsdag (lilla lördag). Kram på er

 

        

Matisse med Jingle Bell Rock. Matisse är en mexikansk musikgrupp 

 

#doftallérgi #sköljmedlet #arbeten #Ögonskölj #schampo #Invigo #Kaja #Matisse

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

1 december 2021 19:32

Får väl lägga i lite allergitabletter i medicinlådan på jobbet, kanske kan lindra lite.
Jobbade nära en kvinna som dränkte sina kläder i blått sköljmedel, hade ständiga diskussioner med henne om det, att man inte måste överdosera sköljmedel, ironiska är att hon har astma å kol, men ändå va det hon som hade mest parfym å sköljmedel... hon försökte skärpa sig ett tag men när vi inte jobbade lika tajt längre slappnade hon tydligen av och började överdosera igen, så jag fick planera när jag skulle ha närkontakt med henne så jag slapp det mesta av stanken.
Denna veckan är det ensamstående män som har dränkt sig i sköljmedel, är mest blåa flaskorna jag reagerar på.
Vi har regelbundet diskussioner på jobbet om det där med att ha så lite allergener på sig som möjligt, att tänka på att människor är allergiska. Varje gång vi har fysiska möten med andra objekt på huvudkontoret är det livliga diskussioner och bråk om parfym/sköljmedel, finns några som är rejält allergiska. Det står i ordningsreglerna att man ska ha så lite som möjligt med stark doft när man är på jobbet.
Använder aldrig sköljmedel längre, använder ättiksprit ibland. Parfymfritt luktar ofta äckligt så diskret lukt hade varit önskvärt, använder oftast grumme tvättmedel, flytande funkar bättre än pulver.

Malin wiper

2 december 2021 07:33

Det kanske inte räcker i längden med allérgimedicin om man blir ständigt utsatt på nära håll. Så jobbigt för dig och andra som påverkas av detta. Det är en arbetsmiljöfråga som måste tas upp. När mamma bodde på äldreboende så började det lukta Comfort där och jag kunde inte gå dit längre utan sa till personalen. Det funkade för dom slutade med det medlet och sen funkade det. Personalen hade inte sånt i sina kläder utan det var hos dom boende

Vad bra att din arbetskamrat lyssnade men synd att hon föll tillbaka i detta. Jag måste kolla vad detta är med dom blå flaskorna. Antar att dom satt ännu mer parfym och även blomdoft i dom.

Vad bra att ni har såna disskussioner på arbetet men man önskade att dom som använde dessa medel kunde sluta så alla fick må bra på jobbet. Det finns ju så många andra medel och just sköljmedel behöver man inte ha på allt. Det är som att kasta pengarna i sjön. Vad bra att du själv slutat med sköljmedel

Jag har också gått på parfymfritt som luktar dålig och sprit men nu har jag hittat sorter som inte gör det. Det är dyrt att testa sig fram men det har jag fått göra. Jag har också sett att flytande tvättmedel är bättre.

Tack för din kommentar som säger så mycket om hur vi har det nu och dessa medel som skadar folk borde förbjudas. Dessa medel skadar dom som använder dom också på sikt och är cancerframkallande

Hoppas att det skall gå att få bukt med detta

Ha en fin torsdag
Hälsning från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

2 december 2021 10:45

Det är ett otyg med alla dofter,förstår inte att man tvättar kläderna och sköljer, sedan häller man i mjukmedel, är det inte comfort så är det äpple och all sköns dofter, och kan inte tro att det är bra att ha på kroppen. Det pratas miljö men sluta och saluföra varorna då kan man tycka.
Kram!

Malin wiper

2 december 2021 11:15

Så bra skrivet, mitt i prick som det är. Dom kastar pengarna i sjön känns det som. Det har blivit värre och värre så snart har jag svårt för att gå in på butiker. Sist fick jag en hostattack och var tvungen att gå ut

Ha en toppenfin dag
kram

 
Ingen bild

Keiju

3 december 2021 18:20

Jag är med känslig för olika sköljmedel samt olika tvättmedel.
Jag gör dock eget sköljmedel med ättika och lite doft i

Malin wiper

3 december 2021 21:21

Då har vi samma problem. Vad bra att du kan göra eget sköljmedel. Ser att fler och fler blivit känsliga mot sköljmedel.

Tack för din kommentar och att du tittar in till mig. Kommer ihåg dig sen förut

Ha en jättefin kväll
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards