Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 november 2015

Av Malin wiper - 1 november 2015 18:00


Enya med Only Time  från filmen "Sweet November". Den har jag sett själv

 

 

 

 

 

#Enya #November


Av Malin wiper - 1 november 2015 15:30

       

  

Bönpastan till höger har jag skrivit om förut, den finns i flera sorter. Klicka här för att komma in på det inlägget. Nu har det även kommut ut "Kikärtspasta" också från Risenta, den är naturligt glutenfri. Jag har nu använt mig av den till vår smarriga morotspasta, ett recept som vi använder oss av rätt ofta eftersom det blir jättegott och smakrikt

  pastaslev   

 

Vi hör så många larmrapporter nu ang vår mat och även mjölken så man undrar till slut "vad skall man tro på". Vi försöker använda oss av så mycket ekologiskt som det går och vi äter sällan vanligt kött utan det blir kyckling, lax och vegetariskt. Fast nån gång då och då så blir det nån kötträtt när vi äter ute men väldigt sällan. Kan man verkligen skydda sig fullt ut? jag tror inte det för vi blir ofta vilseledda och man måste vara påläst jämt för att undvika fällorna.

 

   

I dag har vi testat att ha kikärtspastan till vår smarriga morotspasta och det blev jättelyckat och vi båda gillade kikärtssmaken som kom fram så bra. Jag är ju inte förtjust i att äta kikärtor som dom är därför är det så bra att det kommer såna här produkter, sen har vi ju också falafel som jag ätit många gånger och njutit av 

 

   

Vi åt morotspastan i djupa tallrikar och morotsröran gifte sig fint med kikärtspastan. På bilden blev det lite fel för den ser mer krämig ut av cremé fraichen  

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev 9 juni 2010, där finns receptet på denna rätt. Då bodde vi i vårt egna hus, bilderna är lite suddiga eftersom bloggplatsen ändrade format på bloggarna. I dag har vi haft en innedag och antingen hängt över våra datorer eller pysslat lite med småstädning härhemma. 

 

  

#Kikärtspasta #Morotspasta

Av Malin wiper - 1 november 2015 09:15

  

Min man och jag åkte iväg i går till min mamma i går och här har vi hamnat i Ulricehamn. Jag var tvungen att gå ut och gå en liten promenad för nacken var så uppspänd så jag var yr och overklig. Det är så vackert i Ulricehamn med sina gamla fina hus och kullerstenar                               


   

Tittade in mot en bakgård. Det var lite grått och trist väder med inslag av dimma


  

Tjusigt smideshandtag                 


Härliga fönster och balkonger. Jag fotade bara slumpartat och bilderna fick min man sen göra iordning eftersom jag var så trött när jag kom hem igen.


    

På den anrika affärsgatan kan man se denna ko utanför en "delibutik"


  

Vi fikade inget på vägen till mamma utan väntade tills vi åkte hem


  

Utanför en blomster och presentbutik kunde man se denna pumpa i smide


 


Det blev inte att vi stannade i Borås på vägen dit utan här ser man hur vi åker in till Skene där dom har pyntat i en rondell med denna stjärna som såg ut att vara i koppar. Fick nyss reda på av en blogg/fb vän att stjärnan tänds på kvällen och det skall vara jättevackert


  

Förra gången vi var dit köpte jag dessa gardiner till mamma i Borås. Jag trodde det gröna mönstret var hela vägen ner men det är grå ränder. Vi kunde inte sätta upp dom då eftersom dom visade sig vara för långa. Jag har lagt upp dom och min man knöt upp dom på stången. Vi visste inte heller att det var knytband. 


  

Det står "grönska" på gardinerna tvärs över lite långt upp. Dom blev inte så tokiga när dom kom upp. Det blev som sagt inte många bilder för jag mådde inte bra ett tag men sen när jag tog värktabletter så blev det lite bättre så jag klarade av hela besöket. Mamma halvsov men efter att vi matat henne så blev hon piggare, hennes ögon glittrade till och hon började prata, skratta och till och med sjunga. Det måste ha varit en gammal vaggvisa hon sjöng från sin barndom eftersom den innehöll textraden "Sov gott, godnatt, godnatt". Jag blev så rörd så jag kunde knappt hålla tårarna tillbaka för det kändes som mamma kom tillbaka i över två timmar. Än om man inte hörde allt hon sa så var det meningar och ord ibland som var helt tydliga. Hon tittade mot tavlan på väggen från matbordet och utbrast: Vilken fin tavla. Sen vände hon sig mot en personal på andra sidan bordet och sa: Vad fin du är, efter det så vred hon huvudet mot oss och sa: Ni är också fina. Vi spelade in ett klipp för minnesarkivet. Samtidigt som jag blev jätteglad så blir man även lite sorgsen för att hon ändå inte vet vem man är. Jag saknar min mamma så förfärligt mycket så det gör ont i mig.

 

Nu önskar jag er mina trogna fina bloggläsare en underbar dag i "Londondimman"...             




Monica Zetterlund med The look of love.



 

#Ulricehamn #Ko #Smide #Skene #Stjärna #Gardiner #Mamma #Monica


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards