Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 november 2015

Av Malin wiper - 24 november 2015 18:00

  

Jag var in till aoptik för att köpa lite våtservetter som passar både till glasögon och annat. Denna sort är jättebra och inuti är det småpaket som man kan ta med sig i väskan. Jag fotade också glasögon men jag fick inte tillräckligt många bra bilder så jag skall gå dit igen. Det går inte i morgon för då skall jag till logopeden i Värnamo och det kommer att ta tid när jag nu inte har nån bil och måste åka först tåg och sen buss

 

 

Hipster pillow glasses   

 

    

Så fort jag såg dessa solglasögon så tänkte jag på Birgitte Bardot en fransk skådepspelare som även var känd för "pepitarutigt" men jag ser ju att dessa är mer prickiga men formen och när man ser dom snabbt så känns dom lite retro vintage

 


En låt man hörde för många, många år sedan med Dario Moreno. Han gick ur tiden redan 1968 endast 47 år gammal. Han var en turkisk polyglot sångare, en skicklig kompositör, textförfattare och gitarrist. Han blev berömd just med denna sång 1961. Annars var han känd i Frankrike mest och var med i filmer under 1950-1960-talet 

 

   

  

Jag tar då bara med lite solglasögon i detta inlägg. Dessa såg ut som en blå spegel i glaset, urläckra. Jag använder solglasögon året om när det är för mycket sol och ljus eftersom jag har en kraftig översynthet som gör mig ljuskänslig      

 

    

Svarta med turkos färg runtom och innanför.  Det kommer mer från aoptik så fort jag får tillfälle att ta mig dit. Jag fick några fler bra bilder men behöver några till 

 

 

#aoptik #Solglasögon #Dario #Birgitte 

 

Av Malin wiper - 24 november 2015 11:45

  

I går kväll var vi upp på vinden för att hämta ner julsaker och även mer vinterkläder och skor. Vi har fyra trappor upp till vinden och jag har förut varit helt slut efterråt men nu gick det lekande lätt så man känner att benen har börjat stärkas av gymmet. 

         

 


   

 

   

I dag vaknade vi till lite snö men väldigt lite och nu är det helt plötsligt nollgradigt. Termometern är numera som en bergodalbana. Bilden tog jag från balkongsidan         

 

   

Snön låg inte kvar så länge så nu har vi regn och varmgrader igen. Vad bortskämd man blir när man har bil för nu måste man gå överallt. Glömmer man att köpa nåt så är det bara att traska ut igen. Det ser inte ut som vi får bilen före helgen för först nu har dom fått tag på begagnade reservdelar och en av dom kostar 1.500 kr så detta blir inte billigt. Fortsätter detta så kan vi inte ha bilen kvar, hade vi kunnat arbeta heltid båda två så hade det funkat. Bilen har gått som  på räls i alla år  men nu dom sista två åren har det ständigt dykt upp nåt. Vi har bytt alla viktiga saker så jag hoppas den rullar ett tag till 

 

   

Jag var tvungen att gå ner till samhället för att handla sånt som fattades. Det gör ju inte ont för man blir så mycket piggare och får enérgi. Det arbetas för fullt nu med stenbeläggningen utanför Coop.      

 


  

Såg detta citat  i en av tidningarna jag fick av A-G (Hemmets Journal). Det kan nog stämma och den som myntat det citaet är skådespelerskan och sångerskan Jeanne Moreau. Hon föddes 1928 i Paris. Hon studerade vid Dramatiska teaterskolan i Paris och gjorde såväl scen- som filmdebuti 1948. Medans hennes teaterkarriär omgående blev en stor succé, bland annat vid Comédie. Francaise, hade hon mindre framgång på filmduken. Moreau har haft två korta äktenskap och hon har erkänt att hon blir förälskad alltför lätt, och hennes dröm är ett hus med sju sovrum, med en älskare i varje rum för varje dag i veckan...     

 

 

Ett gammalt klipp där hon sjunger Le Tourbillon. Klicka här för att se top 10 av filmer hon varit med i. Klicka här för att se Jeanne Moreau tribute. 

 

 

#Julsaker #Snö #Varmgrader #Reservdelar #Jeanne 

 

Av Malin wiper - 24 november 2015 07:00

  

I lördags var min man och jag även in en sväng till Acleja Blomsterhandel. Här ser ni Christian som driver butiken med den äran och en av hans duktiga medarbetare. Bilden blev lite suddig men jag sätter in den ändå                               


  

Vi kunde inte låta bli att köpa denna flaska som har en ljusslinga inuti och går på batteri. Den är även utsirad och lite guldig. Priset är 99 kr. Vi har inte fullt med julsaker än och har bytt ut lite dom sista åren. Tyvärr så hade vi inbrott i ett källarförråd när vi bodde i Katrineholm så vi blev av med alla julsakerna och även annat som var ovärderliga minnen. Sen fick vi börja samla på oss nya julsaker så vi har köpt lite eftersom.                                  



Bottle Boys med Call me maby on bottle


  

En burk med lite lysande stjärnor, jättesnygg effekt eftersom ytan inte är helt genomskinlig     


  

Vad sägs om denna ljusgran i lite 1960-talsstil, så tidlös och elegant i en uppdaterad version


  

Eller denna kraftfulla stjärna med små lysande lampor runtom


  

Jätteläcker även denna


  

Stearin-ljusgran


  

Tre plåtburkar med skaft i olika storlekar som fungerar bra som blomkrukor, finns även i vitt och grönt         


  

Så snyggt dekorerat på spiselhyllan                 


  

Ännu en modell av lysnade stjärnor som bara kan ställas på passande ställe


    

Lykta som ser lite orientalisk ut, supersnygg 

 

                                 

    


#Acleja #Christian #Flaska #Ljusslinga #Burk #Ljusgran #Kraftfulla #Lykta                      

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards