Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 november 2015

Av Malin wiper - 4 november 2015 18:00

 




Midnight Oil med Beds are burning. En grupp jag hade glömt bort men låten är bekant, ibland dyker man på nåt när man letar efter nåt annat. Midnight Oil är en rockgrupp från Australien, som under åren gjort sig kända för de politiska budskapet i sångerna. De har ett starkt engagemang för bland annat miljön och Australiens ursprungsbefolkning, aborginerna, vilket avspeglar sig i nära nog alla sångtexter. Gruppen bildades i Sydney 1971 men 1976 tog dom namnet dom har nu. Dom håller på fortfarande men några medlemmar är utbytta. Klicka här för att läsa lite mer

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på gruppen och läsa lite mer

 

 

 

Klicka här för att läsa en längre biografi över gruppen. Gillar verkligen att dom har ett bra budskap i sina texter och att gruppen kämpar mot miljöförstöring, rasism och orättvisor

 

 

 

Hura.com 

 

 


#Midnight

Av Malin wiper - 4 november 2015 14:35

  

Min man började tidigt i morse för att kunna följa med mig till Värnamo sjukhus, logopedmottagningen. Jag hade såna besvär med nacken så jag kunde inte köra hela vägen själv. Vi gick inte in genom huvudingången utan på baksidan så vi inte slapp gå igenom så många korridorer. Utanför ingången hängde denna fina konstverk

Ett annat konstverk inomhus mot tegelväggen. Värnamo Sjukhus genom går en förändring i form av utbyggnad och förnyelse. Klicka här för att läsa om hur sjukhuset skall växa. Det låter lovande för det har varit många nedläggningshot genom åren, folk har tack och lov protesterat mot detta.


  

Då var vi framme hos logopedmottagningen och logopeden är en skicklig person som vet vad hon gör, känner fullt förtroende för henne. Hon gick igenom nya röstövningar och avslappning som jag även skall göra hemma. Jag har tydligen andats fel och då blir man mer ansträngd på rösten. Man skall andas med magen och inte ovanför bröstkorgen som jag gjort. Det tar tid sa hon att ändra ett beteende men hon tyckte jag gjorde det bra när vi höll på med övningarna. Jag vet inte hur mycket jag kommer att hinna blogga när jag ser alla papper jag fick med mig hem så övningarna kommer att ta stor tid i anspråk och jag kan inte kosta på mig att slarva, dessutom har jag gymmet också                                                          

 

   

I väntrummet             


 

Jag fick en övning där man använder sig av ett sugrör i glasmaterial  som kallas resonansrör, det är en konkret röstavslappningsmetod. Den skall göras 8-10 gånger/dag och 1 minute/gång, man håller på  i 7-10 dagar. På bilden har jag byggt upp en stapel med några kökssaker och på toppen en burk jag fick med mig från logopeden. Man fyller på vatten i burken och sen skall man sätta sig långt fram på en stol med rak rygg med ansiktet tittande rakt fram. Sen skall man ta sugröret i munnen och doppa ner det i vattnet 2 cm. Sugröret skall hålla sig i mitten på burken. 

 

                      

 

Efter det formar man "HO" i röret och håller ut tonen ett tag sen börjar man om igen tills en minut passerat. Jag får ha framme detta på rumsbordet under dessa dagar så jag slipper ta fram allt varje gång. Alla övningarna jag gjorde hos logopeden gav lite resultat direkt och jag var inte lika ansträng när jag pratade, det gick lite lättare så jag tror att det kan gå vägen. Sugrör och burk skall tas med till logopeden varje gång man går dit. Jag var helt slut när jag gick därifrån men väldigt avslappnad. 

 

 


  

Innan vi åkte hem så for vi igenom Värnamo               

                      


     

Fotade lite runt den gamla bron. Förr gick vi alltid ut och promenerade i Värnamo när vi var dit men nu blir det inte så ofta utan man åker dit mest när man skall till sjukhuset 


  

En gammal fin dörr där halloween fått stanna kvar ytterligare en tid 

 

 

Nu tar vi det lugnt resten av dan och kvällen. Klicka här för att komma in på en sida med häftiga tyger, fick länken av min bloggläsare Lena över mejl. Ha nu en skön eftermiddag och kväll

 


#Värnamo #Logoped #Utsmyckning #Resonansrör


Av Malin wiper - 4 november 2015 07:30


  

Målnining på del av fasad i Råslätt. Vi var dit en dag för att handla på Orient Livs där dom har sånt som inte finns överallt. Valnötter på lös vikt av hög kvalitet brukar vi köpa där när vi har tillfälle att åka in i Råslätt centrum.


  

Utanför Orient Livs, tyvärr hittar jag dom inte på varken google eller facebook så jag skall fråga dom nästa gång jag åker dit. Vi har handlat där i många år men nu var det länge sen vi var dit men ändå känner paret dom driver butiken igen oss och ler stort. Dom är jättetrevliga och man kan komma över billigare varor där som är mycket dyrare nån annanstans.  Dom har inte bara livsmedel utan kroppsvård, tvättmedel, toapapper mm                 

 

  

Vi köpte 3 hg så det räcker ett tag. Jag brukar hacka valnötter i och sätta i vaniljyoghurt. Innan jag opererade bort gallstenar så kunde jag inte äta yoghurt över huvud taget utan att magen strejkade och jag fick både halsbränna och sura uppstötningar. Nu går det bra att äta en kopp yoghurt av en viss sort men inte mer.

 

 

Min man gillar deras rödbetor som kommer från Plivit Trade. Rödbetorna är fräscha, goda och utan konserveringsmedel, dessutom tunna skivor och minimalt med ättika          

  

    

Även smaklökens dill håller hög kvalitet. Den smakar mer dill och har lite större bitar

 

  

Ytterligare en målning inbakad i teglet. Gillar när man gör sig för och det blir nåt extra i en husfasad. 


I dag har jag tid hos Logopeden i värnamo igen och det skall blir spännande att se vad jag får för övningar. Jag fick några på ett papper som jag skulle göra hemma för att slappna av. En av dom kunde jag inte fixa eftersom jag skulle titta upp mot taket och det går inte med en nackskada, resten gick bra. Det känns oroligt både här och ute i världen så man undrar hur det skall sluta. Jag undrar över så mycket vad gäller avhysningen av immigranterna i Malmö men man får aldrig nåt riktigt svar när man kollar nyheterna. Har försökt läsa på men där finns inte nåt att läsa om vad jag undrar över. Hoppas ni mina bloggläsare får ytterligare en fin höst/vinterdag. Jag läste om att snö kommer att vara bristvara om 75 år, det slipper jag uppleva som gillar snön och tycker att en vinter utan snö är rätt tråkig och mörk                    

 

The Baseballs med Let It Snow                    

 

 

 

#Väggmålning #Asian #Råslätt #Valnötter #Rödbetor #Dill #Baseballs

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards