Öppen Ridå

Alla inlägg den 25 november 2015

Av Malin wiper - 25 november 2015 16:45

                                                    




Eftersom jag snart skall till tandhygienisten så dök det upp lite tandläkarminnen i huvudet. Jag har gått hos tandläkare minst en gång/år och nu dom senaste åren även tandhygesnist. Jag har flyttat så mycket så jag har haft många tandläkare i mitt liv och jag har haft turen att inte lida av tandläkarskräck, jag har en hög smärttröskel vad gäller allt på huvuddelen men kroppen är en annan femma.

 

        

 

Jag har haft tandställning som barn eftersom jag hade för trångt i underkäken så dom fick dra bort en tand och sen fick jag nån plastmojäng som gjorde att det såg ut som jag hade underbett, det var ingen höjdare men det funkade och blev bra

   

 

En gång sa en tandläkare att jag hade en böjd rot i en tand som var helt felfri men han ville ändå dra ut den och sånt är inte roligt när tanden var helt felfri. Hade han vetat hur hårt den satt så skulle han egentligen skickat mig till operation sa han efteråt. Jag såg att han var helt svettig och skakad när jag sen gick hem. Dan efter ringde tandläkaren till mig och frågade om jag hade måst åka in akut, nej sa jag, men har du inga blåmärken och är svullen i ansiktet, nej sa jag igen. Han fattade inte hur jag klarat denna behandling utan några som helst problem. Många år senare så har jag förstått att det var helt i onödan han drog tanden och då hade man behövt ett inplantat. Det förklarar att jag fick fri tandvård hos honom en längre tid. Annars har jag mest bara positiva minnen av tandläkare.

 

 

                                                            

 

Det är klart att man funderat på tandimplantat ibland eftersom jag mist 3 tänder så brygga har satts in men istället hade man kunnat sätta in inplantat. Såg på nätet att det visas tandimplantat på "öppet hus" på  www.aquadental.se som har kliniker i Stockholm. Björn Grenthe som ingått i den grupp tandläkare som utvecklat tekniken kommer faktiskt från Vaggeryd.

 

 

 

 #Tandläkarminnen #Tandställning #Rot #Öppet #Awuadental #Grenthe

Av Malin wiper - 25 november 2015 08:29

 

Väggmålning på hus i Borås

 

 

God morgon kära läsare. Hoppas natten varit sömnrik och lugn. I dag skall jag åka till Värnamo sjukhus till logopeden. Eftersom bilen är på verkstan så har jag fått pussla med tåg och busstider, inte lätt att hitta allt men till slut så hittade jag lämpliga tider utan alltför lång väntan mellan dit och hemfärd. Misstänker att vi inte får bilen till denna helg heller så det är bara att gilla läget som det så fint heter. I morse på tv sa Jonas Sjöstedt precis det jag skrivit om i ett inlägg, man måste vara förberedd på flyktingström och ha det mesta klart innan flyktingarna kommer. Inte bara bygga dyra lyxbostäder som nu utan vanliga hyresbostäder. Dessutom så behövs det mer personal i nästan alla yrkesgrupper men  nu så går många på knäna och blir utbrända. Att vi har kontroller tycker jag inte är helt fel men att inte ha förberett nåt tycker jag är underlåtelse.

 

 

 

 

Ett citat jag hittat i Hemmets Veckotidning som jag fick av min väninna A-G. Klicka här för att läsa om James Dewar som myntade detta uttryck. Han var en skotsk fysiker och kemist. Hittade en musiker som också heter James Deward på google. Klicka här för att läsa om honom. Han dog 2002 i en ålder av 59 år gammal. Nu önskar jag er en riktigt fin och behaglig dag.



Här kommer en låt med James Dewar. Klicka här för att se ett "tribute" klipp 

 

 

#väggmålning #Värnamo #Busstider #Jonas #James 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards