Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 november 2021

Pärontårta, kaffebesök, Bob Dylan och John Fogerty

Av Malin wiper - 17 november 2021 17:15


 

I går efter att jag bakat hallongrottor så bakade min man en pärontårta. Det var länge sen sist och det är ett säkert kort. Den innehåller både päron, valnötter och  creme fraiche. Vill man så kan man vispa upp lite grädde till päronkakan också för den har lite tårtkänsla


 

Klicka här för att få receptet på päronkakan. Vi använder päron på burk i sin egen juice. Vi torkar av päronen lite så dom inte är för blöta. Kakan blir saftig ändå

 

                                                   

Clipart Library

 

Här har jag dukat med kaffekoppar för vi fick kaffebesök 11.00 Här har jag ett brödfat med päronkakan, hallongrottor och saffransdrömmar. Vi björ också på smörgåsar med ost, skinka, tomater och mimosasallad. Dom glömde jag tyvärr fota för vi hade fullt upp med att umgås. Detta är första gången på två år som vi har nån i vår lägenhet så det kändes så kul och spännande. Klicka här för att se vilka fina kaffekoppar vi hade förut. Dom gick tyvärr sönder en och en men vi hade dom i minst 25 år och dom var från Rörstrand. Klicka här för att se dom hos Barnebys. Dom heter Blues

 

                      

Porslinsbolaget 

       

Bob Dylan med One More Cup of Coffee

 

 

Här ser ni våra gäster som består av Cocker spanieln Charlie och hans husse Gert. Dom har vi träffat i flera år då vi varit ute och promenerat. Jag har fotat dom många gånger i bloggen så vi har lärt känna varandra. 

 

  . 

Jag la ut en pläd till Charlie så han fick ligga mjukt. Sen frågade jag hans husse Gert om det var nåt gott man kunde ge honom annat än vatten. Då sa han att skinka går bra och det lät toppen för vi hade sån fin Jokkmokks Skinka hemma som vi köpt på ICA Matkassen. Hunden gillade den till tusen så han åt hela 5 skivor. 

 

 

Sen satt vi oss en stund i vardagsrummet och Charlie la sig ner på golvet och fann sig väl tillrätta 

 

  

Jag la ut en pläd där också så han fick lite mjukt att ligga på. 

 

 

Här dök Charlie upp och ville bli klappad på av min man.

 

  

Här ser man husse Gert krama Charlie och det märks att hunden är trygg och älskad. Charlie är så cool och fin så man blir lugn i hans närhet. 

 

                                            

Det var så trevligt och vi hade massor att prata om så tiden gick så fort. Det känns toppen att vi nu haft folk hemma så det blev lite liv i lägenheten. Nu är man så där skönt trött så det är bara till att ta det lugnt och se nån film eller serie på laptopen och bara slappa. Min son skulle ju komma hit denna helg men han har fullt upp så det får bli längre fram. Han ville att vi skulle komma till honom 28 november för han har inget för sig då. Då blir det ev första gången vi är i hans lägenhet och kollar nån bra film. 

 

         

John Fogerty med Bad Moon Rising. Vi har sett honom live i slutet av 1990-talet på Hovet. Syrran och hennes man var också med. Det visade sig att Gert också sett honom live och då på Globen numera Avici Arena  

                                      

Clipart Library 

Hoppas ni mina kära besökare har haft en givande dag och får en skön kväll. I dag har det varit grått och ruggigt hela dan så det var skönt med en innedag. 

 

#Pärontårta #Kaffebesök #Bob #Cocker #Charlie #Pläd #John

 
 
Bittan

Bittan

17 november 2021 18:30

Hej Malin! Så roligt att Ni haft besök idag och så mycket gott Ni bjudit på. Päronkakan måste jag försöka baka en dag kanske till helgen.
Idag har vi varit hos barnbarnen och hjälpt till med att sätta en granslinga med ljus runt om ytterdörren som blev så fint.
Nu blir det tv tittande och ha en bra fortsättning på kvällen.
Kram från Britt-Marie ❤🌷

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

18 november 2021 06:30

Det var på tiden efter 2 år. Päronkakan är verkligen god. Kul att du tittade in vännen.

Härligt att du varit till barnbarnen. Vilken tur dom har som har sån bra farmor/farfar som både är hjälpsam och kärleksfull.

Ha en jättefin torsdag
Kram från Malin

 
Åke

Åke

18 november 2021 08:21

Pärontårta lät mycket gott, ska prova. Fin hund. Och så två av mina favoriter, Dylan & Fogerty :)

http://www.nacka144.se

Malin wiper

18 november 2021 09:42

Den är verkligen ett säkert kort och man kan ha grädde eller vaniljsås till om man vill. Jag gillar verkligen hunden Charlie som är så cool

Då har vi samma musiksmak. Dylan, Donovan och Joan Baez var mina första idoler

Ha det bra Åke

 
wiolettan

wiolettan

18 november 2021 10:13

Så härligt det låter, lugnt och harmoniskt. Förstår att det var trevligt att åter igen få umgås lite mera nära inpå. Det har varit lite på den fronten senaste åren.
Det ser otroligt gott ut på kaffefronten, mycket gott som ni har bakat.
Jag gillar Charlie. Han trivs och mår bra.
Ha det så bra ni kan och var rädda om varandra.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

18 november 2021 12:30

Det kändes märkligt att kunna bjuda hem folk ingen efter hela två år. Nästa gång så får sonen komma hit och sen min mans bror.

Skönt att komma igång och vilja baka igen. Promenaderna gör att vi blir piggare och då orkar man mer

Charlie är verkligen en fantastisk hund som jag gillar till tusen

Ha det bra ni båda också och var rädda om varandra
kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

18 november 2021 16:44

Så roligt att få besök och päronkakan lät väldig god.
Bakade hallongrottor i går då jag blev inspirerad av dina fina kakor.
Att få bjuda in Charlie och hans husse måste kännas kul efter ni bara träffas ute och vovven är ju så fin.
Önskar allt gott.

Malin wiper

19 november 2021 07:18

Det var trevligt. Vad kul att du bakade hallongrottor dom blev säkert supergoda. Jag är så förtjust i hunden Charlie efter att ha träffat honom ute så många gånger. Han känner alltid igen oss och kommer fram.

Jag önskar dig allt gott också
Ha en härlig dag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards