Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2023

Av Malin wiper - 3 mars 2023 16:45

 

När vi flyttade i torsdags så var det med flyttfirman Mälarflytt & allservice Hallstahammar. Vi är supernöjda för allt flöt på så bra.


 

Flyttkillarna hette Pontus och Alfred och dom var riktiga proffs och supertrevliga. Mälarflytt har fått 5 i betyg av 5 möjliga och det är dom värda

 

                         

        

Det dök upp en gammal låt i mitt huvud och den heter Vi flytt int och han som sjunger heter Hasse Burman. Hasse Burman var en svensk underhållare, sångare, gitarrist, banjo och kontrabas. Han dog 27 oktober 2022 i en ålder av 97 år 


Vi hyrde elbilen och körde bort allt smått såsom tavlor, små hyllor, några lampor och kläder. Vi körde sammanlagt 3 gånger/dag  och ändå tycker vi inte att vi har så mycket saker. Nu blir det ännu mer rensning av sånt som blir över för vi har ju inte lika avlånga stora fönster som i vår förra lägenhet, därför har vi för mycket av prydnadssaker som stått i fönstren. Nu blir det mer avskalat 


 

Sen var vi då på plats med vårt sista lass och huset är från 1948 men mycket fräcshare i trappuppgången än jag kan få fram. Det är fina marmortrappor och dom är lätta att gå i och sen är det en ledstång i trä som har skötts om väl


 

Här ser man att vi har fönster på varje våning i trappuppgången. 


 

När man kommer in i lägeheten så är det en bred lång hall där man även kan möblera lite. Rakt fram så är det sovrum men vi skall använda det rummet till vardagsrum istället. Till vänster går man in till där vi skall ha sovrum och till höger finns köket. Badrummer är till höger innan för ytterdörren. Jag gillar planlösningen

 

 

Jag trodde halltapeten var grön men nu såg vi att den var ljusgrå med lite mörkare mönster. 


 

Jag har haft så fullt upp så jag har inte hunnit fota så mycket utan mest detaljer. Här ser man balkongdörren som är dubbel och det är en större balkong än vi trodde från början. Vi är helt slutkörda i våra kroppar för vi har ju buret rätt mycket och gått i trappor hela tiden så jag har ont i både ländrygg, nacke, ben och fötter. Fast jag trodde man skulle vara ännu sämre men det är nog våra dagliga promenader som stärkt kroppen. 


 

Här ser man lite av skåpluckorna i köket med fina grafiska handtag. Jag skall fota mer senare men nu har vi fått upp köksbordet och även fått in saker i  köksskåpen. Det ryms inte lika mycket som i våra förra men vi behöver inte så mycket utan vi gör oss av med överskottet


 

Det är ett stort fönster i badrummet och plats för tvättmaskin men det är ändå inte lika stort som vårt förra men väldigt fräsch och fint. Det ser så smalt ut då man fotar. Vi måste köpa en liten hylla där vi kan ställa tvättmedel och annat som behövs där. Till badrummet hörde även ett badrumsskåp som vi blev nöjda med


  

Jag gillar golvet i toaletten som är i olika grå nyanser och lätt att göra rent

 

Vi hade flyttat vårt internetabbonemang i god tid men det hade tydligen krånglat till sig. Då hörde vi av oss till bredbandsbolaget och vi skulle då få vänta i 5 dagar. Då tänkte vi köpa ett simkort till mobila router men helt plötslig så kopplades det in i alla fall och det tackar vi för. Det är några saker som måste fixas här och då ringde vår bovärd och hon var supertrevlig och sa att hon kommer upp till oss om en vecka och då blir det ett "välkommen möte" och då får man visa runt och ta upp dom saker man vill ha fixade. Det lät verkligen toppen.

 

                                                  

Som jag skrev så skall vi ha sovrummet där det skall brukar vara vardagsrum och vi har även satt ut våra datorplatser där nu. Det är så många fönster och på kvällen så lyser lyktorna och träden bildar skulpturer. Man hör lite folk utanför som pratar, cyklar som far förbi och bilar i lagoma portioner. Det känns så levande här och vi har redan träffat dom flesta som bor i denna trappuppgång och dom har hälsat oss välkomna. Alla är jättevänliga och säger att det är så lugn och fint i detta hus. Ett par stod vi och pratade med jättelänge och dom hade bott här sen 2007 och trivdes jättebra

 

I morgon så skall vi sätta upp vår förvaringsmöbel i hallen så vi kan sätta in mössor, halsdukar, vantar och annat där. Att sätta upp tavlor, hyllor och gardiner gör vi senare då allt är utplacerat. 

 

 

Hoppas ni har det bra och få se fram emot en härlig helg. I går var det som om våren hade kommit med sol och 10 grader varmt. I dag började det snöa och var nollgradigt men sen kom det av sig och solen tittade fram. Hjärtlig hälsning från Malin

 

       

Tracy Chapman med Baby can I hold you 

 

 #Mälarflytt #Pontus #Hasse #elbilen #trappuppgången #hall #golvet #Tracy

Av Malin wiper - 1 mars 2023 11:45


 

Nu har jag inte en enda ny bild kvar så jag sätter in lite bilder som blivit över. En scooter som jag såg för några år sedan från bilfönstret. Gillar färgen som ser lite retro ut. Klicka här för att se en 60 år gammal vespa som renoveras. I går tog jag bort alla blommor och en lampa från sovrumsfönstret och packade ner. Nu är vi verkligen förberedda och har inte gjort allt på en gång och då känns det inte så betungande. Tack för era lycka till hälsningar, dom värmer

 

                                  

 

Vi måste även koppla in datorerna och wifi så det tar lite tid. Min man har ju en stationär dator och jag en laptop. Min man funderar också på att köpa en laptop men då med större skärm och det vill jag ha också så småningom. Min laptop är ju inte så gammal och när jag bytte fick min man ta hand om den gamla och den skall han rusta upp för att ha till reserv

 

                                               Det fanns en tid före denna tid

                                                         Malin

 

         

Portland Vintage Scooter Show 

 

 

Några hästar jag fotade för några år sedan i en fin hästhage. 

 

 

Två andra hästar i samma hage. Vi var och hälsade på min son i Enköping och då åkte vi omkring på landsbygden

 

 

Tillbaka till nutid.  Det gick inte att frakta blommorna i kartonger så vi var ner till ICA Matkassen och köpte stabila glasfiberpåsar. Vi kommer att få köpa rätt många nya blommor för vi har fått slänga en del som inte hållit.

 

 

Då kunde vi inte låta bli att ta en sista fika hos Gretas Vardagsrum & Kök. Det blev köttbullssmörgås och cappuccino, jättegott!

 

 

När vi sen gick hem så såg vi denna halsduk eller om det är en duk som låg på en sten

 

 

En katt sprang över gräsmattan i solskenet. Jag ropade flera gånger för jag ville att den skulle vända på sig. Till slut gav den upp och vände sig om och kollade in mig med en en blick som sa: Håll dig undan människa..  Katter ser lite härligt vilda ut och är mer självständiga än många andra husdjur  

 

                                   

Zalora                   

I går kom vi upp i 10 grader varmt och det blir nog detsamma i dag. Skönt när man skall flytta så man slipper kyla och snö. Nu är vi redo och skall iväg senare i dag för att hämta nycklarna till lägenheten och även flytta över blommor, tavlor och lite annat. Vi är på gång, vi är laddade, vi är redo. I morgon hinner jag nog inte komma in för då kommer flyttfirman och vi får fullt upp. Ha nu en skön onsdag mina härliga besökare 


             

Clipart Library  

        

En passande låt med Billy Joel som heter Moving Out. Billy Joel är en amerikansk sångare, pianist och kompositör 

 

 

 #scooter #vintage #hästar #blommorna #köttbullssmörgås #katt #Joel

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards