Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 mars 2023

Mälarflytt & allservice, Hasse Burman och Tracy Chapman

Av Malin wiper - 3 mars 2023 16:45

 

När vi flyttade i torsdags så var det med flyttfirman Mälarflytt & allservice Hallstahammar. Vi är supernöjda för allt flöt på så bra.


 

Flyttkillarna hette Pontus och Alfred och dom var riktiga proffs och supertrevliga. Mälarflytt har fått 5 i betyg av 5 möjliga och det är dom värda

 

                         

        

Det dök upp en gammal låt i mitt huvud och den heter Vi flytt int och han som sjunger heter Hasse Burman. Hasse Burman var en svensk underhållare, sångare, gitarrist, banjo och kontrabas. Han dog 27 oktober 2022 i en ålder av 97 år 


Vi hyrde elbilen och körde bort allt smått såsom tavlor, små hyllor, några lampor och kläder. Vi körde sammanlagt 3 gånger/dag  och ändå tycker vi inte att vi har så mycket saker. Nu blir det ännu mer rensning av sånt som blir över för vi har ju inte lika avlånga stora fönster som i vår förra lägenhet, därför har vi för mycket av prydnadssaker som stått i fönstren. Nu blir det mer avskalat 


 

Sen var vi då på plats med vårt sista lass och huset är från 1948 men mycket fräcshare i trappuppgången än jag kan få fram. Det är fina marmortrappor och dom är lätta att gå i och sen är det en ledstång i trä som har skötts om väl


 

Här ser man att vi har fönster på varje våning i trappuppgången. 


 

När man kommer in i lägeheten så är det en bred lång hall där man även kan möblera lite. Rakt fram så är det sovrum men vi skall använda det rummet till vardagsrum istället. Till vänster går man in till där vi skall ha sovrum och till höger finns köket. Badrummer är till höger innan för ytterdörren. Jag gillar planlösningen

 

 

Jag trodde halltapeten var grön men nu såg vi att den var ljusgrå med lite mörkare mönster. 


 

Jag har haft så fullt upp så jag har inte hunnit fota så mycket utan mest detaljer. Här ser man balkongdörren som är dubbel och det är en större balkong än vi trodde från början. Vi är helt slutkörda i våra kroppar för vi har ju buret rätt mycket och gått i trappor hela tiden så jag har ont i både ländrygg, nacke, ben och fötter. Fast jag trodde man skulle vara ännu sämre men det är nog våra dagliga promenader som stärkt kroppen. 


 

Här ser man lite av skåpluckorna i köket med fina grafiska handtag. Jag skall fota mer senare men nu har vi fått upp köksbordet och även fått in saker i  köksskåpen. Det ryms inte lika mycket som i våra förra men vi behöver inte så mycket utan vi gör oss av med överskottet


 

Det är ett stort fönster i badrummet och plats för tvättmaskin men det är ändå inte lika stort som vårt förra men väldigt fräsch och fint. Det ser så smalt ut då man fotar. Vi måste köpa en liten hylla där vi kan ställa tvättmedel och annat som behövs där. Till badrummet hörde även ett badrumsskåp som vi blev nöjda med


  

Jag gillar golvet i toaletten som är i olika grå nyanser och lätt att göra rent

 

Vi hade flyttat vårt internetabbonemang i god tid men det hade tydligen krånglat till sig. Då hörde vi av oss till bredbandsbolaget och vi skulle då få vänta i 5 dagar. Då tänkte vi köpa ett simkort till mobila router men helt plötslig så kopplades det in i alla fall och det tackar vi för. Det är några saker som måste fixas här och då ringde vår bovärd och hon var supertrevlig och sa att hon kommer upp till oss om en vecka och då blir det ett "välkommen möte" och då får man visa runt och ta upp dom saker man vill ha fixade. Det lät verkligen toppen.

 

                                                  

Som jag skrev så skall vi ha sovrummet där det skall brukar vara vardagsrum och vi har även satt ut våra datorplatser där nu. Det är så många fönster och på kvällen så lyser lyktorna och träden bildar skulpturer. Man hör lite folk utanför som pratar, cyklar som far förbi och bilar i lagoma portioner. Det känns så levande här och vi har redan träffat dom flesta som bor i denna trappuppgång och dom har hälsat oss välkomna. Alla är jättevänliga och säger att det är så lugn och fint i detta hus. Ett par stod vi och pratade med jättelänge och dom hade bott här sen 2007 och trivdes jättebra

 

I morgon så skall vi sätta upp vår förvaringsmöbel i hallen så vi kan sätta in mössor, halsdukar, vantar och annat där. Att sätta upp tavlor, hyllor och gardiner gör vi senare då allt är utplacerat. 

 

 

Hoppas ni har det bra och få se fram emot en härlig helg. I går var det som om våren hade kommit med sol och 10 grader varmt. I dag började det snöa och var nollgradigt men sen kom det av sig och solen tittade fram. Hjärtlig hälsning från Malin

 

       

Tracy Chapman med Baby can I hold you 

 

 #Mälarflytt #Pontus #Hasse #elbilen #trappuppgången #hall #golvet #Tracy

 
 
Göran

Göran

4 mars 2023 17:01

Kul att bli påmind om Hasse Burman. Jag visste inte att han levde så länge. Låten köpte jag på vinylsingel då när det begav sig. B-sidan hette visst "Nu sticker jag på semester till Haparanda" om jag inte minns fel.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

4 mars 2023 18:08

Han blev verkligen gammal och det var verkligen nostalgi att hitta detta klipp. Vad kul att du haft en vinylsingel med honom ;). Den låten måste jag kolla upp om den finns på Youtube

Ha en fin kväll
Hälsning från Malin

 
Bittan

Bittan

4 mars 2023 17:16

Hej Malin! Så fin Er lägenhet ser ut att vara och förstår Ni har mycket att göra nu. Hjälper inte din son Er med flytten?
Nu kommer snart barnbarnen till oss och vi skall se på ishockey på tv tillsammans och äta en god räksmörgås.
Ha nu en bra fortsättning på lördagen och söndagen och var rädda om Er!
Kram från Britt-Marie 🌷❤

http://britt-marie .bloggplatsen.se

Malin wiper

4 mars 2023 18:11

Jag kunde bara visa lite detaljbilder för det är kaos här just nu ;) det var jobbigare än jag trodde saker överallt. Min son och min mans bror skulle hjälpa oss med flytten men dom arbetar ju så vi lejde ju en flyttfirma. Vi behövde ändå åka lite själv med saker i hyrbilen för annars hade det inte rymts så vi har tydligen lite för mycket saker men vi skall rensa bort ännu mer.

Vad kul att barnbarnen kommer till er i kväll och det låter jättegott med räksmörgås

Ha en fin fortsättning själv Bittan på helgen

Ha det bra och sköt om er

Varm kram!

 
Veiken

Veiken

5 mars 2023 03:49

Så skönt att äntligen vara på plats. Nu är det bara finlir kvar, men man blir supertrött ändå. När man är på plats kan man ju ta allt i sin egen takt. Hoppas ni kommer att trivas i den nya lägenheten!
Kram

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

5 mars 2023 07:18

Det känns verkligen skönt men det är massor av kartonger att packa upp och vi har massor kvar att göra och i och med dåliga ryggar så är vi rätt slut nu så vi har bara fixat i kök, sovrum och badrum än och sen skall tavlor och hyllor upp. Vardagsrummet tar vi sist för där har vi alla kartonger och rumsmöbler. Vi har ändå fått in allt i garderober och linneskåp. Även satt upp en förvaring i den breda hallen.

Vi håller även på att färdigställa den gamla lägenheten inför flyttstädningen. Nu blev det lite mycket ;)

Så det blir som du säger i vår egen takt. Vi trivs redan i lägenheten

Ha en jätteskön söndag
Kramar från Malin

 
Ingen bild

SmålandsJenny

5 mars 2023 11:37

Har det bott rökare i lägenheten? Tycker det ser ut så på kontakterna vid balkongen iallafall. Snygga köksluckor och beslag, ser mer modernt ut än hos oss, vårat kök känns som det ramlar ihop snart.

Malin wiper

5 mars 2023 13:13

Det känns inte som killen som bodde här förut var rökare. Det är jättefin luft här utan parfymer och annat. Vi gillar verkligen lägenheten. Vad trist att det är så illa med ert kök. Om det är hyreslägenhet så måste dom ju åtgärda detta

Ha en skön söndag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards