Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 mars 2023

Av Malin wiper - 7 mars 2023 08:00

    

Alla har vi väl uppfattat att rökning är farligt både för den som röker och de som ofrivilligt utsätts för röken. För många är det en något diffus hotbild och konsekvenserna ligger kanske 30 – 40 år framåt i tiden. När man som min man, som slutade för över 30 år sedan, drabbas av dessa konsekvenser, hjärtinfarkt, kol, astma, diabetes och tungcancer, så blir det väldigt verkligt. Tungcancern har t.ex berövat honom möjligheten att njuta av många kryddiga favoriträtter och vin eller sprit är bara att glömma. För varmt eller kallt, för salt eller sött, smulig mat som hårdbröd, skorpor, kex eller panering funkar inte längre. Livet blir mycket fattigare även om han överlevt och annars mår hyfsat.

 

                               

Clipart Library

Snus är kanske inte lika skadligt som rökning men vi vet att det förutom hög halt av nikotin även finns en 2000 till 3000 andra komponenter i snus varav många kan påverka din hälsa. Forskningen som utförs har inte tillräckliga resurser och motarbetas av till tobaksbolagen knutna läkare, tandläkare och vetenskapsmän. Förutom tandlossning och diabetes så verkar risken öka på flera cancerformer. Slutliga notan får vi kanske först om 30-40 år då dagens ungdom kommer att drabbas av konsekvenserna.

 

                                                         

När min man slutade röka hade han stor hjälp av nikotin tuggummi och nikotinplåster. Detsamma borde stämma för den som snusar. Tobaksfria nikotinalternativ, såg ett som heter Velo snus, hjälper dig att komma bort från invanda beteenden. Sen blir det lättare att sluta tvärt enligt min man. Det hjälpte också att ha morotsstavar att tugga på när suget kom. För din egen skull, börja inte röka eller snusa. Sluta om du redan gör detta. Och ersätt inte behovet med sockerprodukter. Själv är jag sockerberoende så jag har ätit alldeles för mycket sött mest choklad men till slut har jag tagit tag i detta och har nu inte ätit nån chokladkaka på 2 månader men man får även abstinens av att sluta med sött så det var inte lätt.  

 

       

Jag väljer en passande låt som heter Smoke Gets In your eyes med The Platters. Gruppen var aktiv från 1954-1970 med orginalmedlemmarna. Från 1970 med nya medlemmar

 

Klicka här för att höra en instrumental cover av låten med orkester och dans. Det är ett jättesnyggt klipp

 

                                             

 

En sån här kombination som i vårt badrum har jag aldrig sett förut. Det är ett element en bit upp på badrumskaklet med en stång ovanför där man skall torka badhanddukar. Vi har så mycket att göra nu så vi är helt slut. I går rensade min man bort flera kartonger med sladdar och dosor av alla de slag. Vi har bestämt oss för att ha så lite som möjligt. Min datorplats är klar förutom tavlor och en hylla som skall hänga där. I går blev nästan min mans datorplats klar så det är bara småsaker som behövs göras nu. Jag skall fota lite mer då vi har nåt rum helt klart för nu är det halvdant och vi är som vandrande zoombies

 

                                                               

Clipart Libray

Nu skall vi åka en sista gång till vår gamla lägenhet för att hämta några saker vi glömde. Vi skall även dammsuga och kolla runt så det är helt klart tills städfirman  Städkraften kommer 14 mars. Vi har nu hela 9 grader kallt men det blir nog varmare framåt dan . Hoppas ni har en fin tisdag att se fram emot. Sköt om er och ha det så bra

 

#Snus #Platters 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards