Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 mars 2023

Av Malin wiper - 27 mars 2023 13:00


 

Nu har vi fått upp lite fler tavlor ovanför sängen. Den till vänster som är blå föreställer en fjäder. Min man vann denna tavla i ett konstlotteri på vår arbetsplats Uppåkra Mekaniska i Skillingaryd. Numera heter arbetsplatsen EKETS Group. Det var för 11 år sedan och tavlan är målad av en konstnär som heter Curt Hillfon.. Vardagsrummet som vi har som sovrum passar inte att vräka på för mycket för då försvinner den öppna ljusa känslan och lugnet

 

 

 Så här ser tavlan ut på närmare håll. Curt Hillfon föddes i Sockholm 1943. Konstnären gick på konstfack 1960-1963 och konstakademin i Stockholm. Han var bosatt och verksam i Degerfors på Österlen i Skåne. Motivet på tavlan är en fjäder och alla tavlor på den utställningen var i form av fjädrar i olika färger och valörer. Curt Hillfon dog 2018 i en ålder av 74 år. Klicka här för att se samma tavla som vår på actionet där den såldes för 300 kr så det är ingen dyrgrip inte än i alla fall

 

Klicka här för att läsa lite mer om Curt Hillfon. Klicka här för att se en annan av hans fjädertavlor

 

                          

Thought 

     

Jag hittade ett klipp på konstnären Curt Hillfon och man ser ju verkligen att han var en karaktär. Han såg ut som en punkare och höll även på med musik som syns i klippet

 

 

Ovanför mitt sängbord satt jag en tavla och ett foto. Det längst ner är ett foto på mig och min son för länge, länge sen. Vi befann oss i Slottsskogen och en killkompis tog bilden på oss.

 

                                   

Tavlan ovan på en man med käpp som bara finns  i ett exemplar och den köpte vi av en konstnär i Katrineholm  där vi bodde på 1990-talet. Mannen som är avbildad fanns i verkligheten och vi såg honom ofta när vi var i centrala Katrineholm. Han hade väldigt besvärligt att gå men kämpade sig fram och jag blev ofta rörd när jag såg honom och kände även beundran. 

 

  

Jag hittade ett kvitto på då vi köpte tavlan av konstnären Jarmo Kapulainen (hittar honom inte på nätet) och vi fick den för endast 100 kr. Nu ser jag även när vi köpte den och det var 10 oktober 1993 och tavlan är en grafik står det på kvittot. Jarmos fru/sambo är också konstnär och båda kommer ursprungligen från Finland. Dom såg ut som härliga hippies båda två och väldigt härliga och behagliga personer. Längst ner där det står namn är namnet på mannen som är avbildad på tavlan men jag kan inte utläsa det helt. Jag kan tyvärr inte hitta konstnären hur jag än letar 

 

 

Jag fortsätter med lite mer konst som jag/vi såg sist vi var in till centrum av Västerås. Det är Ekströms Konst som alltid har såna fina tavlor och andra saker i sina skyltfönster. Även inne i butiken är det så stilfullt och snyggt och mycket att titta på. Två färgstarka tavlor ovan och man kan även rama in tavlor hos dom

 

 

Inramad och klar med en leopard i förgrunden och det ser ut som kanalen i Venedig på resten av bilden 

 

 

Här ännu en men i annan färg

 

  

Ytterligare lite konst i deras fönster 

 

 

Nu är det ju snart påsk så dom hade satt ut lite påskpynt också. 

 

        

Willie Nelson med sin dotter Paula Nelson med låten Slow down old world 

 

Jag har hållit på och fixat lite hemma medans min man åkte iväg till IKEA för att se om dom har kvar beslag till vårt vitrinskåp/bokhylla. Vi hittar inte beslagen och lite annat som måste till för att få ihop hyllan. Som det är nu så får vi inte bort kartonger med glas, böcker och annat om inte hyllan kan sättas ihop. Han ringde mig och sa att allt fanns utom beslagen som tar 2 veckor att få hem. Jag har inte heller hittat min spegelhylla som jag brukar ha ovanför min datorplats. Den finns inte längre att köpa

 

 

Så här ser hyllan ut som jag köpte i april 2022 hos Søstrene Grene för 300 kr

 

Vi har minus 4 grader kallt och sol till och från men vi har inte fått mer snö. Snart kommer min man hem så jag skall börja laga lite lunch. Hoppas ni har en fin vecka att se fram emot kära ni som tittar in till mig. 

 

#fjäder #Curt #foto #käpp #Jarmo #Ekströms #leopard #påskpynt #Willie #Paula #hyllan

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards