Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 september 2022

Av Malin wiper - 11 september 2022 16:45


                               


                             Vad gör jag som enskild person för miljön:

 

1. Jag sopsorterar och äter upp den mat jag tillagat

 

2. Jag tvättar disktrasor, disksvampar och återanvänder

 

3. Jag använder allt till sista droppen i förpackningar ex tandkräm

 

4. Jag tvättar numera även fryspåsar och små plastpåsar och återanvänder.

 

5. Jag undviker att flyga och har bara gjort det ca 4 gånger i mitt långa liv

 

6. Jag har inte bil längre utan hyr bil och åker inte varje dag

 

7. Jag handlar så långt det går på second hand och har så gjort i många år.

 

8. Slänger inget utan lämar in på second hand när jag vill bli av med nåt

 

9. Jag slänger inget skräp på marken utan det hamnar i papperskorgar och Miljöboden

 

10. Jag använder inget sköljmedel och har ekologiskt parfymfritt tvättmedel

 

11. Jag köper ekologiska grönsaker och annat eller närodlat så långt det är möjligt.

 

12. Över hududtaget så försöker jag tänka på miljön när jag köper nåt.

 

13. Dom skönhetsprodukter och krämer jag köper är parfymfria och även fria från andra gifter

 

14. Jag äter mindre kött och mer vegetariskt

 

15. Jag har för det mesta cyklat till mina arbeten


16. Jag tar med mig egna tygkassar när jag går ut och handlar mat och annat. Visst har jag glömt nån enstaka gång men nu tänker jag efter innan jag går hemifrån för att handla.

 

Så här duktig har jag inte varit jämt men vi har ju en situation som eskalerar och kan ta död på vår planet. Vissa av punkterna jag räknar upp har jag alltid uppfyllt. Nu är det säkert nåt jag glömt ingen är helt perfekt men det viktiga är att man försöker och är medveten. Detta drabbar den yngre generationen i slutänden. Det är lite tragiskt att vi har klimatförnekare för det är nu vi kan förändra för sen är det för sent. Klicka här för att se ett klipp ang Palmolja. Klicka här för att få tips om digestivekex utan palmolja

 

Greta Thunberg är ju en tjej som verkligen kämpar för vår miljö och har fått med sig många unga och säkert en del äldre också på sin klimatresa. Klicka här för att komma in på Friday för Future International

 

                                                            

Vi känner ju att vi fått varmare, tropisk värme på somrarna. Det skrämmer mig att den viktiga regnskogen huggs ner med allt vad det innebär. Hur kan nån eller några få tillstånd att göra så och även slänga ut folk  och djur som bott där i årtusenden?. Klicka här för att läsa varför regnskogen är så viktig

 

      

Amazon 4k The world's largest Tropical Rainforest. Det är så här det skall se ut och bevaras för allas vår överlevanad, både människor och djur

 

        

Avslutar med John Taylor och låten On this earth en remix. Nu väntar jag på att min son skall ringa mig efter 18.00 och vi har alltid så  mycket att prata om i och med att vi gillar både film, musik och lite annat båda två. Jag är så ledsen att vi inte kan ses före min operation men jag är extra försiktig nu. Ha en fortsatt fin dag kära besökare. Take care!

 

 #miljön #sopsorterar #klimatförnekare #palmolja #Greta #Rainforest #John

Av Malin wiper - 11 september 2022 11:30

 

Vi hyrde elbilen i går för vi var så rastlösa och uttråkade. I Västerås såg vi en T-Ford från 1925. Den bara stod där framför en båthamn i Mälaren och såg ut som en installation. Åker man omkring så dyker alltid nåt upp så det är min melodi att vara ute och se mig omkring då jag har möjlighet. Det stod två män på sidan och disskuterade och en av dom var ägaren. Bilen var så välskött och blänkte i sin svarta färg

 

                                                    

Rubylane

 

Baktill kan man spänna fast bagage och jag tror det är en lucka man kan lägga bagage i också. Klicka här för att se en Ford Model T pickup från 1924

 

                

Lot - Art   

Klicka här för att höra vad som spelades på skivtallriken på 1920-talet. Då var det stenkakor och trattgrammofon som gällde

 

En lite närmare titt framifrån och det är så kul att det finns så många bilar i bra skick kvar fortfarande. Det beror ju på att dom sköts om och sen får vi andra njuta av dom på vägarna och på qruising

 

      

Hittade ett klipp på samma modell. Klicka här för att läsa om T-Fordens historia


   

En fluffig skinnsoffa är det som man sitter i 


 

Instrumentbrädan som jag inte fick så bra bild av. 

 

Vi har båda haft det svårt för att sova i natt så vi bestämde oss för sovmorgon. Vi vaknade därför 10.00 och det blir nog bara en kort promenad i dag. Dom sista dagarna har jag promenerat 5,5 km och det skall bli mer. Det tog lite tid med inlägget i och med dimsynen på vänster öga. Vi har sol till och från just nu. Vi är uppe i 15 grader varmt.

 

   

      

Jag är väldigt förtjust i vindskulpturer och hade såna inne nästan varje dag i min blogg för några år sedan. Här kommer en som heter Fluidity och är skapad av Will Carr. Med den önskar jag er en flygande start på dagen som jag hoppas blir både händelserik och vilsam 

 

                                   

 

 

#elbilen #T-Ford #bagage #skinnsoffa #instrumentbrädan #Vindskulpturer #Will

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards