Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 september 2022

Av Malin wiper - 10 september 2022 07:45


  

I går fotade jag en skulptur som står en bit från Västerås sjukhus på gräsmattan. Den är skapad av Knut-Erik Lindberg och går under namnet Sländan. Jag gillar den för går man runt den och nära så får man den från olika synvinklar. 

 

                                    

Clipart Library 

Knut-Erik Lindberg var en svensk skulptör som föddes i småland 1921. Han dog 1988 i en ålder av 67 år och då bodde han i Delsbo. Knut-Erik Lindberg utbildade sig vid Tekniska Aftonskolan i Stockholm 1936 och vid Konstakademin i Stockholm 1937-1947. Han tilldelades Ester Linahls stipendium 1944 och han tillhörde konstnärsgruppen 1947 års män. I en dekorativ, stiliserad stil, påverkad av primitiv konst, utförde han reliefer, porträtt och friskulpturer. Han var gift med målaren och textilkonstnären Wiveca Claeson-Lindberg (1920–2004) och yngre bror till målaren Uno Lindberg (1912–1992). 

 

 

Den känns väldigt tidlös i sin form och utförande tycker jag. Klicka här för att se en annan av hans skulpturer. Klicka här för att se ytterligare en intressant skulptur som står i Sjöbo Borås


 

Här ett exempel från sidan. Klicka här för att se hur man gör en reflex-slända. Klicka här för att se ett klipp på en skulptur som jag fotat ett antal gånger i Västerås


   

På lite närmare håll

 

      

Glenfordrocks Wind Powered spinning spiral. Kinetic Sculpture Art (vindskulptur)

 

 

Jag såg en Kawasaki motorcykel som en man höll på att parkera. Jag fick lov att fota den och årsmodellen är 2001 och väldigt välskött och snygg

 

 

Baktill där en röd cykel kom med på bild också, även den röda skulpturen så det blev 3 goda ting

 

  

Jag såg ytterligare en röd cykel  som livade upp bland allt det gråa och svarta runtomkring

 

       

Höst i Sverige. Som jag längtar när jag ser detta vackra klipp. Just nu känns det som sommar än om det är lite kallare. 

 

  

Njut av lördagen och sköt om er ni som tittar in till mig. See you soon again

 

#skulptur #Lindberg #Sländan #spinning #Kawasaki #Höst

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards