Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 september 2022

Av Malin wiper - 12 september 2022 16:00


 

Sist vi var ute med elbilen så gick promenerade vi ner till Notudden vid Mälarens vatten så fotade jag lite båtar. Här se ni en stor segelbåt på väg ut från hamnen


 

Den styrde mote öppningen som ligger lite längre ut


 

Sen kom den igenom och fortsatte sin färd


  

På andra sidan låg motorbåtar på rad 


 

Här fick jag använda hela min zoom för att få ben bild på dom två vindsurfarna långt, långt ut i det blå


 

Här en annan vindsurfare som styr ut med sin skärm


       

Vindsurfing fotat från ovan


 

En bit från Steam hoell såg jag denna vita segelbåt som stod väl parkerad


 

En and kom emot mig där jag stod på en brygga och som ni ser så är det fullt med alger i vattnet


Vi kunde inte låta bli att gå in på Bread & Sweet by jennie när vi ändå var så nära båtlivet. Nu hade dom även napoleonbakelser och det är egentligen ingen favorit för mig. Jag måste ändå testa för dom gör ju allt från grunden och sylten är också hemmagjord. Wow! utbrister jag och fick gåshud på armarna, så lyxigt god var den. Den kommer jag att välja fler gånger så jag hoppas dom fortsätter  med dom.  

 

                                          


Nordic Nest 

 

Min man valde deras supergoda croissant. Han fick smaka lite på napoleonbakelsen och blev också eld och lågor av smakerna som rullade runt i gommen och förgyllde tillvaron

 

        

Al Stewart med Year of the cat. Al Stewart är en brittisk musiker och låtskrivare. Stewart är mest känd för Year of the cat från 1976, producerad av Alan Parsons. Stewart växte upp i Winborne i Dorset England. Han flyttade till USA 1977 

 

Det blev en promenad i dag men bara 4 km för jag är ur form i dag. Vaknade flera gånger i natt och kunde inte sova. Det är så mycket som händer nu och man blir påverkad. Nu har vi i alla fall fått sol igen och barnen leker i parken under oss. Folk sitter ute och fikar på gården för vi har ju såna där bänkar med bord. Det blåser knappt nåt och det är man ju inte van vid. Hoppas ni får en fin fortsättning på  mondagen. Sköt om er

 

   

 

 

#elbilen #segelbåt #vindsurfarna #and #Napoleonbakelser #croissant #Al

Av Malin wiper - 12 september 2022 09:15


 

Vi har ju åkt några gånger till Vallby nu och jag har fått fota en hel del utsmyckningar. Sist hittade jag ytterligare en i ett bostadsområde i Vallby. Skulpturen heter Markerna och är i metall och betong. Skulptörerna heter Tommy Widing och Roland Haeberlein. Skulpturen är från 1966 och hur läcker som helst i sin tidlösa form. Klicka här för att se konsten på Vallby och där hittar man även skulpturen ovan

 

                                                   

Clipart Library 

Tommy Widing är en svensk skulptör och han utbildade sig på Konstfack i Stockholm 1959-1965. Klicka här för att läsa mer om skulptören

 

Roland Haeberlein är en tysk-svensk skulptör. Roland är sedan 1962 bosatt i Sverige. Han återanvänder gamla möbler och dylikt, som han sågar itu och sen sätter ihop till skulpturer. Han har ställt ut clowner, hjältar, maträtter en hovnarr, en prinsessa och en gudinna, rävspelm didmätare, rövere och toalettdörrar


 

I en annan vinkel. Vallby är före sin tid med alla utsmyckningar, husformer, målningar och mycket annat. Det är mimer som byggt bostäderna där och det är hyreslägenheter. 


   

Jag har sökt på Youtube efter klipp på Vallbys alla alla sevärdheter men det finns inte nåt. Därför skall jag om jag får möjlighet åka dit och filma. Det finns inte heller nåt klipp där man får se skulptörerna. Det finns ju så mycket att se där och dom verkar ha lyckats med att få det snyggt, rent och trivsamt

 

     

Vindskulptur 


   

Ett träd som nickar till

 

Så här ser det ut liten bit ifrån skulpturen 

 

 

Nu stänger jag bloggdörren för denna  gång och önskar er en fin början på en helt ny vecka.  

 

     

Gabriel's Oboe med Ennio Morricone. Det behövs nåt vackert nu som motpol till detta rysarval.  

 

                 

MTP Music   

 

#Vallby #Skulpturen #Tommy #Roland #mimer #Vindskulptur #bloggdörren #Ennio 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards