Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 september 2022

Klimatansvar, Greta, Regnskogen och John Taylor

Av Malin wiper - 11 september 2022 16:45


                               


                             Vad gör jag som enskild person för miljön:

 

1. Jag sopsorterar och äter upp den mat jag tillagat

 

2. Jag tvättar disktrasor, disksvampar och återanvänder

 

3. Jag använder allt till sista droppen i förpackningar ex tandkräm

 

4. Jag tvättar numera även fryspåsar och små plastpåsar och återanvänder.

 

5. Jag undviker att flyga och har bara gjort det ca 4 gånger i mitt långa liv

 

6. Jag har inte bil längre utan hyr bil och åker inte varje dag

 

7. Jag handlar så långt det går på second hand och har så gjort i många år.

 

8. Slänger inget utan lämar in på second hand när jag vill bli av med nåt

 

9. Jag slänger inget skräp på marken utan det hamnar i papperskorgar och Miljöboden

 

10. Jag använder inget sköljmedel och har ekologiskt parfymfritt tvättmedel

 

11. Jag köper ekologiska grönsaker och annat eller närodlat så långt det är möjligt.

 

12. Över hududtaget så försöker jag tänka på miljön när jag köper nåt.

 

13. Dom skönhetsprodukter och krämer jag köper är parfymfria och även fria från andra gifter

 

14. Jag äter mindre kött och mer vegetariskt

 

15. Jag har för det mesta cyklat till mina arbeten


16. Jag tar med mig egna tygkassar när jag går ut och handlar mat och annat. Visst har jag glömt nån enstaka gång men nu tänker jag efter innan jag går hemifrån för att handla.

 

Så här duktig har jag inte varit jämt men vi har ju en situation som eskalerar och kan ta död på vår planet. Vissa av punkterna jag räknar upp har jag alltid uppfyllt. Nu är det säkert nåt jag glömt ingen är helt perfekt men det viktiga är att man försöker och är medveten. Detta drabbar den yngre generationen i slutänden. Det är lite tragiskt att vi har klimatförnekare för det är nu vi kan förändra för sen är det för sent. Klicka här för att se ett klipp ang Palmolja. Klicka här för att få tips om digestivekex utan palmolja

 

Greta Thunberg är ju en tjej som verkligen kämpar för vår miljö och har fått med sig många unga och säkert en del äldre också på sin klimatresa. Klicka här för att komma in på Friday för Future International

 

                                                            

Vi känner ju att vi fått varmare, tropisk värme på somrarna. Det skrämmer mig att den viktiga regnskogen huggs ner med allt vad det innebär. Hur kan nån eller några få tillstånd att göra så och även slänga ut folk  och djur som bott där i årtusenden?. Klicka här för att läsa varför regnskogen är så viktig

 

      

Amazon 4k The world's largest Tropical Rainforest. Det är så här det skall se ut och bevaras för allas vår överlevanad, både människor och djur

 

        

Avslutar med John Taylor och låten On this earth en remix. Nu väntar jag på att min son skall ringa mig efter 18.00 och vi har alltid så  mycket att prata om i och med att vi gillar både film, musik och lite annat båda två. Jag är så ledsen att vi inte kan ses före min operation men jag är extra försiktig nu. Ha en fortsatt fin dag kära besökare. Take care!

 

 #miljön #sopsorterar #klimatförnekare #palmolja #Greta #Rainforest #John

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

11 september 2022 17:38

Ungefär så ser min lista ut också, förutom att jag har haft ekologiskt certifierat café och bageri där jag hade mitt jobb i många år. Det har blivit en livsstil.
Tänker förstås på regnskogen men vi behöver inte ens gå så långt, bara till skogen i våra egna nordiska länder försvinner och förstör mångfalden med allt vad det innebär och ser till att det blir översvämningar. Vi behöver börja med vad som finns runt knuten :).
Lycka till med valet, hoppas det går enligt dina önskningar.
Jag ser på från sidan om, kan inte rösta i Sveriges val, eftersom jag inte är svensk.
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

12 september 2022 08:09

Toppen att erat Café var ekologiskt certifierat och bageriet. Synd att man inte hade möjlighet att besöka ert fina café det hade varit en höjdare.

Du har så rätt i att man måste även tänka på skogen i våra nordiska länder. Håller med dig fullständigt i det du skriver

Det var verkligen inte lätt att rösta denna gång men. Ja du då får du se vad som händer i vårt land.

Ha en fin början på veckan Karin
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards