Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 november 2021

Hallongrottor a la Skrivmoster, MonaLisa Twins och J.J. Cale

Av Malin wiper - 16 november 2021 18:00


 

Nu har jag bakat färdigt Skrivmosters hallongrottor och lagt dom i en burk. Vi tog varsin till kaffet och dom smakade hur bra som helst. Nu skall jag frysa in dom flesta för vi behöver inte så många i morgon då vi får kaffebesök. Vi har ju lite annat att bjuda på också och just nu bakar min man en pärontärta som jag fotar när den blir klar

                                                 

Klicka här för att få receptet på Skrivmosters Hallongrottor

 

         

En fin cover av The Beatles låt I'll Follow the Sun. Här framförs den av MonaLisa Twins 

 

Klicka  här för att höra orginalet med The Beatles

 

 

Locket till burken ovan är i form av en jultomte. Jag fick burken i present av min son ca 2015 så jag har haft den ett tag och gillar burken som kommer fram varje jul

 

                         

Vi har fått så mycket gjort på sista tiden i och med att man piggnar till av promenaderna. Jag har sett att jag ändå hinner med bloggen än om det inte alltid kommer in inlägg på morgonen utan senare. Sätter jag mig för länge vid datorn på morgonen så orkar jag iget sen så det är bäst att köra igång direkt. Nu har jag bara att önska er alla en skön och behaglig kväll

 

        

J.J Cale med Stone River. J.J Cale var en amerikansk bluesrockmusiker och låtskrivare. Han dog 2013 i en hjärtinfarkt


#Hallongrottor #MonaLisa #Jultomte #Cale

 
 
Åke

Åke

18 november 2021 07:04

Hallongrottorna får mig att minnas min mors goda. Ibland gjorde hon dem i formar, det var bland det roligaste jag viste i köket att få droppa i en sked med den goda egenkokadande sylten. Ibland var man med och plockade hallonen också. Många gånger ville mor ha med mig som sällskap bara i närheten. Jag fiskade då på ett ställe vi ofta var till. Ibland dekorerade hon dem med två stränder ocker också. Ibland vart dom runda som dina och ibland gräddades dem på en plåt liksom långa, då ibland med typ smält socker på, antar det var florsocker. Det berodde väl på vilken tid mor hade. Mor backade ofta på nötterna, man vaknade många gånger till att det luktade nygräddat.

http://www.nacka144.se

Malin wiper

18 november 2021 07:21

Vad härligt att din mamma gjorde så goda hallongrottor. Vilket härligt minne du bjuder på ;)

Vad konstnärlig hon verkar vara också. Man kan ha florsocker på dom också som du säger. Jag har inte själv haft det. Dom luktar verkligen härligt

Ha en fin dag Åke
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards