Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 februari 2024

Röda Korset second hand, fredsmärket och John Lennon

Av Malin wiper - Tisdag 27 feb 16:00


 

I går var vi en tur till Röda Korset second hand så jag fotade lite. Det är full rulle där numera och dom ändrar om och har massor av varor så det är mycket folk där för det mesta.  Det finns nåt för alla och en hel del är helt eller nästan oanvänt. Ju fler som handlar second hand ju mer pengar kommer in till välgörande ändamål. Dessutom är det bra för miljön med återanvändning 


 

En kille som skyltdocka på barnavdelningen

 

En leksakshylla. Det var så mycket folk inne på barnavdelningen så jag kunde inte fota där


 

Lite stickat och annat


 

Dessa koppar andas 1970-1980-talet och känns lite Marimekko i mönstret

 

          

Peter and Gordon med A world whithout love. Ett riktigt nostalgiklipp. Peter and Gordon har varit aktiva sen 1962 till 2009. 

 

Peter and Gordon var en brittisk popduo, bestående av Peter Asher och Gordon Waller. Dom uppnådde internationell berömmelse 1964 med låten ovan. Gordon Waller dog 2009 i en ålder av 64 år

 

 

Det finns tre såna här keramiktavlor från Jie och jag har själv haft en på 1980-talet som jag fick av en kompis som jag gick i samma utbildning som i Borlänge. Den har jag tyvärr försvunnit under en flytt för länge sen

                       

Jie Keramik grundades 1942 av John Ewert Johnson under namnet AB Jie Johnsons Keramiska fabrik. Klicka här för att läsa mer. Klicka här för att se fler keramiktavlor


 

Ytterligare en av keramiktavlorna och dom på Röda Korset kostar från 90 kr till 100 kr


 

Den sista i klarblå färger


 

Detta är en sak man gör rent kaklet och på andra ställen i bostaden. Det är en H20Steamx Pro och på Röda korset får man betala 200 kr för en sån och då med en hel påse med tillbehör. Skall man köpa den ute så kostar den minst 1000 kr. Den rengör med ånga utan kemikalier


 

Nu har jag fått till avlastningsbordet i köket som jag vill. Det skall inte vara packat med saker utan det är mest för att få undan perculatorn och vattenkokaren från den lilla utrymmet för saker på köksbänken. Jag satt lite tekoppar på hyllan under som lite dekoration. Numera har vi ingen sån där vanlig kaffebryggare utan perkulator istället. Till vardags kör vi med snabbkaffe men det har ju gått i perioder för ett antal år sedan så fixade vi både cappuccino, latte och espresso hemma. 

 

avlastningsbordet var väldigt lätt att sätta ihop i och med kilar så det är inga skruvar

 

 

Avslutar med ett fredsmärke i form av tulpaner utanför en blomsterbutik. Har fotat ett sånt förut till bloggen men då utanför en annan butik. Denna gång stod även ett ljus och brann. Dom flesta av oss vill ha fred, frihet och rättvisa. Det går inte att ta in allt som händer för det är obegripligt för en fredlig hjärna att ta in, det blir kortslutning

 

           

John Lennon med Imagine. Det blev två inlägg i dag också för jag behöver bli av med lite bilder och det kommer fler från torsdag då vi träffade min son. Med en fredlig hälsning från mig önskar jag er en en fortsatt dag, full av värme, kärlek och peace 

        

                                


#Röda #barnavdelningen #stickat #koppar #keramiktavlor #kaklet #fredsmärke #John  

 
 
Hannas krypin

Hannas krypin

Tisdag 27 feb 16:53

Så mycket fint det finns i butiken. Har jobbat på ålderdomshem och de där blomtavlorna påminner mig om mina gamla tanter som jag tog hand om.

http://hannaskrypin.se

Malin wiper

Tisdag 27 feb 17:20

Det finns hur mycket fint som helst där. Jag har också arbetat ett antal år inom serviceboende som det hette då. Dessa tavlor är gamla klassiker och jag tror att mina föräldrar hade nån sån för många år sedan men sen ändrade dom om precis som jag gör.

Tack för din fina kommentar

Ha en skön kväll
Hälsning från Malin
















 
Maria

Maria

Tisdag 27 feb 23:16

Min mamma hade också dessa Jie-tavlor, för mig är det nostalgi. Som jag berättat förut gillar jag också att kolla i Röda Korsets butiker. Mycket bra där som man kan hitta till bra priser. Så fint det blev med hyllan - och vilka fina te- och kaffeburkar du har!
Sov gott, hälsar Maria

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Malin wiper

Onsdag 28 feb 07:33

Vad kul att din mamma hade såna, då förstår jag att det är nostalgi för dig. Håller verkligen med dig vad gäller Röda Korset. Det blev verkligen bra med hyllan och det ser ännu bättre ut när man ser allt annat i köket. Kul att du gillar kaffe och teburken. Dom ser lite retro ut. Dom har vi köpt på ett ställe som heter Jul-Ljus i Hook då vi bodde i Småland

https://www.facebook.com/JulLjus/?locale=sv_SE

God Morgon!

Ha en fin dag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards