Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 februari 2024

Av Malin wiper - Lördag 17 feb 11:00



                           


Här kommer lite ord och meningar som sällan används numera  


Helt Sonika, betyder Utan vidare, direkt, helt enkelt, rätt och slätt, utan vidare spisning 


Fy Tusan, betyder: strunt, fan, åt fanders. 

 

Hotaheiti, betecknar en mycket avlägsen plats 

 

En variant av Hotaheiti är Tjotahejti, som kan betyda toalettinrättning

 

Uschlingen, betyder usch och fy

 

Hela faderullan, betyder: allihop, alla tillsammans, samtliga, varenda en, hela konkarongen

 

Det kommer fler gamla ord i ett annat inlägg 

                                

        

Words (Don't come easy) med F.R David från 1982. Passande låt i och med namnet. David är en franskspråkig sångare. Hans speciella kännetecken är att han alltid bär solglasögon och att han alltid har en vit Fender Stratocaster. Han är mest känd för denna låt Words som sålde i över åttio miljoner exemplar över hela världen 

 

Hoppas ni får en härlig lördag vad ni än skall hitta på. Hos oss har det regnat hela natten men nu har det stannat av och vi har underbart väder med sol och varmgrader. Jag kommer in på era bloggar lite senare i dag för vi har fullt upp just nu

 

                                                     

 

  

Avslutar med en lampa jag fotade en kväll då vi var ute och promenerade. Jag gillar att dom har kvar såna här fina portbelysningar fortfarande från 1950-1960-talet. Dom är tidlösa i sin grafiska design

 

        

Ett klipp med Vintage Atomic 50s lamps för inomhusbruk 

 

#ord #David #lampa #Vintage

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards