Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 februari 2024

Av Malin wiper - Söndag 11 feb 09:00



                     


 

Tack till min son som tipsade mig om denna Franska Dokumentärfilm från 2023 som handlar om Alice Guy. Jag såg den på SVT Play 

 

 

Alice Guy föddes 1873 och dog 1968 och anses vara världens första kvinnliga regissör och många menar att hon regisserade den första spelfilmen någonsin. Under sin karriär i Frankrike och senare USA regisserade hon nästan tusen filmer - ändå skrevs hon ut ur filmhistorien av hennes samtida filmhistoriker och äran gick till hennes manliga kollegor. En film om en av våra största filmpionjärer och kampen för hennes rättmätiga plats i filmhistorien. Fransk dokumentärfilm från 2023 av Nathalie Masduraud och Valérie Urrea.

 

 

Detta var ett intressant tidsdokument där man fick följa hur Alice fick kämpa för att uppnå sina drömmar. Hon fick armbåga sig fram i en mansvärld som inte var nådig när det gällde kvinnor på deras revir. Hon började som maskinskriverska och i slutet av 1800 talet var det mest män som skrev på maskin så hon blev ensam kvinna. Till slut ledsnade hon och gick vidare till att lära sig foto och så småningom att fotografera. Sen fick hon vara med om filmens födelse som gjorde att hon visste vad hon ville syssla med.

 

                                                                              

Jag beundrar dessa starka kvinnor som kämpade mot patriarkatet så långt tillbaka i tiden. Alice började sen att regissera några sketcher för hon tyckte allt var så likriktat som filmades i början. Sen fick man ta del av hennes uppväxt så den var omväxlande och hade även poetiska inslag

 

                                                              

I dokumentärfilmen får man även se intervjuer med henne och man blir så förbaskad när man ser hur hon behandlades på slutet av sin karriär men jag berättar inte mer om ni vill se dokumentärfilmen

 

Jag ger filmen 4 filmkameror i betyg av 5 möjliga


       

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Alice Guy

 

        

Hittade ett av rätt många klipp på Youtube som gäller historien om Alice Guy.  

 

                                              


Då har vi söndag igen som blir en vilodag i och med att jag inte är i form just nu. Då är det bara att kapitulera och ta det lugnt. Fast en promenad blir det ändå. Vi har 5 minusgrader och har fått lite mer snö. I går var det jättehalt för det var inte sandat. Hoppas ni får en skön, vilsam och bra söndag

 

#Dokumentärfilm #Alice  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards