Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 februari 2024

Av Malin wiper - Tisdag 27 feb 16:00


 

I går var vi en tur till Röda Korset second hand så jag fotade lite. Det är full rulle där numera och dom ändrar om och har massor av varor så det är mycket folk där för det mesta.  Det finns nåt för alla och en hel del är helt eller nästan oanvänt. Ju fler som handlar second hand ju mer pengar kommer in till välgörande ändamål. Dessutom är det bra för miljön med återanvändning 


 

En kille som skyltdocka på barnavdelningen

 

En leksakshylla. Det var så mycket folk inne på barnavdelningen så jag kunde inte fota där


 

Lite stickat och annat


 

Dessa koppar andas 1970-1980-talet och känns lite Marimekko i mönstret

 

          

Peter and Gordon med A world whithout love. Ett riktigt nostalgiklipp. Peter and Gordon har varit aktiva sen 1962 till 2009. 

 

Peter and Gordon var en brittisk popduo, bestående av Peter Asher och Gordon Waller. Dom uppnådde internationell berömmelse 1964 med låten ovan. Gordon Waller dog 2009 i en ålder av 64 år

 

 

Det finns tre såna här keramiktavlor från Jie och jag har själv haft en på 1980-talet som jag fick av en kompis som jag gick i samma utbildning som i Borlänge. Den har jag tyvärr försvunnit under en flytt för länge sen

                       

Jie Keramik grundades 1942 av John Ewert Johnson under namnet AB Jie Johnsons Keramiska fabrik. Klicka här för att läsa mer. Klicka här för att se fler keramiktavlor


 

Ytterligare en av keramiktavlorna och dom på Röda Korset kostar från 90 kr till 100 kr


 

Den sista i klarblå färger


 

Detta är en sak man gör rent kaklet och på andra ställen i bostaden. Det är en H20Steamx Pro och på Röda korset får man betala 200 kr för en sån och då med en hel påse med tillbehör. Skall man köpa den ute så kostar den minst 1000 kr. Den rengör med ånga utan kemikalier


 

Nu har jag fått till avlastningsbordet i köket som jag vill. Det skall inte vara packat med saker utan det är mest för att få undan perculatorn och vattenkokaren från den lilla utrymmet för saker på köksbänken. Jag satt lite tekoppar på hyllan under som lite dekoration. Numera har vi ingen sån där vanlig kaffebryggare utan perkulator istället. Till vardags kör vi med snabbkaffe men det har ju gått i perioder för ett antal år sedan så fixade vi både cappuccino, latte och espresso hemma. 

 

avlastningsbordet var väldigt lätt att sätta ihop i och med kilar så det är inga skruvar

 

 

Avslutar med ett fredsmärke i form av tulpaner utanför en blomsterbutik. Har fotat ett sånt förut till bloggen men då utanför en annan butik. Denna gång stod även ett ljus och brann. Dom flesta av oss vill ha fred, frihet och rättvisa. Det går inte att ta in allt som händer för det är obegripligt för en fredlig hjärna att ta in, det blir kortslutning

 

           

John Lennon med Imagine. Det blev två inlägg i dag också för jag behöver bli av med lite bilder och det kommer fler från torsdag då vi träffade min son. Med en fredlig hälsning från mig önskar jag er en en fortsatt dag, full av värme, kärlek och peace 

        

                                


#Röda #barnavdelningen #stickat #koppar #keramiktavlor #kaklet #fredsmärke #John  

Av Malin wiper - Tisdag 27 feb 08:30


  

Min son ville ha lite nostalgi så vi åkte även till Stallarholmen i  torsdags. Där har dom en gästhamn som min son besökt då han var ute och seglade. Den ligger öster om Strängnäs och det är ca 1,5 mil dit så det blev en härlig avstickare

 

  

Denna brygga var den han förtöjde sin segelbåt på. Det var rätt många år sedan så han var förvånad över att bryggan hållt så länge. Den var redan då gammal, lutande och sliten

 

Min man fotade mig och min son när vi var på väg över Stallarholmsbron. Sen ändrade vi oss och tog bilen över bron och sen in mot gästhamnen

 

   

Mr T med sin styvson som han kännt sen min son var 17 år. Dom har alltid kommit bra överens

 

 

Vi parkerade bilen för att fota lite och detta var första båten jag såg

 

          

Crosby, Stills, Nash & Young med Southern Cross 

 

 

En röd stålbåt med en liten liten båt på sidan

 

 

Min son stod och fotade på en brygga och riktigt längtade efter en segelbåt igen. Han har haft rätt många och har seglat med sin pappa många gånger under sin uppväxt. 

 

 

Denna båt hade nament Eldnäset. Klicka här för att komma in på en sida för att läsa om denna båt och även se massor av bilder

 

 

Jag stod så bra till så jag fick denna vy mot bron vi åkte över. Klicka här för att läsa om bron och gästhamnen. Dom anordnar även Vikingafestival i Stallarholmen

 

 

Jag tror detta är ett före detta militärt fartyg som nu används till annat. 

 

 

Jag zoomade in en träbåt som såg lite ut som en fiskebåt. Kan det vara en surfingbräda på sidan?

 

  

Vi en av bryggorna låg även denna motorbåt. I dag har vi dimma och minus 1 grad kallt. På förmiddagen skall vi promenera till Lidl som ligger 1,6 km och köpa vinmarinerad kassler som kostar 70 kr/kg så man får passa på när det är nedsatt pris. Nu har vi inte ätit lax på länge och jag längtar tills det kommer extrapris på laxsida. Mycket har förändrats vad gäller priser, allt har blivit dyrare. Second hand har fått en uppgång men går man in på en klädbutik i centrum så är det ofta ekande tomt. Många butiker har fått slå igen eller flytta till köpcentrum så till slut får vi ett dött centrum. 

 

    

Då har vi tisdag igen och en ny dag som hägrar. Hoppas ni mina besökare får en så bra dag som möjligt. Var rädda om er och ha det så bra  

 

        

Här ett klipp på när dom hade Vintagefestival i Stallarholmen 2016. Det är en årlig återkommande marknad och visning av gamla prylar och kläder

 

 

#Stallarholmen #brygga #Crosby #båten #Eldnäset #fartyg #Vintagefestival  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards