Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 september 2022

The Cascades, Norrbottenspets, Madame Slitage, Skultuna och Olle Ljungström

Av Malin wiper - 13 september 2022 12:00

 

I natt har jag sovit lite bättre och det har regnat i natt och det ser ut att bli en regnig dag men vi har i alla fall 14 grader varmt. Jag skall i alla fall gå ut i regnet men med regnjacka och paraply. Min man följer med en bit men han orkar inte lika långt som mig än. 

 

        

The Cascades med Rhythm of the rain

 

                                                     

Paraplyland  

 

Häromdan då jag tog en längre promenad så träffade jag en kvinna med en hund av rasen Norrbottenspets. Den hette Maja och var 8 år gammal. Hunden var så fin och lugn och när den såg en annan hund så skällde den inte utan bara gav ett svagt ljud. Det var kvinnans sons hund men hon var hundvakt på dagarna. Vi stod länge och pratade  och hon var så trevlig och hon var en person som engagerat sig i både facklig och annan verksamhet genom åren och gör så fortfarande. Det är kul när det händer nåt för dom sista åren har varit väldigt trista och det verkar fortsätta.

 

 

Maja hade sån fin och mjuk päls också. Hon hoppade inte upp utan tittade upp och då fick jag klappa henne. Jag har ju alltid med mig handsprit så jag är skyddad.   

  

   

Vi pratade så länge så Maja satt sig ner men verkade inte vara uttråkad utan fann sig i situationen

 

 

Jag har fått pussla lite nu för jag har inte så många bilder klara. Här en bild från en jordkällare i Skultuna dit vi var innan vi blev förkylda första gången. Jag har en vacker höstbild på denna jordkällare men hur jag än letar i bloggen så hittar jag den inte tyvärr

 

Klicka här för att se när vi var till Skultuna i februari 2021. Klicka här för att se när vi var till Skultuna 2018. Klicka här för att se när vi var till Skultuna i augusti 2021. Klicka här för att se ytterligare ett inlägg från augusti 2021. 

 

 

En skylt som visar vägen till Madame Slitage

 

 

Här ser man butiken som vi även varit inne i. Det finns massor av presenter & inredning. Vi har även besökt Messingsbruket och vi tog även en fika där. Bilder kommer längre fram för vi kanske måste åka dit igen för jag vill ta lite fler bilder

 

Klicka här för att se ett klipp inne i Messingsbruket där dom har försäljning och café

 

       

Skultuna Messingsbruk en historik med Peder Lamm 

 

Klicka här för att se när Peder Lamm var till Vaggeryd 2009 för att värdera folks saker. Där kan ni se när han värderar en sak som vi hade hemma. Tyvärr så tappade jag denna servettdam i golvet så den gick i  tusen bitar. 

 

  

Denna målning kan man se i en fin lekpark i Skultuna 

 

  

En detaljbild från Skultuna Messingsbruk, gamla delen. Det kommer fler bilder så småningom men dom är inte klara. Vi har varit till Skultuna ett antal gånger genom dessa 5,5 år vi bott här

 

Klicka här för att se ett annat klipp som heter The Story of Skultuna

 

 

Lite blomster som var placerat på stenar och under utbredd plast. Det tog lite tid att skriva detta lapptäcksinlägg men nu är det klart. Nu har regnet avtagit och jag bestämde mig för att gå ut en promenad efter lunchen istället. Ha det bra gott folk och sköt om er

 

      

Olle Ljungström med Kaffe och en cigarett. Jag har börjat lyssna mer på hans musik och man får ju säga att han är en poet och har en skör röst som berör. Han dog 2016 i en ålder av 54 år

 

#Cascade #Norrbottenspets #jordkällare #Skultuna #Madame #Messingsbruk #Peder #målning #Olle

 
 
Ingen bild

Gunilla

13 september 2022 14:02

Vilket regn som kom då jag var och handlade, torkarna hann inte med,och så plötsligt upphörde det.
Skultuna mässing är fin har några fina ljusstakar som jag fått i present.Ett par fick jag i 30-års present, det är bara synd att man behöver putsa annars har jag ställt undan sådant man behöver gno på.
Söta lille vovve, är som dig mycket förtjust i hundar, fast jag älskar vår katt över allt så får dom plats i hjärtat med.
Vilken härlig rytm Cascades har.
En fin tisdag önskar jag er!
Kram!

Malin wiper

13 september 2022 14:15

Precis så hade vi det här också, plus att det kom lite hagel också. Det upphörde hos oss också helt plötsligt och solen kom fram. Sen kom det en skur igen och den försvann lika fort. Konstigt väder.

Vad kul att du har ljusstakar därifrån. Det är ett fint konsthantverk. Det är som Monica Zetterlund sjön i låten en gumma får gno ;) en klassiker

Jag är förtjust i både hundar och katter. Fast skulle jag ha ett djur då hade jag valt katt också.

Kor gillar jag också men dom kan man ju inte ha som husdjur ;) ;)

Den låten är en gammal goding som är tidlös.

Jag önskar dig också en jättefin tisdag
Kram från Malin

 
Ingen bild

inger rozen-chintoh

13 september 2022 21:30

HEJ
så vackra bilder-jag blir orolig att tänka på hur klarar vi oss utan elkram.INGER

Malin wiper

14 september 2022 08:35

Kul att du gillar blommorna. Ja du man blir verkligen orolig i dessa tider. Vi klarar oss inte utan el

Ha en fin onsdag
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards