Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2021

Av Malin wiper - 8 oktober 2021 14:00


 

På en av våra promenader så gick vi förbi Skantzö Bad & Camping. Den ligger inte långt från vår bostad


 

Vi gick in på området och här ser man receptionen


 

Välkommen skylt och lite kanoter


 

Dom verkar ha stor uthyrning av just kanoter för det finns hur många som helst


 

Lite kanoter på höjden


                                 

Clipart Library

 

Sen hyr dom ut både små och stora stugor och allt ser så välskött ut


 

En lite större stuga som låg så fint. Sen har dom ännu större och rätt många lite längre bort. Vi såg att en del var uthyrda för det stod bilar utanför


 

Här ser man en del av husvagns- och husbilsparken. Det är många som bor året runt i sin husvagn eller husbil numera. Jag skulle själv inte ha nåt emot att bo i en stor husbil. Då kan man åka iväg när man vill och bara upptäcka nytt och få lite mer upplevelser. När jag var barn så var det många som tältade på campingplatserna. Det fanns naturligtvis husvagnar då också men det var inte så vanligt som nu. Denna camping är väldigt stor så det finns stora ytor på flera ställen att ha sina husvagnar och husbilar

 

                             

Clipart Library
Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2020 där jag fotat olika husvagnar och husbilar. Klicka här för att komma in på ett inlägg gällande deras äventyrsgolf. Klicka här för att se ett minnesklipp från 2017 då jag fotade slussen som ligger i närheten av campingen

 

En hög vattenrutschkana och det finns flera bassänger men dom var svåra att fota i och med att dom var omgärdade av staket

 

     

BilTv med Perstad Trafikmagasinet Classic Husvagnsträff

 

Trafikmagasinet var ett svenskt motor- och trafikprogram på SVT som sändes från 15 mars 1978 till 29 december 2003. Trafikmagasinet hade en tydlig konsumentprägel med olika tester och sin betygsättning med rattsymboler. Programmet producerades i Falun. Totalt producerades över 500 avsnitt

 

                                              


 

Några grillar stod där och väntade på nästa säsong


 

En bild från 26 juni 2018 då vi fikade nere vid kanalen. Då var man ovetande om vad som komma skulle om några år


 

Nu är det bara att blicka ut och fortsätta denna dag. I dag har vi sol och 12 grader varmt i förmiddags. Fast jag la ner min promenad i dag på grund av att allt som jag skulle göra på förmiddagen tog sån tid. Det blir till att ta nya tag i morgon och promenera ut tidigt som vi brukar göra. Hoppas ni har det bra mina kära besökare

 

        

Beth Hart med Setting Me Free

 

                                                          

Clipart Library

 

#Skantzö #Kanoter #Stugor #Vattenrutschkana #Trafikmagasinet #Kanalen 

Av Malin wiper - 8 oktober 2021 08:30



                       


 

Här kommer lite bilder från gårdagens promenad. Det var rätt vindstilla och 13 grader varmt. Det blir en nästan ordlös bildsvit för jag hinner inte skriva så mycket i och med att jag skall tona håret och det tar lite tid och när det är klart så skall vi ut på promenad igen


         

Min man råkade komma in i bilden..  

 

Swetex Arena


 

         

Nature Dance Stive Morgan


 

En skåpbil med en förvånda smiley på sidan. Jag gillar verkligen när man dyker på nåt oväntat

 

                                                  

Clipart Library

   

Två veteranbilar


        

   

                              


I dag vaknade vi till 9 grader varmt och rätt vindstilla. Det ser ut att kunna klarn upp så småningom. Nu önskar jag er en så fin fredag som möjligt vad ni än skall hitta på. abrazo es: på spanska betyder det kram på er

 

       

I och med flamingon i bassängen ovan så passar denna gamla klassiker bra in. Manfred Mann med Pretty Flamingo. Manfred Mann är en brittisk R&B- och popgrupp som bildades i London 1962 av Manfred Mann. Klicka här för att läsa lite mer om Manfred Mann. Dom har tydligen besökt Lorensbergsteatern i Göteborg. Jag måste fråga min väninna Lena i Göteborg som sett många stora artister genom åren om hon sett denna grupp live. Jag lyssnade mycket till denna grupp en bit in i 1960-talet och har alltid gillat dom

 

                                                


Clipart Library


#Promenad #Man #Stive #Smiley #Veteranbilar #Manfred

Av Malin wiper - 7 oktober 2021 12:00

                                

Didriksons

Jag har skrivit i bloggen några gånger om att jag skall köpa en sydväst regnhatt. Ibland både blåser och regnar det och då kan man inte ha paraply då man går ut och promenerar. Tyvärr är dom mycket dyrare numera än förr  så om båda skall ha en så kostar dom rätt mycket och dessutom har vi provat några på butiker och dom är för små runtom. Ändå har varken min man eller jag stort huvud.


 

Min man hämtade ett paket i går som jag inte hade nån aning om. Han hade skickat efter ett mönster på nätet på en sydväst. Han vill sy två såna till oss. Först skall han sy i tyg för att kolla att det blir bra och rätt storlek. Sen köpter vi material när vi vet hur vi vill ha dom. Han är för rolig min man men han är inte främmande för nåt. Han har ju sytt förut på maskin och jag är uppvuxen med en pappa som inte var främmande för nåt så för mig är det inget konstigt

 

Han skickade efter mönstret trån Korps



                                                

Arbetskläderna

 

Här ser man mönsterdelarna i det stora


 

Här kan man läsa sig till hur man skall gå tillväga. Som Ingenjör är min man bra på att mäta och tyda ritningar


                                              

Lek mer.se

 

Ytterligare en mönstersida


 

En tavla med motiv av den klassiska "Fiskargubben" med sydväst på huvudet. Det är en måning från omkring 1920 av den tyske marinmålaren och impressionisten Harry Haerendel (1896-1991). Målningen avbildar en sjöman med sydväst, oljerock och pipa. Klicka här för att se ett inlägg från 2015 ang detta med Fiskargubben

 

                                             

          Clipart Library 

      

Chris Rea med Gone Fishing

 

                                                                  


Clipart Library  

 

Sist vi var in till Västerås så såg vi denna stora båt på ett flak

 

 

Efter nån timme så åkte vi ner till Öster Mälarstrand då då hade dom satt i båten och den var på väg ut i vattnet. 


 

Nu är vi hemma från en promenad på 5,2 km och vi slapp regn och det är 12 grader och svag vind. Jag hinner inte blogga på morgonen i och med att vi vill ut så tidigt. Nu börjar det verkligen kännas att man promenerar regelbundet. Jag känner mig starkare i kroppen och orkar mer så jag får även mer gjort hemma. Gick igenom mina två garderober och rensade ut sommarkläder så jag får plats med höst och vinterkläderna. Nu skall vi snart fixa till en lunch. Hoppas ni har det bra mina fina besökare. Var rädda om er

 

      

Leon Bridges med Coming Home

 

                                                         

Clipart Library


#Sydväst #Mönster #Fiskargubben #Harry #Chris #Båt #Promenad #Leon

Av Malin wiper - 6 oktober 2021 15:45


      

Jacob Tolliver spelar och sjunger för Jerry Lee Lewis på hans 85-årsdag. Killen är ju så lik en ung Jerry och han spelar och sjunger så bra så man kan inte sitta stilla. Det är lite prat i början så musiken kommer inte igång direkt men sen brakar det loss. Jerry Lee Lewis satt i en stol bredvid sin fru och lyssnade. 

 

                                    

Clipart Library

                      

 

Jag såg denna snygga blå Volkswagen vid ett garage då vi var ute och promenerade

 

 

På detta ställe har jag fotat däck förut men nu hade det tillkommit lite större däck också.

 

     

Här kommer lite soft och avskalad musik med JJ Cale och låten heter Magnolia. JJ Cale var en amerikansk bluesrockmusiker och låtskrivare. Han skrev även två låtar som Eric Clapton gjort sig känd av. After Midnight och Caocaine. JJ Cale avled 2013 i sviterna av en hjärtinfarkt. Klicka här för att höra honom spela med Eric Clapton och några andra. Ha en fortsatt fin dag

 

      

 

#Jacob #Jerry #Volkswagen #Däck #Cale

Av Malin wiper - 6 oktober 2021 11:45


 

Jag har hittat lite mer skräp att fota på mina promenader. Detta är nog nån som tappat sin ena skinnhandske så det är nog inget skräp


 

På en gångväg såg jag denna mugg som stod i en hållare. Den är garanterat inte bortglömd utan bortslängd

 

 

På en gångbana låg det en plasflaska som innehållit baby puder från Johnsons. Till slut kan en sån här plastflaska hamna i våra vattendrag eller i havet. När jag är ute och promenerar så ser jag plast överallt och jag har visat upp rätt mycket i mina inlägg. 

 

Klicka här för att se ett klipp ang plast problemet

 

      

Plast i naturen. Det är så sorgligt hur människan förstör för sig själv och djuren. Ekvationen är ju så enkel: släng inget skräp i naturen. Sen har vi alla båtar som dumpar skräp i haven och det måste också få ett stopp. Detta drabbar ju den yngre generationen och kommande generationer


 

Utanför baksidan i vårt bostadsområdet stod denna stol i går. Den var trasig och kan verkligen nån bara ha slängt ut den på gården? eller hur har den kommit dit?. Det är den stora frågan


 

Nedanför ett höghus bredvid buskar så låg denna sak som min man tror är en fläkt från en spelkonsoll. Jag blir inte förvånad över nåt längre


 

Det låg även en sliten och smutsig matta ihopvikt vid vår gångbana igenom bostadsområdet. Det fanns en tid då ingen slängde nåt på marken


 

Nu var det ett tag sen jag såg kundvagnar i vårt bostadsområdet. Nu förstår jag vart dom hamnat för vidare utslussning. Från denna byggnad sticker dom fram och jag tror det är en miljöbod


 

Här kommer lite utfyllnadsbilder från en av våra bilturer

 

                                        

Clipart Library 

  

Jag fotade en häst från bilrutan

 

  

Det är så vackert uteftar dom små landsvägarna så vi njöt verkligen sist vi var ute och åkte


 

Sånt här blir man glad av att stöta på när man åker på dom mindre vägarna. När jag var barn så fanns det mjölk på lös vikt och föräldrarna tog med sig en liten mjölkhämtare till butiken som låg i samma hus som vi bodde i dom första åren av mitt liv. Sen låg en matbutik i närheten där man köpte mjölk på flaska

 

                      animated-milkman-image-0020                         animated-milkman-image-0020 

Klicka här för att se en mjölkpall som jag fotade 2020. Klicka här för att se både mjölkpall, mjölkflaskor och bilder från landsbygden


 

Jag zoomade in en blå äldre traktor från den mindre landsvägen

 

      

Jag har lånat ett härligt traktorsklipp av min Youtubevän Paola. Hon filmar så bra och man får se så många snygga gamla traktorer

 

 

Vi försöker komma ut så tidigt på morgonen som möjligt och promenera. som ni ser så regnar det lite men det blåser inte så mycket så det går att ha paraply. Snart är dom vackra löven borta så det gäller att njuta av färgerna så länge man kan. Vi promenerade 4,27 km  och det gör att vi måste ut en gång till för att gå minst 3 km och det gör vi efter lunchen. Nu börjar jag piggna till lite för nu har vi promenerat i 35 dagar men vi har haft en dag då vi inte gick ut men då blåste det så kraftigt

 

Var rädda om er för man vet inte vad som väntar runt hörnet. Kram på er

 

                                   


Kartbutiken

 

#Skräp Skinnhandske #Mugg #Plastflaska #Stol #Fläkt #Matta #Kundvagnar #Häst #Mjölkhämtare #Traktor #Paola

Av Malin wiper - 5 oktober 2021 18:00

 

Nu börjar portarna slås upp för vår biograf Sagabiografen. Jag såg att dom skall visa nya James Bondfilmen No time to die i dag tisdag 19.00 Nästa gång dom visar filmen är 19 oktober 19.00 Jag vill så gärna se denna film på bio så jag hoppas kunna gå 19 oktober om inte biljetterna är slutsålda. Jag vill sitta med avstånd annars törs jag inte gå på bio än. 


                                                                     

Digital projektor biograf    

     

Trailern till filmen. Den har fått 4 i betyg av 5 möjliga. Jag har redan haft inne ledmotivet till filmen. Klicka här för att höra den. Den känns inte riktigt som en Bondlåt 

      

                     

              Gifer     

Det blev ett litet extra inlägg i och med att första visningen sker i kväll 19.00 Önskar er en filmisk kväll

 

#Sagabiografen #Bondfilmen #Trailern

Av Malin wiper - 5 oktober 2021 15:00


                   

 

Promenaden i förmiddags blev 6,3 km och det var strålande väder och nästan helt vindstilla. Vi funderar på att ta ytterligare en promenad på eftermiddagen för att komma upp i 8 km. Promenaden gick runt Skantzsjön


 

Här går vi över en bro som går att öppna för båtar när dom skall igenom en sluss                        

 

 

När man står där på bron så får man denna vackra syn av en sluss fint omringat med träd. Jag zoomade rätt kraftigt för att få en bild lite närmare på slussen


 

Vi promenerade vidare och jag såg denna syn på andra sidan sjön. Bävrar har gnagat av lite träd så det är dom man ser mitt i bilden

 

      

Det här klippet är så vackert och annorlunda. Nature Life - Rhythm of Mankind & Nature


   

Här går vi över en annan lång träbro där man kan stå och beundra utsikten från båda hållen


 

Dom här bor vackert och nere vid vattnet så har dom ett mysigt ställe med både båt, ett litet hus och utemöbler


 

Det finns massor av bänkar utefter gångvägen vid sjön som man kan slå sig ner på. Vi hade sittunderlägg med för det var lite blött på bänkarna. Här vinkar Mr T till er

 

 

Här sitter jag och vilar lite och vinkar också till er


 

Här kommer vi ut till området Skantzen där dom har både museum, smedja, slusskontor. Mekaniker bostaden och mycket mer. Det händer mycket där på vår och sommar med både loppisar, café och man kan sitta lite överallt och mysa. Jag har skrivit om dessa områden förut i och med att vi bott här snart i 5 år.

   

Smedjan sedd från andra sidan ån


 

Sen var det dags att gå över den smala bron för att fortsätta promenaden

 

 

Hoppas resten av eran dag går i rosens vackra tecken. Vi promenerade så långt så jag har fler bilder men måste kolla igenom vilka jag skall ha kvar till ett annat inlägg

 

      

Ett klipp med Tomas Norström med låten Om jag kund vrid baks tidn. Det är ett klipp från serien "Pistvakt" som jag följde när den gick på tv. Tyvärr har nu Tomas Norström gått ur tiden och det i en ålder av 65 år och dödsorsaken var cancer. Han var även med i filmen Jägarna och många andra produktioner genom åren. Jag tycker han var en jättebra skådespelare och även komiker. Rest In peace

 

Tomas Norström föddes i Södertälje och han var en svensk skådespelare. Han utexaminerades från Teaterhögskolan i Stockholm 1981, där han var klasskamrat med bland andra Jessica Zandén och Peter Stormare. Han läste även in ljudböcker, bland annat J.R.R Tokiens verk. Han regisserade också filmen Gunnel (2008) Tillsammans med Henrik Gyllenskiöld 

                

 

#Promenaden #Sluss #Nature #Träbro #Skantzen #Smedjan #Rosens

Av Malin wiper - 5 oktober 2021 09:15


 

Det var verkligen toppenväder i går då vi var ute och promenerade. Vi promenerade en bit utanför centrum där man går igenom villaområden och även en del industrier, bilverkstäder mm


   

Annorlunda format staket


 

Innanför på gräsmattan står en liten väderkvarn i samma färg som staketet


 

Ett annorlunda staket i smide

   

Nej! det är inge jag som står där och visar baken


 

Sen såg vi den vita katten igen som jag fotat några gånger förut. Jag kallar den för "Snövit" och den kom fram till oss direkt så vi fick klappa om katten. 


 

Här tittar den upp på oss och man får en sötchock direkt


 

Sen ställer den sig utanför sin port men när ingen kommer ut så tassar den iväg igen

 

 

Ett plakat som stått lutad mot bibliotekets vägg låg nu på marken. Det blåste ju rejält häromdan. På plakatet står "Pride" hjärtan och love. Vi hade ju en Pridefestival här 2018 som samlade mycket folk. Jag var där och kollade och filmade. Sen blev det inget 2019 och jag förstår inte varför. Min man och jag var flera år och såg Pridefestivalen i Jönköping då vi bodde i Småland. Där var det väldigt stort och hade hållit på några år. Klicka här för att se lite från Qom ut Prideparaden 2014 i Jönköping. 

 

Klicka här för att se när jag filmade Pridefestivalen. Klicka här för att se inlägget jag skrev ang detta


      

Jag har börjat titta på en serie på SVT Play som heter Love Child. Där får man sig en nostalgikick från slutet av 1960-talet och in i 1970-talet. Modet, färgerna, frisyrerna var så snygga. Serien spelades in från 2014-2017. Jag gillar serier som visar starka kvinnor som går emot gängse regler för sin tidsperiod. Kvinnor måste ta för sig och tro på sig själva det är så man får respekt. Det var även många demonstrationer på den tiden och det fanns inte på kartan att vi inte skulle få full sjukpenning när vi var sjuka. Man kunde gå hem mitt i natten från en utekväll utan att bli överfallen. 

 

      

Här kommer ett litet smakprov på serien och man får se alla dessa tidstypiska saker som bilarna, musiken och mycket annat. 

 

       

Jag med min son i början av 1970-talet. Han var ljushårig som sin pappa men sen blev håret mörkare. Det var en helt annan fart på 1970-talet i och med att det inte fanns mobiltelefoner eller datorer. Folk var ute mer och dansade och hade kul och det fanns dansgolv även på många restauranger. Dessutom var det alltid musik på gator och torg. Det var billigare att gå ut och äta och även inträden till ställen var lägre. 

Bortglömda ord: Röra på påkarna. Det betyder bland annat: rusa, susa, gno, skynda, lägga benen på ryggen 

   

Det verkar lika vindstilla ute som i går och det känns skönt när man skall ut på vår dagliga promenad. Nu syns det att det blir en fin dag i dag också för ljuset kommer åter precis som i går. Nu önskar jag er en härlig tisdag. Sköt om er 

 

      

Diana Krall med Autumn In New York 

 

#Promenerade #Staket #Katten #Love #Son #Påkarna #Diana

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards