Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 oktober 2021

Av Malin wiper - 14 oktober 2021 17:00


     

Det första vi gjorde i söndags när vi var till min son var att ta en fika på Mels Garage. Sonen bjöd både på fika och mat så vi behövde bara stå för elbilen. Det har han gjort varje gång nu så det tackar vi för. Här sitter mor och son och njuter av fikat medans min man fotar oss. Jag och min man valde varsin god bulle och min son tog en leverpastejsmörgås. Glömde att fota kaffebrödet

 

 

Min son hade skickat efter en sån snygg hoodie på nätet. Svart med rött mönster och till detta svarta jeans och en svart väska med massor av fack

 

  

Dom har många nostalgidetaljer hos Mels Garage. Här två oljefat med Gulf och BP som var dom mackarna jag växte upp med och även Esso. Jag kom ihåg när man åkte bil med sina föräldrar upp till Umeå för att hälsa på mormor, morfar och några morbröder. När föräldrarna stannade för att tanka så dök alltid en kille med hink upp och tvättade alla rutorna, vilken service. På den tiden fanns det inget annat att köpa på bensinstationerna än olja, bensin och lite annat. Man fick även hjälp med att tanka

 

       

Ett klipp på en utflykt till BP nostalgimack i Krokek 

 

 

En låång tjusig bil stod där och bländade mig. Den var redan såld

 

 

Den röda bilen är en CHEVROLET BEL AIR från 1958

 

 

Lika snygg inuti som utanpå

 

 

Sen dök det upp en OLDSMOBILE 98 från 1968 i samma röda vackra färg

 

 

Bredvid den röda stod en CADILLAC DE VILLE från 1976.  

 

      

En filmaffisch som jag inte sett där förut. Jag fick jobbas lite med bilden för till vänster hängde en brandsläckare. Först beskar jag bilden och sen suddade jag ut brandsläckaren. Det tar lite tid för att få det snyggt. Filmen heter Den grymma vägen från 1957

 

Klicka här för att komma in på en sida där man kan köpa en sån affisch. Klicka här för att komma in på ytterligare ett ställe där man kan köpa en sån

 

  

Detta är en CHEVROLET TOURING DL från 1937. Den var lastbilsregistrerad.

 

 

På ett annat ställe i den stora lokalen stod en FORD A från 1931

 

  

Så här ser den ut bakifrån och dom får alltid in lite nya bilar för dom verkar få sälja många bilar. Det är så fräscht och välskött hos Mels 

 

 

En del av sånt som finns långt upp på väggarna i cafédelen. Jag har fler bilder men dom ryms inte i detta inlägg

 

                                      

Clipart Library

Nu tar vi det lugnt och pysslar lite hemma och sen blir det slötid vid nån film eller serie. Nu går vi mot kväll så dagarna försvinner rätt snabbt. Hoppas er dag varit till belåtenhet och att kvällen bjuder på nåt bra.

 

        

Annie Lennox med You Belong To Me. Hon har verkligen en egen klang på rösten och jag har alltid gillat henne. Klicka här för att höra en gammal version av denna låt med Jo Stafford. Klicka här för att höra låten i ytterligare en version

 

#Mels #Hoodie #Oljefat #Krokek #Chevrolet #Oldsmobile #Cadillack #Filmaffisch #Ford #Annie

Av Malin wiper - 14 oktober 2021 13:15


 

Här kommer lite fler bilder från Åpromenaden i Enköing dit vi var i söndags med min son. Vi gjorde annat också men bilderna är inte klara så det kommer i ett senare inlägg. Vi har mest promenerat förut på sidan där dom brukar ha sina Idéträdgårdar men denna gång gick vi över bron till andra sidan ån

 

                                      


Clipart Library 

Vi har nyss kommit hem från en 6,5 km lång promenad här i Hallstahammar. Det händer nåt med kroppen hela tiden så jag känner det som att jag varit ett svajande träd men nu står jag stabilt.

 

Det hände en sak då vi var på väg hem då en polisbil svängde upp på trottoaren bredvid oss. Polisen sa att min man stämde in på signalementet på en person dom letade efter. Polisen förstod sen att det inte var min man men han frågade om vi sett nåt misstänkt på vår promenad. Det hade vi faktiskt för på ett ställe vi gick förbi så kom en man ut ur ett buskage och såg skygg ut och vände sen bort ansiktet. Det var som om han inte ville bli sedd. Jag som högkänslig personlighet (HSP) misstänkte nåt direkt. Han såg äldre ut än min man och var lite kortare. Vi meddelade den informationen och platsen till polisen och sen åkte dom iväg

 

      

Här passar gruppen The Police in. Låten heter Every Breath you Take. The Police var ett brittiskt reggae/rock- och new wageband som bildades i London 1977.

 

 

Det var lika vackert på andra sidan ån. Det fanns många bänkar snyggt utsatta på ställen där man gärna vill slå sig ner


 

Helt plötsligt dök dessas byxor upp på ett stålstaket. Inget förvånar mig längre


 

Här gick vi ut på en lång träbrygga med massor av bänkar. Ån flöt alldeles bredvid och försvann bakom hörnet

 

Vi fortsatte att promenera och här ser man andra sidan där vi gått förut


 

Ett lita hav av små blommor så än kan man njuta av det vackra runtom


 

Promenaden fortsätter vid ån och vi tre njuter som bara den


 

Fin utsikt med bänk bakom det fina


 

Min son uppmärksammade detta märkliga staket som var lite huller om buller (gammalt uttryck)


 

När jag såg detta så sa jag till min man: Skall vi flytta in, billigt och bra. Som samhället ser ut numera så är nog detta framtiden för dom som inte är rika. Man sätter upp en fin väggfront mot gatan och sen spänner man upp nåt tältliknande bakom. Nu är jag fullständigt galen..  . Nu måste vi förbereda för lunch så jag önskar er en härlig torsdag i vår fina höst. Löven börjar falla nu så det gäller att ta tillvara det som finns kvar för sen blir det helt kalt i och med att vi sällan får snö före julen.

 


Autumn Leaves med gruppen Layers

 

#Åpromenaden #Bänkar #Byxor #Träbrygga #Väggfront #Layers

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards