Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 oktober 2021

Av Malin wiper - 4 oktober 2021 14:45

 

I dag är det tydligen Kanelbullens Dag. Vi var på väg in för att handla lite mat på ICA Matkassen och då blev vi så sugna på en fika hos Gretas Vardagsrum & Kök. Vi åt inte kanelbulle utan varsin smörgås än om kanelbullarna såg jättefina ut. Jag kom ihåg min mammas hembakta kanelbullar som var så otroligt goda. Dom var inte så stora utan lite smala och höga och hon satt dom i pappersformar. 

 

                                                       

Min mammas kanelbullar såg lite mer ut så här. Lånat bilden från OutOfHomes.se 

         

Ett klipp med recept på kanelbullar


  

Måndag-fredag så kan man göra sin egen smörgås hos Gretas. Det kostar 25 kr

 

  

Här ser man dom olika sorters bröd man har att välja mellan.


 

Ett exempel på vad min man tog för ett tag sen. Ett ostbröd med kalkonskiva, tomater och ost. Jag tog själv ett mörkare lite frasigare bröd med samma pålägg

 

                                                                

Basic Wear 

 

Här ett tips på en jättegod kycklingbaguette som min man åt en gång hos Gretas 

 

   

 

Jag zoomade in en katt som stod och spejade vid en bil

 

  

Här har den upptäckt mig 

   

I dag har vi toppenväder med 13 grader varmt, sol, vindstilla och helt underbart. Så såg det inte ut i morse. Efter att vi handlat så gick vi hem med varorna och sen tog vi en promenad på 7 km. Det är som en lite kallare sommardag och vi fick byta kläder till lite tunnare för när man promenerar långt så blir man även svettig. Nu strålar solen så mycket och jag mår lite bättre så vi tar ytterligare en promenad. Min allvarliga utbrändhet och min nackskada ställer till det extra mycket emellanåt. I går var jag inte utanför dörren och gick omkring i myskläder. Min man har dessutom gjort bindvävsmassage på min rygg och nacke och sen har jag haft nackkrage då jag skrivit blogginlägg. Ha nu en fortsatt fin dag. Hoppas ni alla har samma fina väder som här. 

 

                          

        Clipart Library 

       

George Harrison med Got my mind set on you. En av medlemmarna i The Beatles. Han dog tyvärr i cancer 2001 i en ålder av 58 år. Klicka här för att lyssna till hans sons musik. Han heter Dhani Harrison och har fört sin fars musikarv vidare. 

 

#Kanelbullens #Gretas #Bröd #Toppenväder #Skata #George #Dhani

Av Malin wiper - 4 oktober 2021 09:00


 
Jag har så lite bilder klara och har inte så mycket att skriva om så jag fick hitta på nåt. Jag är inne på min andra Lumixkamera och ovan ser ni mitt första kamerafodral till den. Då hade jag bara den och sen en vanlig väska med annat i. Det blev lite bökigt i längden


 

Då köpte jag denna kameraväska istället av märket Lowepro. Sen dess så har jag inte använt vanliga axelremsväskor i och med att jag vill ha kameran med mig ut hela tiden.

 

                                                    


 

Så här såg den ut inuti

 

Sen var det dags igen att byta till en lite större kameraväska och den var av märket  Canon

 

                                  


 

För ett tag sen köpte jag en ny igen för denna ovan har fler fack och är lite större än dom andra. Den köpte jag på Media Markt och den är av märket Sandström . Den var nedsatt i pris men den är väldigt rejäl och tålig men ser inte så rolig ut på bilden


 

Här ryms det i ett fack batterier och en avdelare finns inuti som går att ta bort


 

Sen finns ett fack utanpå där jag kan ha rengöringsgrejer till kamerna, visitkort och nycklar

 

Här kommer nu lite bilder som jag tagit vid olika tillfällen och på olika platser. Tvåsamhet kallar jag denna bild


 

Här vill man ju bara krypa in och sätta sig på bänken med all grönska runtomkring


 

Det är alltid snyggt då man får se lite utsmyckning utanför hus. 


 

Ett sagoslott att leka i för barn med många skrymslen och vrår. Det hördes hur roligt dom hade därinne


 

Lite rött i det gröna pryder sitt plats också


 

Hjul från nåt arbetsfordon har fått ge plats för en trälåda med växter i

 

       


Mitt bildspel Höstkavalkad passar bra in i detta inlägg

 

 

Utanför en butik såg jag detta och allt som piggar upp gör nytta


 

En blomlåda i form av en båt med blommor i

 

 

Vid första anblicken så ser det ut som en massa julgranar står i en inhängnad på ett högt stenhus. Det är nog tuija


  

Jag blir alltid så fundersam när jag ser en sån här syn. Två jackor som hänger över en bänk och man undrar hur har det gått till?

 

 

Här har dom låtit bladväxter växa upp över väggarna. Det verkar som det kommer bli mer av sånt på denna plats 

 

      

Ringo Starr med Let's Change the world. Det är så kul att Ringo Starr håller igång och producerar och är aktiv fortfarande. Han är så häftig. Klicka här för att läsa om när han fyllde 80 år och gjorde en välgörenhetskonsert. Klicka här för att läsa lite om klippet ovan och hur det kom till.The Beatles har jag lyssnat på så länge jag kan minnas och dom är ständigt aktuella. Nu finns ju bara två Beatlar kvar. Det kommer upp så många minnen och när jag var ca 11 år så skrev jag på ett par gummistövlar bandnamnet The Beatles men jag stavade fel och skrev The Betels och det skämdes jag så för. Jag hade aldrig på mig dessa stövlar igen.

 

                                          

Måndag igen och vädret ser likadant ut med regn och gråtrist. Fast nu blåser det inte lika mycket så nu är det promenad som står på agendan igen. Jag hoppas ni får en bra början på veckan mina kära besökare


#Bänken #Sagoslott #Blomlåda #Julgranar #Jackor #Väggarna #Ringo

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards