Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 oktober 2021

Av Malin wiper - 1 oktober 2021 14:00



 

Trattkantareller och gula kantareller blandade men mycket noga rensade av vår granne. Ett jättetrevligt grannpar på första våningen som ringde på och gav oss en stor påse med blandade svampar. Tusen tack! 

 

Det är min man Mr T som skrivit under svampbilderna för det är han som får ta hand om dom. 

 

 

                                                        

My Home

 

Här skiljer jag svamparna åt. 

 

                                                   

Clipart Library 

 

Trattisar iordninggjorda för torkning i ugn.

 

 

Så här sätts dom in i ugnen. Mycket vatten måste bort. 50 till 70 grader i ugnen,

 

 

Vi fick också en påse med Blek Taggsvamp som jag skar upp, kokade bort vattnet från och fräste i smör samt kryddade med salt och peppar.

 

       

Ett informativt klipp om både taggsvamp och andra svampar 

 

 

Ett öltips från min man. Det är en Hobgoblin Ruby 3,5 alkoholhalt. Den har en fruktig smak med känsla av choklad. Kanske inte den bästa till mat utan bättre som ensamöl med ev lite tilltugg

 

 

Vi har köpt blåbär av vårt grannpar 2 år i rad nu och sen har min man kokat blåbärssylt av dom. Här ser ni en av årets färdiga blåbärssylt i en burk. Dom rensar alltid bären så noga så det är en fröjd för ögat

 

Klicka här för att se när min man gjorde blåbärssylt av grannarnas blåbär 6 oktober 2020

 

 

Här kommer lite blandade promenadbilder


     

Undrar vad dom skall göra här. Man ser så mycket då man är ute och promenerar


Klicka här för att se ett häftigt animerat klipp. Klicka här för att se ett klipp från Göteborg 1967. Själv flyttade jag till Göteborg 1975


    

 

En napp som hamnat på en gångväg

 

I dag när vi var ute och promenerade så började det regna och det blåste så pass mycket så våra paraplyer var på väg att blåsa sönder. Vi promenerade hemåt men så fort jag kan så skall jag köpa en sylvest så man inte behöver ha paraply. Därför blev det bara en kortare promenad men vi kanske går ut igen och struntar i att vi blir blöta. Det är overkligt att vi redan är inne i oktober och närmar oss julen med stormsteg. Ha nu en fortsatt fin fredag vad ni än skall hitta på

 

        

Randy Crawford med Almaz

 

#Trattkantareller #Taggsvamp #Blåbär #Promenadbilder #Napp #Randy

Av Malin wiper - 1 oktober 2021 09:00


      

Ideträdgårdar Enköping, ett klipp som min son skapat på sitt arbete One Dot Zero. Dom dokumenterar dessa Idéträdgårdar varje år. Min son har fotat allt i bildspelet och även skapat musiken. Jag tycker själv att det är jättefint och musiken passar ypperligt till. Nu på söndag skall vi åka och träffa min son och då skall vi bland annat besöka Idéträdgården.

 

Klicka här för att komma in på min sons arbetsplats facebook Onedotzero

 

                                

        Clipart Library 

      

Här ett klipp från Idéträgårdar i Enköping 2020. Det har min son också skapat. Både min man och jag har promenerat runt där med min son då vi varit till honom. 

 

                                                    

Clipart Library 

 

Det här vackra promenerade jag förbi i går så höstfärgerna är verkligen magiska nu. 

 

  

Än så länge kan man sitta ute och höstmysa lite

 

 

Så vackert med ljung i en blomlåda som stack ut från en fin uteplats

 

 

Jag såg en cykel där det hängde en krans på styrstången. Den var verkligen i höstens fäger. När jag stod där och fotade så dök den kvinnliga cykelägaren upp så jag började förklara mig. Hon var så snäll så hon tyckte det var kul att hennes cykel med krans kom i min blogg. 

 

 

Dom hade ju fest i centrum i lördags och då fick barnen skriva med kritor på centrumgatan. En skrev detta ovan: Du är så fin och det var så gulligt. Då blir mina slutord: Ni är så fina mina bloggbesökare. Ha en toppenfin fredag

 

                                                         


Clipart Library  


#Idéträdgårdar #One #Höstfärgerna #Ljung #Krans

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards