Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 oktober 2021

Av Malin wiper - 29 oktober 2021 16:30


 

För ett tag sen då vi hyrde elbilen så åt vi lunch på Öhrmans Konditori & Café på Öster Mälarstrand. Torget heter Lasse Färnlöfs plats. Numera finns det även sushi där och massor av maträtter att välja mellan. Det har varit nya ägare några år nu.  

 

                             


Clipart Library 

Lasse Färnlöf var en svensk trumpetare och kompositör. Han är känd för bland annat sina låtar: Att angöra en brygga och Farfars vals. Han arbetade ihop med bland andra Monica Zetterlund, Bill Evans, Quincy Jones, Jojje Vadenius, Staffan Abeleen, Beppe Wolgers, Fredrik Norén, Bobo stenson, Red Mitchell, Stan Getz och Dick Morrissey. Lasse Färnlöf föddes i Alingsås men flyttade sen till Västerås. Han dog 1994 i en ålder av 51 år. Klicka här för att höra Lasse Färnlöf spela på sin trumpet

 

     

Här sjunger Monica Zetterlund Färnlöfs låt: Att angöra en brygga. Låten är från filmen Att angöra en brygga från 1965. Den har jag själv sett för många år sedan och skulle vilja se om

 

Klicka här för att se när vi var till Lasse Färnlöfs Plats 2018. Klicka här för att se lite mer från platsen


   

Jag valde sushi och den var jättegod och det är ett vänligt och trevligt bemötande man får och det höjer stämningen många grader

 

Klicka här för att se när vi var till Öhrmans 2019. Klicka här för att se när vi var till Öhrmans 2018. Så såg det ut förut men nu är det andra möbler. Klicka här för att se när vi var dit med syrran och hennes man 2018. Klicka här för att se när vi var dit och njöt sommaren 2018

 

                    

Kitch'n 

 

Detta var det första vi åt hos Öhrman och det var den 26 februari 2017. Då hade vi bara bott 2 dagar i Västmanland. Vi mötte upp min mans bror i Västerås så vi kunde fika tillsammans


 

Sen jag åt med ätpinnarna sist vi var på ett annat ställe så har jag fått in greppet. Nu kommer jag alltid att använda ätpinnar för det känns jättesmidigt. Förr hade vi ätpinnar som såg ut som långa klädnypor och dom nöp åt automatiskt. Såna finns inte längre


 

Min man valde gulaschsoppa. Han tyckte den var supergod och ovanpå låg det mjukost, selleri, morötter, kött och lite potatis

 

                          

Sundqvist

    

Dom har rätt mycket av kaffebröd och smörgåsar nu också. Hann bara ta en bild och det på sockerfri nougatbit. Det är rätt trångt vid kassan så det är svårt att fota där

 

Jag kom inte ut nåt mer i dag för jag vill inte lämna min man ensam. Han är så trött av detta med magen så han har legat och sovit till och från hela dan. Han har ingen feber och han säger att magen börjar stabilisera sig lite. Det är lika bra han tar det lugnt hela dan och rensar kroppen. Jag försöker aktivera mig hemma med lite dammtorkning, bloggande och lite slötittande på film och serier. Ha nu en njutningsfull fredag mina kära besökare. Tack för att ni tittade in

 

                                               

Clipart Library 

        

Wouter Kellerman & David Arkenstone feat Aeone & Irina Titova med Desert Moon. Irina Titova gör såna där konstverk i sand som man ser i klippet 

 

#Öhrmans #Lasse #Monica #Sushi #Gulaschsoppa #Wouter #David #Irina

Av Malin wiper - 29 oktober 2021 11:45


 

Här stannade vi till med elbilen i onsdags och gick in på Stadsmissionens second hand. Där var det inte så mycket folk så vi kunde gå runt lite men det var inget vi behövde nu i alla fall


 

Dom har mycket av möbler där och i denna soffa satt två virkade nallebjörnar och det såg så kul och gulligt ut


 

När vi gick in där så såg jag detta fantastiskt fina tidlösa sminkbord. Det hade en sån fin form och var så väl bibehållet. Det var vanligt förr att ha ett sånt i sovrummet. När jag gogglar så ser jag att det finns såna fortfarande men nu i nya uppdaterade modeller. Fast detta var nog det snyggaste jag sett. Det ville dom ha 1800 kr för så jag antar att det är nån formgivare som skapat sminkbordet (toalettbordet)

 

                                                    

Clipart Library

 

Läkarmissionens Second hand såg jag denna halvmåne som man hänger upp i nåt fönster. Jag gissar att den är rätt gammal. Tycker mig ha sett nåt liknande när jag var barn

 

        

Cat Stevens med Moon Shadow

 

    

det har dykt upp en ny second hand på Erikslund. Där kommer så småninom även finnas ett café men det har inte öppnat än. Det är Pingstkyrkan som står för detta. Vi åkte upp med rulltrappa på övervåningen där man såg att det var en otroligt stor lokal. Det som stack ut var att det var stort och luftigt så det var ingen sak att ta sig fram. Jag fotade knappt nåt för jag kände inte för att fråga och sen köpte vi ingenting i och med att vi inte behöver nåt just nu

 

 

Utanför stod denna trehjuliga scooter av märket Lyfco och lyste upp. 

 

    

Så här ser den ut bakifrån och den har en låda som man kan frakta varor i

 

 

Jag gick förbi Åsby Floristen i dag för jag hade ett ärende in dit. Det var som vanligt pyntat och fint utanför

 

 

Fotade dessa tomtekrukor. Nu är det inte långt till jul för tiden bara rusar iväg

 

 

En stor lykta. julgranar och småtomtar på en plats i skylten. 

 

I dag fick jag gå ut själv och handla lite för min man hade magbesvär. Han tror han fick i sig nåt olämpligt i går. Han har ingen feber och när jag kom hem så mådde han lite bättre. Därför äter han bara välling i dag och dricker te och vatten. Jag promenerade lite först och sen kom solen fram och det är 10 grader varmt. Efter lunchen går jag ut och går några km till. Nu önskar jag er en härlig fredag så här före helgen. Sköt om er och njut i lagomt format

 

   

      

Scorpions med Lorelei   

 

#Elbilen #Stadsmissionen #Nallebjörnar #Sminkbord #Läkarmissionen #Halvmåne #Cat #Erikslund #Lyfco #Scorpions

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards