Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2021

Höstbilder, katten snövit, Pride, Love Child och Diana Krall

Av Malin wiper - 5 oktober 2021 09:15


 

Det var verkligen toppenväder i går då vi var ute och promenerade. Vi promenerade en bit utanför centrum där man går igenom villaområden och även en del industrier, bilverkstäder mm


   

Annorlunda format staket


 

Innanför på gräsmattan står en liten väderkvarn i samma färg som staketet


 

Ett annorlunda staket i smide

   

Nej! det är inge jag som står där och visar baken


 

Sen såg vi den vita katten igen som jag fotat några gånger förut. Jag kallar den för "Snövit" och den kom fram till oss direkt så vi fick klappa om katten. 


 

Här tittar den upp på oss och man får en sötchock direkt


 

Sen ställer den sig utanför sin port men när ingen kommer ut så tassar den iväg igen

 

 

Ett plakat som stått lutad mot bibliotekets vägg låg nu på marken. Det blåste ju rejält häromdan. På plakatet står "Pride" hjärtan och love. Vi hade ju en Pridefestival här 2018 som samlade mycket folk. Jag var där och kollade och filmade. Sen blev det inget 2019 och jag förstår inte varför. Min man och jag var flera år och såg Pridefestivalen i Jönköping då vi bodde i Småland. Där var det väldigt stort och hade hållit på några år. Klicka här för att se lite från Qom ut Prideparaden 2014 i Jönköping. 

 

Klicka här för att se när jag filmade Pridefestivalen. Klicka här för att se inlägget jag skrev ang detta


      

Jag har börjat titta på en serie på SVT Play som heter Love Child. Där får man sig en nostalgikick från slutet av 1960-talet och in i 1970-talet. Modet, färgerna, frisyrerna var så snygga. Serien spelades in från 2014-2017. Jag gillar serier som visar starka kvinnor som går emot gängse regler för sin tidsperiod. Kvinnor måste ta för sig och tro på sig själva det är så man får respekt. Det var även många demonstrationer på den tiden och det fanns inte på kartan att vi inte skulle få full sjukpenning när vi var sjuka. Man kunde gå hem mitt i natten från en utekväll utan att bli överfallen. 

 

      

Här kommer ett litet smakprov på serien och man får se alla dessa tidstypiska saker som bilarna, musiken och mycket annat. 

 

       

Jag med min son i början av 1970-talet. Han var ljushårig som sin pappa men sen blev håret mörkare. Det var en helt annan fart på 1970-talet i och med att det inte fanns mobiltelefoner eller datorer. Folk var ute mer och dansade och hade kul och det fanns dansgolv även på många restauranger. Dessutom var det alltid musik på gator och torg. Det var billigare att gå ut och äta och även inträden till ställen var lägre. 

Bortglömda ord: Röra på påkarna. Det betyder bland annat: rusa, susa, gno, skynda, lägga benen på ryggen 

   

Det verkar lika vindstilla ute som i går och det känns skönt när man skall ut på vår dagliga promenad. Nu syns det att det blir en fin dag i dag också för ljuset kommer åter precis som i går. Nu önskar jag er en härlig tisdag. Sköt om er 

 

      

Diana Krall med Autumn In New York 

 

#Promenerade #Staket #Katten #Love #Son #Påkarna #Diana

 
 
Pisan

Pisan

5 oktober 2021 12:41

Håller med dig om 70-talet. Det var ju då jag växte upp och minns den tiden som den bästa i mitt liv. Mamma brukar också säga att just 70-talet var nog den bästa tiden det här landet upplevt. 80-talet var väl bra också men 70-talet var bättre. Numera ser man aldrig gatumusikanter (bara i tunneln in till Nordstan från Centralen) ute på stan. Numera är man mest rädd när man går på stan, rädd att bli av med smycken som rycks av en eller att väskan skall bli ryckt.... Och så håller de på att gräva upp hela stan p g a Västlänken, det är bara jobbigt att vara på stan numera och jag åker aldrig in, om jag inte måste. Vilket jag måste i övermorgon, men behöver tack och lov bara ta mig till Korsvägen och gå en liten bit, ska göra gipsavgjutning av fötterna, skall ha nya inlägg.
Ha en fin tisdag vännen! Kramis! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

5 oktober 2021 13:15

Då har vi två generationer som känner så inför 1970-talet. Det börjar verkligen bli tråkigt när en sån stor fin stad som Göteborg inte heller har några gatumusikanter eller andra överraskningar på gator och torg. Som du säger så är man rädd att gå ut när det är mörkt för man vet inte vad man kan råka ut för. Vad tråkigt att dom håller på med såna stora arbeten i gatorna.

Vad skönt att du sen får skor som passar fötterna och att dom får må bra för det är viktigt.

Tack för din härliga kommentar

Ha en toppenfin dag
kramar från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

5 oktober 2021 14:39

Håller med dig om 70-talet det var en fin tid och inte behöva vara rädd om
livhanken och kunna vara ute utan att vara rädd. Det sorgliga är att det inte kommer bli bättre,stackars ungdomar som skall leva i detta samhälle.Men hoppet är det sista som överger en.
Men det livar upp med dina bilder med väderkvarnen och de fina höstbilderna.
Väldigt fin bild på dig med sonen, vacker som en dag.
Fin tisdag hoppas jag ni har!
Kram!

Malin wiper

5 oktober 2021 15:01

Då är jag inte ensam om att tycka så. Jag tycker också synd om ungdomarna nu precis som du beskriver så bra. Hoppas verkligen att det kommer bättre tider. Kul att du gillar mina höstbilder, det glädjer mig

Jag gillar den bilden också och vi satt framför vår öppna spis som inte syns på bilden.

Vi har en toppenfin tisdag och jag hoppas du har detsamma

Kram från Malin

 
Ingen bild

Inger Rozén

8 oktober 2021 23:07

Hej!
Å MALIN!
katten är ju på pricken lik vår LEIFI.så underbar att se.Samma teckning.Nu har Elvis ont i tassen.Kram å ha nu en god helg.Inger

Malin wiper

9 oktober 2021 07:21

Hej Inger!

Vad kul att katten är så lik Leifi. Vad tråkigt att Elvis har ont i tassarna. Hoppas han snart är bättre

Ha en fin helg själv
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards