Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 december 2020

Av Malin wiper - 11 december 2020 12:30


 

På grund av 3 promenader om dan och en massa andra åtgärder så har jag äntligt lyckats skriva ett inlägg. Jag fick skriva och fixa bilder i omgångar. Det var ett helt år sedan jag hade det så här allvarligt och nu har jag dessutom svårt att bli av med både yrseln och migränen. Det sitter där hela tiden men dom långa promenaderna gör att jag fungerar bättre. Går detta inte över inom en snar framtid så måste jag till antingen kiropraktor eller fysioterapin. Stressen i och med corona gör ju inte saken bättre så det gäller att försöka slappna av och inte grubbla och se nyheterna stup i kvarten. Tack för era omtänksamma kommentarer ni är så härliga. 



 

Sist vi hade hyrt elbilen och åkte omkring i Västerås så såg vi denna skylt. En väg upp mot Olof Palmes Torg och där har vi aldrig varit så vi åkte upp dit för att kolla

 

 

När jag sen tittade in i den lilla parkoasen så fanns där en damm och många bänkar runtom. Dit måste vi åka i sommar så man får se grönskan, en full damm med vatten och lite sommarväxter. Sen är det 3 st skulpturer som jag skriver om nedan.

 

Runtomkring torget ligger en hel del företag bland annat Aros Veterinärcentrum


  

Den första skulpturen är av Hjalmar Branting som står mellan två parkbänkar. Tyvärr har den klottrats på lite och det ligger ju i tiden tyvärr. 

 

Hjalmar Branting var en svensk socialdemokratisk politiker och tidningsman. Han var även partiledare för Socialdemokraterna från 1907 samt att han 1920 blev sveriges första socialdemokratiska stadsminister. Han föddes 1860 i Klara församling i Stockholm och dog 1925


 

 

 

 

Här en liten närbild på skulpturen. Klicka här för att komma in på historiesajten och läsa mer

 

 

Sen har vi då nästa skylt på torget som föreställer Per Albin Hansson

 

Per Albin Hansson var en svensk politiker (socialdemokrat) och nykterhetsivrare.Han var partiledare för socialdemokraterna från 1925-1946 samt stadsminister från 1932-1936 och 1936-1946

 

Han föddes 1885 i Fosie församling i Kulladal sedemera en del av Malmö. Han dog 1946 och bodde då i Stockholm

 

 

En närmare titt på skulpturen

 

 

Det fanns ytterligare en skulptur på en man men nån har ryckt bort plaketten så jag kan inte se vem det är. Är det nån som känner igen honom?

 

 

Bakom Olof Palmes torg står denna gamla Folkets Park skylt. Kul att dom behållit skylten men istället för Folkets park bakom skylten finns nu ett nybyggt område med insatslägenheter. 

 

Klicka här för att se hur Folkets Park i Västerås såg ut långt tillbaka. Där kan man även se skulpturen av Hjalmar Branting stå framför parken. Klicka här för att se lite gamla Västeråsbilder och scrollar man ner så kommer 2 bilder på ingångar till Folkets Park. Jag hittar ingen bild på nätet över skylten ovan.

 

                                 


T&A 

Jag är ju uppvuxen med Folkets Park och tänk så roligt man hade utan att bli ruinerad. Man kunde välja ställe att dansa på och för min åldersgrupp då var det pop och rockband som man shakade loss till och sen gick man ut på parkområdet och kastade pil, tog lotter, chokladhjulet, karuseller och varmkorv mm. Jag växte ju upp i Sundsvall så det var Sundsvalls Folkets Park som gällde

 

        

Anna-Lena Löfgren med Lyckliga gatan. Hon är en av dom artisterna jag såg i Sundsvalls Folkets Park. Nästa gång jag såg henne var på 1980-talet då jag arbetade på en arbetsterapi i Gävle. Då fick jag ta hand om henne och hennes man och visa dom tillrätta. Henns man var musiker och han turnerade med henne. Dom uppträdde inne på terapin och det var en upplevelse för både mig och dom boende. Anna-Lena Löfgren dog 2010 i en ålder av 66 år

 

                               


Microphone Mania 

 

En lång böjd trapp upp  mot bostadsrätterna.

 

Vi tog en riktigt lång promenad på förmiddagen och vi skall ta en till efter lunchen. Lika grått och trist som vanligt ute men det har lovats lite fler soltimmar framöver. Hoppas ni har det bra mina fina besökare. Sköt om er och ha en fortsatt fin dag

 

#Olof #Parkoasen #Hjalmar #Per #Folkets #Trapp #Anna-Lena

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards