Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 december 2020

Av Malin wiper - 14 december 2020 17:30


 

Fantasin och kreativiteten flödar i dessa tider. ICA Supermarket Matkassen här i Hallstahammar. Så här står det på en skylt utanför butiken                               

 

Så här ser tältet ut där man står och väntar på sin tur innan man kan hämta ut sitt paket. Jag har själv stått där och det känns tryggt.


 

Så här ser det ut mot insidan

 

 

Här står jag framför Hammarteatern och fotar ner mot tältets baksida där även traktens son Thore Skogman står som staty på Bulten

 

       

Leif Mannerströms Janssons frestelse 

 

 

Körkortexpress har satt munskydd på sin tomte..   

 

 

Häromdan såg jag detta framför Körkortexpress och då fanns det ingen tomte vid dörren

 

 

En kundvagn stod på huvudet i en rondell framför OKQ8 . jag är inte förvånad över nåt längre

 


 

 

Såg detta fina smidesstaket med grind som gav lite julkänsla. 

 

Jag har nu fått tid på Fysioterapin i morgon 08.00 Jag skall först och främst få hjälp med lägesyrseln. Så fort jag försökt ligga på sidan så har det snurrat till. Därför har jag fått lega uppallad med kuddar på rygg. Det är inget vidare för då börjar jag snarka lite och att ligga på rygg stämmer inte för mig. Vi har även tagit en långpromenad på förmiddagen och det blev ytterligare en på eftermiddagen.

 

         

Ebba Forsbert. Plura och Mikael Wiehe med Jag tänkte jämt på dig (Always on my mind) 

                             Nu önskar jag er en fin och stjärnklar kväll...animated-star-image-0106  

 

#Tält #Leif #Tomte #Körkortexpress #Kundvagn #Grind #Fysioterapi #Ebba

Av Malin wiper - 14 december 2020 10:45

        

Nu har nästan alla lägenheter fått sina nya fönster och nya portar i vårt område. Till slut har det blivit fantastiskt fint. Fönstren är praktiskt taget underhållsfria fast det är klart att dom måste putsas emellanåt. Så var det inte när vi köpte vårt hus i Vaggeryd. Efter att vi tapetserat om inne i rummen och hallen så började vi gå igenom våra fönster. Fönstren på södra och västra sidan hade solen jobbat övertid på. Norra och östra sidan var bra och totalt var det 4 dubbla och 1 enkelt fönster samt 6 källarfönster. Vi ville bevara fönstren och renovera dom.

 

             

 

Först gjorde vi 2 enkla ersättningsfönster som vi sastt in när vi tog ut de som skulle renoveras. Fönstren bar vi ner i källaren och lade upp på arbetsbänkar vi ordnat. Vi ville ta ut glaset innan vi började med karmen. Kittet var hårt och sprött, lossnade på vissa ställen och satt fast på andra. Första rutan sprack för att stämjärnet användes för hårt. Det är naturligtvis som möbelrenovering att man måste värma upp kitt, färg eller fenissa för att lätt och utan skador kunna avlägsna dessa. 

 

Fick rådet att vara mycket försiktig med värmen för att glaset kunde spricka bara av temperaturskillnaden som uppstod. Detta hände ca 2003 och då vi sökte på nätet fann vi ett hjälpmedel som hette Speedheater 1100 som använde sig av infraröd värme för att försiktigt upphetta ytor. Tyvärr fanns inget ställe som hyrde ut till privatpersoner. Det hade antagligen blivit lite dyrt också.

 

                

 

Med hjälp av en tunn läderbit under stämjärnet lyckades vi så småningom få bort glaset och kunde rengöra det på ett bra sätt. Det tunga arbetet var dock kvar och i början gick det trögt att få fram en trären yta som vi kunde behandla efter konstens alla regler. Resultatet tog tid men det blev jättebra. Det var också fantastiskt roligt.

 

                                     

Speedheater 

Råkade nylingen på Speedheaters hemsida och såg att man utvecklat konceptet ytterligare. Det skulle vara roligt att med hjälp av dessa hjälpmedel kunna renovera gamla fönster som vi tycker är mycket finare på gamla hus än nyproducerat. Det är också bra när man renoverar gamla möbler, mycket skonsammare. Finns mycket på nätet om detta

 

       

Wouter Kellerman med Havana 

 

Nu har vi en ny vecka och jag hoppas den blir bra för er alla. Var rädda om er och njut i det lilla

 

#Möbelrenovering #Fönster #Wouter

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards