Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2020

Av Malin wiper - 10 november 2020 15:45

  

Min man promenerade ner till Hallstahem för att hämta elbilen vi hyrt i 4 timmar. Jag såg att det var 15 minuter kvar tills vi skulle åka och då satt jag mig igen och lyssnade på Uno Svenningssons låt Tom Bombadill. Det skulle jag inte ha gjort för samma känslor kom upp denna gången också så tårarna rann utefter kinderna. Jag försökte komma på rätt köl igen och promenerade ut för att möta upp min man

 

 

Då räddas jag av att Cocker Spanieln Charlie dyker upp runt hörnet och jag blev på hugget igen och kände mig glad. Han är en sån cool, lugn, smart och harmonsk hund som jag har kommit att gilla till tusen. Blir så glad varje gång jag ser honom och får lov att fota

 

                     


Djurmax 

 

Här ser ni husse Gert och hans dotter som jag fick fota. tyvärr vände sig Charlie bort just då så jag hade väl lite för bråttomt. Gert och hans dotter är jättefina och trevliga personer så det är alltid kul att stöta på dom ute.

 

Klicka här för att se när jag träffade dom sist. Klicka här för att se när jag träffade på Gert och Charlie i somras. Klicka här för att se när jag träffade dom i mars i år. Klicka här för att se när jag träffade Charlie och hans husse första gången

 

          

 

Han är så gullig så jag smälter

 

 

En sista bild innan min man dyker upp med bilen

 

 

Sen åkte vi ner till Notudden i Västerås och promenerade och vad tror ni dök upp då?, Jo! ytterligare en cocker spaniel och den heter Thea. Det måste vara min lyckodag i dag

 

 

Jag fick även fota Theas matte som heter Runa och hon var supertrevlig och jag gillar hennes hårfärg som klädde henne jättebra. Thea var som Charlie en jättecool hund med fina egenskaper. Thea är 6 år gammal men Runa har bara haft henne i 1 år. Det blev så fin bild på dom mitt i lövhögen på den fina gångstigen vid vattnet. 

 

 

Kolla in här när hon böjer sitt huvud så fint och jag blir så rörd och glad. 

 

                               


Tailsome 

 

Jag tror inte jag sett en svart cocker spaniel förut så det var jättekul. Cocker spaniel har varit en av mina favorithundar så länge jag kan minnas och även hundrasen skotsk terrier. 

 

       

Takida med låten You learn. Dom är ett rockband från Ånge, Sverige som bildades 1999. Vi har verkligen haft en toppenfin dag i dag och njutit till tusen. Nu fortsätter vi fixa lite hemma då vi ändå kommit igång. Vi har fått ytterligare några påsar fulla som vi skall lämna in till second hand. Fast en del saker skall vi även sälja. Jag blev så trött nu så jag får komma in på era bloggar i morgon istället. Nu ropar min man att maten är klar så jag får avsluta och önska er en fortsatt fin dag.


#Elbilen #Cocker #Charlie #Notudden #Thea #Runa #Takida

Av Malin wiper - 10 november 2020 08:45

 

Här ser man hur tomt det var i Västerås i söndags. Annars brukar det krylla av folk och även under den fina pelargången. Jag gillar pelare till tusen och fotar dom så fort jag ser några. Tvyärr hinner jag inte skriva nåt långt inlägg nu på förmiddagen för vi har hyrt elbilen igen..  för vi är så rastlösa så vi drar in på annat för att kunna lägga pengar på bilen för det ger så mycket. Bara att komma ut och se sig omkring och inte känna sig instängd betyder så mycket. Dessutom har jag drömt så många jobbiga drömmar i natt och jag har svårt att skaka av mig dom. 

 

         

Jag brukar inte se på Go'kväll men så såg jag att Uno Svenningsson var med i ett program från 23 oktober och jag är ett fan av honom så jag måste ju bara kolla. I programmet sjöng han en ny låt som handlade om hans far och heter Tom Bombadill. Se den gärna live i Go'kväll för det ger så mycket mer. Jag tappade det helt och började gråta och det gjorde ont rakt in i själen. för både text, melodi och hans framförande var så rörande och hans röst är både skör, stark, unik och vacker. Jag både njöt och led men på ett bra sätt som bearbetar saker man upplevt. Min man uttryckte att det skär som en kniv i en och det stämmer verkligen. Ovan ett klipp från Youtube 

 

            

Tack för era härliga kommentarer. Jag tittar in till er lite senare på eftermiddagen. Hoppas ni har en fin tisdag att se fram emot. Ni är toppenfina mina härliga besökare

 

Klicka här för att se vad fint och upplysande min bloggvän Amisa har skrivit om Lena Nyman


#Pelare #Uno #Amisa

Av Malin wiper - 9 november 2020 14:45


 

Vi promenerade till Svenska Kyrkans Minneslund så vi äntligen kunde tända ljus för våra bortgångna anhöriga. Vi skulle ju ha gjort detta när vi var till sonen i Enköping men det var ju så mycket folk där på Halloween så vi fick då avstå

 

                                                     


Jula 

 

Det är en liten minneslund men det finns flera bänkar där och som här plats för blommor. Där var det fullt just nu.

 

 

Vi satt två gravljus bakom stenen. Sen köpte vi ett stenhjärta hos Åsby Floristen som vi satt framför. Det stod inget på det så jag skrev in Puss & Kram. Sen stod vi där i stillheten och tänkte på våra anhöriga och jag blir alltid så gråtmild för jag har nära till mina känslor. Jag brukar även stå och prata med dom fast med viskande ton. Det kändes bra att vi äntligen kom dit. Vi har varit till denna minneslund ett antal gånger och även en lite större i Kolbäck

 

       

Frank Sinatra My way Cello cover av Vesislava

 

 

Jag zoomade in en katt son hoppat upp på en hög stol som stod mot en balkong. 

 

 

Efter lite kämpande så var katten inne på balkongen. Synd att jag inte filmade för det hade blivit rätt kul

 

 

Ett färgstarkt fågelbord 

 

                    animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501 

 

Jättefint vid ett hus

 

 

Jag fick fota några män som tränade i utegymmet

 

 

Nu har det dykt upp en ny installation vid huset vi brukar gå förbi. Ansiktet brukar inte se så skrämmande ut som denna gång på figuren. Det var nog inför Halloween


Klicka här för att se hur installationen såg ut sist vi var förbi där. Man får scrolla en bit ner på sidan. Klicka här för att se hur installationen såg ut i september. Klicka  här för att se hur gubben såg ut i april och juni

 

       

Hittade en låt på Youtube som jag aldrig hört förut. Det är Lena Nyman som sjunger så fint och känslosamt Ta ett bloss för moster Lillie. Hon hade en speciell röst som lämpade sig till att talsjunga en del låtar. Jag har själv träffat henne i Stockholm när min man och jag var och såg en föreställning på Maximteatern som hette "Skvaller" Jag stod och väntade på baksidan av teatern där skådespelarna kommer ut. Sen kom hon då och skrev en autograf till mig och hon var så trevlig och gullig. Hon dog 2011 i en ålder av 66 år

 

Klicka  här för att se när jag fick Lena Nymans och Marie Göranzons autografer. Klicka här för att se när jag fick några av dom andra skådespelarnas autografer

 

                                         


Svenska diskbolaget AB 

Vi städar för fullt just nu och min man är snart klar med städskåpet och ett överskåp ovanför städskåpet. Jag har dammtorkat i sovrummet och snart skall han dammsuga där och jag städa några lådor. Skönt att få lite gjort i alla fall. Ha nu en fortsatt skön dag

  

#Minneslund #Gravljus #Vesislava #Katt #Fågelbord #Utegymmet #Installation #Lena

Av Malin wiper - 9 november 2020 09:45


                           

 

När vi var ute och promenerade en stund i den nästan folktomma staden Västerås så upptäckte vi ett nytt Café. Det heter Caffé Nero och såg så inbjudande ut så vi bestämde oss för en Fars Dagsfika där. Vi hade inte gått in om det varit många gäster. Just då var det bara två par där. Bra stämning och trevlig personal  


Klicka här för att se lite fina bilder på när dom öppnade cafét 22 november 2019. Klicka här för att se ytterligare en sida med fina bilder och text 

 

 

                                               


Crema 

 

Dom hade många sittplatser av olika slag och här ser man det första rummet där man sitter vid höga fönster. I bakgrunden hörde man jazzmusik på lagom volym.

 

       

Ella Fitzgerald med It's A lovely day today

 

  

Ytterligare en mysig sittgrupp

 

 

Går man längre in i lokalen så kommer man till bland annat dessa cafébås som såg så läckra ut. Där kan man sitta två och två för mysiga samtal

 

 

Eller om man är några fler så passar ju denna möbelgrupp bra. Det blev en wow! känsla när man kom in i den inre lokalen och den måste ses i verkligheten. Sån värme, fantasi och färgskala

 

 

På andra sidan båsen en blå grupp med blå tapet och bokhylla insprängt i väggen på sidan. Ljuset var dämpat i inre lokalen så bilderna blev så gula men jag har försökt arbeta med dom så dom ändå blivit visningsbara.

 

 

Vill man sitta bredvid en moraklocka så går det också bra. I små avlånga utrymmen så finns det fler ställen att sitta på. Det var insprängt bokhyllor på flera ställen och det såg så fint ut. Väggen är klädd med smala, enkla brädor som skapar en mysig atmosfär.

 

 

Min man valde en baguette med mozzarella, tomat, sallad, gurka och en pesto som han tyckte var jättegod till detta cappuccino. Hela smörgåsen var jättegod tyckte han

 

 

Själv valde jag en croissant med kalkonskivor och smält ost. Dom värmde den lite och den var ändå så frasigt god och hög klass på pålägget. Cappuccinon man fick till var så stor så den räckte tills man ätit upp smörgåsen

 

 

Vill man bara ta en kopp kaffe och en bulle eller kaka så kan man sitta på dessa barstolar och titta ut över gågatan

 

 

Dom hade även fantastiska fräscha sallader 

       

Klicka på bilderna så blir dom större. Lite mer av det som jag såg där. Sen promenerade vi en stund till innan vi satt oss i den fina elbilen

 

       

Anna Bergendahl med Vera. 

 

Nu skall vi ligga lågt ett tag och vara hemma och fortsätta fixa men promenaderna fortsätter vi med. Vi har 7 grader varmt och regnfritt. I går började det med regn men sen blev det soligt och väldigt fin luft så jag mådde så bra. Vårt städskåp ser ut som sju svåra år så min man har börjat städa där medans jag dammtorkar i sovrummet. Nu önskar jag er en fin början på den nya veckan.

 

 

#Nero #Ella #Anna

Av Malin wiper - 8 november 2020 15:45

 

Nu har det börjats med julpynt och skytning i Västerås och vi kunde för en gångs skull promenera omkring i Västerås. Det var så pass folktomt så man kände sig fri och behövde inte parera som på en hinderbana hela tiden. Vi bara njöt av att gå omkring och spana in stan.  

 

Naturligtvis hyrde vi elbilen som är en lycka för oss att ha tillgång till

 

 

Såna här hjärtan hängde två och två över en av huvudgatorna. 

 

 

Ett träd var fyllt med såna här hjärtan som sen lyser upp på kvällarna

 

 

En anvisningsskylt hade fått som utsmyckning en knut mitt på skylten. Det såg för lustigt ut och sånt gillas för jag vill bli överraskad när man promenerar i en stad.

 

 

Naturkompaniet har ett jättefint handtag på sin dörr. Det andas lite 1950-1960-talet

 

 

Ett träd hade fått påhälsning av en pepsiburk

 

            

Ett gulligt klipp

 

 

En snygg skylt ovanför en frisering som heter Självfallet

 

 

Nu kan man se en hel del målningar i stadskärnan på husväggar och detta är en av dom. Treat people with kindness. Det är en bra uppmaning men jag får inte tag på rätt person som skapat denna när jag googlar. 

 

 

En annan gatukonst som visar en bild på George Floyd som dog i samband med ett polisingripande i USA.  

 

 

En anslagstavla som blivit utsatt för både plast och färg

 

Ytterligare en målning i centrala stan. Kom och köp konserverad gröt står det på den. Det är titeln på en visa av Ulf Peder Olrog. Visan tillkom på 1940-talet, under andra världskriget, då många fabrikörer gjorde pengar på surrogatmat som exempelvis kaffesurrogat tillverkat av rostade bönor. I visan säljer några skrupellösa herrar konserverad gröt framställd av vassla och sågspån

 

Klicka här för att höra låten med Ulf Peder Olrog

 

 

En kaja hittade lite mat på en gågata

 

 

Lite fint utanför en blomsterbutik

 

 

Såg en gatuskylt med Dan Anderssons Gata. Han var en svensk författare och poet

 

       

Här sjunger Thorstein Bergman en av Dan Anderssons texter Till min längtan 

 

Vi har även Fars Dags-fikat på ett nytt ställe och sen åkt lite på en mindre väg men det skriver jag om senare då bilderna är klara. Vi la på en timme så vi hade elbilen i 4 timmar. Vi ville inte åka hem då vädret var så fint och vi mådde så bra. Nu skall vi bara äta lite gott och ta det lugnt resten av dan. Hoppas ni har det bra och njuter i det lilla. 

 

                            Varm hälsning från Malinanimated-black-and-white-image-0391

 

 

#Västerås #Hjärtan #Knut #Handtag #Träd #Självfallet #Gatukonst #Gröt #Olrog #Kaja #Dan #Torstein 

Av Malin wiper - 8 november 2020 08:00

  Åsby Floristen


I dag är det Fars Dag men vi har inga fäder att fira längre men vi tänker på dom jättemycket. Vi har än inte kommit iväg för att tända ljus på minneslunden så vi skall göra detta antingen i eftermiddag eller i morgon


         

Här ser ni min mans pappa Gunnar till vänster och min pappa Per till höger. Vi saknar er så otroligt mycket

 

                                                animated-fathers-day-image-0021

 

        

Här ser ni dom som lite äldre. Min mans pappa till vänster och min till höger. Det känns fortfarande overkligt att vara föräldrarlös

 

        

Jag väljer en låt med Louis Armstrong i och med att båda våra fäder gillade honom. Låten är Basin Street Blues. Min mamma och min mans pappa var lika gamla enda skillnaden är att min mans pappa bara blev 74 år medans min mamma blev 93 år


  

Detta hjärta fotade jag hos Åsby Floristen och skrev sen in "Världens bästa styvpappa" som är min man


        

Min man har inga barn så min man har fungerat som styvpappa och det tycker jag han gjort jättebra. Mr T kom in i mitt liv då min son var 17 år gammal. Min son var bara 38 år då han så sorgligt miste sin pappa. Bilden ovan är från förra året


 

Än dröjer sig höstkänslan och dess färger kvar och nu har vi hyrt elbilen igen men bara i 3 timmar. Vi måste ut igen för rastlösheten och tristessen tränger sig på. Jag kom ihåg när vi flyttade hit och allt var så spännande och vi hade bil och var ute och upptäckte saker och var ute och roade oss. Nu är det så dött. tyst och tråkigt och man har en ständig rädsla som sitter som en tagg i kroppen. Jag pratade med min barndomsväninna Eva häromdan och hon kände likadant. Hon är min första barndomsvän och bodde i huset bakom oss i Vinkeltået i Sundsvall. hennes föräldrar var vänner med mina föräldrar. Nu bor hon med sin man i Tranås sen många år tillbaka


 

Lite små söta och roliga änglar som jag fotade hos Åsby Floristen. Skönt att inte Trump blev omvald än om jag inte vet vad Biden är för nån men lika galen som Trump kan han knappt vara. Sen gillar jag att han satt en kvinna som vicepresident. Jag glömde att skriva att jag såg ett ljusfenomen i går genom sovrumsfönstret. Allt lystes upp för några sekunder och jag trodde jag blivit knäpp. Fast nu på morgonen hörde jag på nyheterna om detta ljusfenomen och dom tror att det var en meteor= stjärnfall.

 

       

Vacker finstämd musik som man går ner i varv av. Melody Gardot feat António Zambujo med låten C'est Magnifique. Vi har hyrt bilen igen men nu bara 3 timmar så därför hinner jag inte ut och kolla era bloggar förrens jag kommer hem igen och vi ätit lunch. 

 

                          Nu hoppas jag ni får en magnifik söndag..animated-black-and-white-image-0107

 

#Fars #Louis #Floristen #Son #Meteor #Melody

Av Malin wiper - 7 november 2020 14:00

  

Innan vi åkte hem från Västerås i fredags så gick vi in på Brynolf Bagare på Erikslund och tog en fika. Min man valde en helt fantastiskt god räksmörgås på kavring. Fräscha handskalade räkor, god majonnäs och brödet var toppen. 

 

Klicka här för att se när vi var till Brynolf Bagare 26 augusti i år. Klicka här för att se när vi var dit i januari i år


 

Jag valde en läcker croissant med en skagenröra som var den godaste jag någonsin ätit. Det var en stor njutning att hugga in i denna godsak. Jag valde te till min croissant. Vi njöt så otroligt så vi blev sittande där jättelänge. 

 

                                                  


                                                                                       Givensa 

       

Jag och min man skall testa att baka croissant så fort vi känner för det  

                        

                       

Jukserei 

 

Vi gick trappen upp till deras övervåning för där var det tomt på folk. Snygg lampa på sidan om trappen.

 

 

Det var svårt att fota där för solen sken in från alla fönster och det var rätt många.

 

 

Här satt vi på andra sidan vid trappen. 

 

 

Brynolf Bagare hade även detta Café inne i Västerås förut men nu är det nedlagt på grund av Covid-19. Vi har åkt förbi några gånger för det skulle bli en salladsbar där men det gapar tomt fortfarande. Det är så tråkigt att det är borta för vi har varit där många gånger genom åren även innan vi flyttade till Västmanland

 

Klicka här för att se när vi var dit 2019. För ett bra tag sen så såg jag en på SVT play Giftattacken i Salisbury. En verklighetsbaserad serie som jag vill tipsa om. Klicka här för att läsa lite mer ang detta

 

       

Hymne Á L'amour med Gautier Capucon. Han är en fransk cellist. En låt som man hört med Edith Piaf/Marguerite Moonot. Vackert utfört med cello. 

 

                    Önskar er en fortsatt fin dag med många klangeranimated-music-image-0266

 

 

#Brynolf #Räksmörgås #Salisbury #Gautier

Av Malin wiper - 7 november 2020 08:45


 

Den här vackra vyn lyckades jag fota när jag vevade ner bilrutan på elbilen och zoomade in. En fantastisk björkskog och framför den ett pyttelitet hus. Det såg lite overkligt ut

 

Klicka här för att se en landskapsmålning i time lapse

 

 

Lite mer björkskog

 

  

Långt bort såg jag en ko som stod och tittade ut över en åker. Fick zooma rätt rejält från bilen

 

 

Det är svårt att tro att vi är en bit in i november när man åker omkring med elbilen. Det är mer sensommarfärger

 

 

Det är så harmoniskt att åka omkring på dom små vägarna

 

       

 

Sen dök en betande häst upp och jag försökte få lite uppmärksamhet men den brydde sig inte om mig alls..  

 

 

Den blev så less på mig till slut så den hoppade till och iväg

 

   

 

Ofta ser man barncyklar framför grindarna till hus på landet. Här har dom satt lite blommor i en hink på styrstången

 

 

Här en liten barncykel i form av en ko

 

 

Vi var uppe redan 06.00 i morse och kände oss väldigt utvilade. Vi har ju haft två härliga dagar då vi fått lite extra stimulering. Vi tänker promenera ut lite tidigare i dag och bara njuta och det skall ju bli lika bra väder som det varit dom sista dagarna. I eftermiddag skall vi ha spadag då vi tar fotbad och lite annat som behövs. Nu önskar jag er en härlig lördag 

 

Klicka här för att se Calligraphy utfört med en gaffel. 

 

        

Shima Niavarani & Jill Johnson med Tennessee Whiskey 

 

#Björkskog #Ko #Elbilen #Häst #Barncyklar #Callygraphy #Shima

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards