Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 november 2020

Minneslund, Katt, installation Vesislava och Lena Nyman

Av Malin wiper - 9 november 2020 14:45


 

Vi promenerade till Svenska Kyrkans Minneslund så vi äntligen kunde tända ljus för våra bortgångna anhöriga. Vi skulle ju ha gjort detta när vi var till sonen i Enköping men det var ju så mycket folk där på Halloween så vi fick då avstå

 

                                                     


Jula 

 

Det är en liten minneslund men det finns flera bänkar där och som här plats för blommor. Där var det fullt just nu.

 

 

Vi satt två gravljus bakom stenen. Sen köpte vi ett stenhjärta hos Åsby Floristen som vi satt framför. Det stod inget på det så jag skrev in Puss & Kram. Sen stod vi där i stillheten och tänkte på våra anhöriga och jag blir alltid så gråtmild för jag har nära till mina känslor. Jag brukar även stå och prata med dom fast med viskande ton. Det kändes bra att vi äntligen kom dit. Vi har varit till denna minneslund ett antal gånger och även en lite större i Kolbäck

 

       

Frank Sinatra My way Cello cover av Vesislava

 

 

Jag zoomade in en katt son hoppat upp på en hög stol som stod mot en balkong. 

 

 

Efter lite kämpande så var katten inne på balkongen. Synd att jag inte filmade för det hade blivit rätt kul

 

 

Ett färgstarkt fågelbord 

 

                    animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501          animated-bird-image-0501 

 

Jättefint vid ett hus

 

 

Jag fick fota några män som tränade i utegymmet

 

 

Nu har det dykt upp en ny installation vid huset vi brukar gå förbi. Ansiktet brukar inte se så skrämmande ut som denna gång på figuren. Det var nog inför Halloween


Klicka här för att se hur installationen såg ut sist vi var förbi där. Man får scrolla en bit ner på sidan. Klicka här för att se hur installationen såg ut i september. Klicka  här för att se hur gubben såg ut i april och juni

 

       

Hittade en låt på Youtube som jag aldrig hört förut. Det är Lena Nyman som sjunger så fint och känslosamt Ta ett bloss för moster Lillie. Hon hade en speciell röst som lämpade sig till att talsjunga en del låtar. Jag har själv träffat henne i Stockholm när min man och jag var och såg en föreställning på Maximteatern som hette "Skvaller" Jag stod och väntade på baksidan av teatern där skådespelarna kommer ut. Sen kom hon då och skrev en autograf till mig och hon var så trevlig och gullig. Hon dog 2011 i en ålder av 66 år

 

Klicka  här för att se när jag fick Lena Nymans och Marie Göranzons autografer. Klicka här för att se när jag fick några av dom andra skådespelarnas autografer

 

                                         


Svenska diskbolaget AB 

Vi städar för fullt just nu och min man är snart klar med städskåpet och ett överskåp ovanför städskåpet. Jag har dammtorkat i sovrummet och snart skall han dammsuga där och jag städa några lådor. Skönt att få lite gjort i alla fall. Ha nu en fortsatt skön dag

  

#Minneslund #Gravljus #Vesislava #Katt #Fågelbord #Utegymmet #Installation #Lena

 
 
Amisa

Amisa

9 november 2020 20:40

Vad fint att ni nu kunde gå till en minneslund på ett sätt som kändes tryggt för er och tillbringa en stund med era föräldrar!

Tänk att Lena Nyman bara blev 66 år! Även när hon blev äldre så kändes hon fortfarande så ung i sinnet, nästan som en flicka. Hon fattas mig så mycket!

Cello är ett av mina favoritinstrument tillsammans med oboe och kora (ett stränginstrument från Västafrika). Jag älskar tonläget och klangen i cellon, den talar till min själ, och om jag hade några pengar som låg och skräpade i ett hörn skulle jag köpa mig en cello och försöka lära mig att spela på den. Tjejen spelade väldigt fint, så jag får lyssna på det istället!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

10 november 2020 07:47

Ja du det är så skönt att vi har en liten minneslund här. Håller med dig vad gäller Lena Nyman. Jag saknar henne också.

Jag gillar också cello och även panflöjt och som du säger så fint att cello talar till ens själ. Jag skulle också ha velat spela cello men det blev saxofon i och med att jag även gillade det instrumentet. Pengar gör att man kan förverkliga saker men det behöver inte vara ett överflöd

Ha en fin tisdag
kram från Malin

 
Anneli

Anneli

9 november 2020 20:41

Usch vad gubben med barnen såg läskigt ut =) Den hade jag inte velat ha nära mig...
Fina bilder.. Jag var på kyrkogården förra helgen o det var läskigt. Jag tycker inte som så många andra att det är rogivande utan det ger mig en känsla av skräck istället,, inte bara för att det var Halloween.. Jag går sällan till graven, jag går bara om jag måste. Men jag borde skärpa till mig..
Var rädd om dig kram o dröm sött ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 november 2020 07:50

Den brukade inte se ut så otäck. Jag tror att det var till Halloween. Jag tycker det är mer rogivande med minneslund för då slipper man se stora gravstenar överallt. Du kan inte rå för hur du känner för man har olika känslor för olika saker. Det är naturligt.

Var rädd om dig du också
Ha en fin tisdag
kram från Malin

 
Fenixmona

Fenixmona

9 november 2020 21:35

Så fint att få minnas de kära som gått. Det tycker jag är fint men jag är inte förtjust i Halloween. Kramiz

http://http:fenixmonasliv.blogspot.com

Malin wiper

10 november 2020 07:52

Jag är inte heller så förtjust i Halloween så jag har aldrig firat nåt sånt utom när när två fina killar kom och skrämde oss men det var bara kul ;) Det fanns inte Halloween i Sverige när jag växte upp. Det är nåt vi hämtat från USA

Det är som du säger fint att kunna gå till en grav eller minneslund och tänka på dom som gått bort

Var rädd om dig och ha en fin tisdag
kram från Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

10 november 2020 09:09

En så vacker katt! Bra fångad av dig! :)
Lite roligt är det också med de olika utsmyckningarna om någon gör och som du tar bilder av . Den senaste är lite skräckinjagande, verkligen.
Ha en fin tisdag Malin! <3

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

10 november 2020 09:32

Tack snälla du. Ibland har man tur när man fotar. Så skräckinjagande brukar inte denna figur se ut men den var nog omändrad inför Halloween.

Ha en fin tisdag själv Karin
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards