Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 november 2020

Av Malin wiper - 11 november 2020 14:15

 

Här kommer lite blandade bilder från Kraftverkshamnen och Notudden dit vi bland annat åkte till i går med hyrbilen. Det är så härligt att ta en långpromenad där och på andra ställen vid vatten

 

 

Detta är en arbetspråm

 

  

    

När jag såg denna segelbåt så dök en brittisk TV-serie upp i min hjärna: Onedinlinjen. Serien är från 1971-1980 och den var mäkta populär på den tiden. Serien skapades av Cyril Abraham 

 

        

Detta är ledmotivet och introt till TV-serien Onedinlinjen. Jag såg alla avsnitt från början till slutet och jag kom ihåg hur ledsen man blev då serien tog slut

 

 

Det var flera som fiskade abborre där och på bryggan sitter en kvinna och fiskar. Vi frågade en man om han fått nån fisk men det var bara några få och rätt små.

 

                animated-fish-image-0040                                         animated-fish-image-0040


 

 

 

En bänk i höstskrud

 

Här går vi runt Notudden på en fin promenadväg.  

 

  

En and kom simmande så stilla

 

 

En brygga lite längre ut i vattnet med båt och ett litet båthus

 

   

 

Här gör jag civil olydnad för på den gula skylten står det: Privat område obehöriga äga ej tillträde. Brf Kajplats 1. Inget larm gick igång i alla fall och jag tycker inte vi skall ta efter USA och några andra länder där dom har gated community= grindsamhällen. Där är inte sk vanligt folk välkomna utan dom skyddar sig från oss. När löne- och klasskillnader blir stora så blir det ett missnöje som kan övergå i våld. När jag växte upp så behövde man inte låsa in sig utan mycket av det vi fått nu fanns inte då. Sverige var på uppåtgående men nu börjar korthuset rasa och man ser alla dessa nya höga byggnader som uppstår i varje stad och hamn i Sverige. I och med en bantad poliskår, sämre förhållanden och sämre skyddsnät så uppstår såna situationer och det eskalerar om ingen politiker tar tag i detta. Om ni inte ser mig på ett tag så sitter jag och skakar galler..  

 

 

Såg en skylt som det stod Sjöjungfrugatan på

 

 

Vi är så trötta i dag så det blir inte så mycket gjort hemma som vi tänkt oss men det kommer en ny dag i morgon förhoppningsvis. Vädret är grått men inte vinterkallt och det är en bedövande ödesmättande tystnad både utanför och inne i huset. Hoppas ni har det bra mina besökare. Sköt om er och var rädda om er för det finns bara en av er. 

 

         


Jag avslutar med nåt roligt och underhållande. Andrea Fratellini & Zio Tore

 

#Kraftverkshamnen #Arbetspråm #Onedinlinjen #Abborre #Grindsamhällen #Skylt #Andrea

Av Malin wiper - 11 november 2020 09:00


      

msn nyheter

Det kändes konstigt och sorgligt att vakna upp och se att Sven Wollter dött och det i sviterna efter corona och han blev 86 år. Han var en fantastiskt bra skådespelare och han kunde även sjunga. Klicka här för att läsa vad Jan-Olov Andersson skriver i Aftonbladet

 

Själv har jag sett honom live 2 gånger, den ena på Backa teatern då han spelade i farsen "Vi betalar inte, vi betalar inte" skriven av Dario Fo. Klicka här för att läsa historiken ang Backa teater Det var en höjdare och vad många skratt man fick. Andra gången på Göteborgs Stadsteater i stycket "Sommargäster" av Maksim Gorkij

 

             

Efter teaterföreställningen Sommargäster så gick jag och min killkompis till sceningången bakom teatern för att försöka få varsin autograf. Här ser ni min ovan. Jag fick även av några till av  andra som var med i föreställningen. Jag kom ihåg att Sven Wollter var väldigt trevlig och tillmötesgående och hans ögon var som djupa brunnar och han hade sån stor utstrålning och det syntes på scenen också. Båda gångerna jag sett honom i föreställningar så har framfört sina roller med en fantastisk känsla. Vad jag önskar att man fotat mer på den tiden.

 

Klicka här för att se vad jag skrev om honom i bloggen 13 januari 2016

 

      

Här hör ni honom sjunga Svarta Tupp 

 

          animated-rooster-image-0027                                         animated-rooster-image-0027

     

Mediapoolen 

För att inte tala om allt man sett med honom på tv och film. TV serien Raskens var ju en höjdare som jag även sett om ett antal gånger. Min syster och svåger har sett honom på scen och jag kom ihåg att dom var lyriska över hans framträdande där han sjöng. För att inte tala om filmen "En sång för Martin" där han gjorde en toppenroll. Klicka här för att se allt han medverkat i

 

Mina tankar går till hans anhöriga. Vila i frid Sven Wollter

 

                animated-flower-image-0433                                    animated-flower-image-0433



       

Jag avslutar med en låt jag haft inne förut med Sven Wollter för jag tycker han gör den så bra. Nån sorts man (Leonard Choen cover). Jag kommer att sakna dig

 

Nu är det onsdag igen och veckorna går och blir till år. Vi skall snart ta en lite längre promenad och sen fortsätta röja hemma. Min son skall inte behöva ta reda på allt onödigt vi har i våra skåp och garderober. Vi har en lista vi prickar av på och det dröjer inte länge förren vi är klara. Jag har aldrig gillat att ha stökigt och för mycket saker. Vi har ändå inte så mycket som många andra för vi har mindre utrymme numera. Jag skall även sätta mig ner senare med en kopp kaffe och sen nån film där Sven Wollter varit med i. Sköt om er ni och ha en så fin dag som möjligt i dessa tider 

 

#Sven #Dario #Tupp #Raskens #Leonard

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards