Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2019

Brynolf Bagare Västerås, Knutte Wester och Christie

Av Malin wiper - 24 augusti 2019 16:45

 

I dag mötte vi upp min mans bror i Västerås och det första vi gjorde var att fika. Vi valde Brynolf Bagare dit vi aldrig varit förut. Det är kul att besöka nåt nytt ställe för vi har fikat på samma ställen i flera år. Nu har dom även en fin uteservering och det har vi inte sett förut när vi gått förbi där. Vi åkte in 10.00 och var sen hemma igen 14.00

 

                                       


                                                                              tradera 

 

Dom hade olika sittplatser både såna här barbord och små grupper för två personer och några bås för fler. Barstolarna var väldigt bekväma så där satt vi oss. Det gick inte att fota hela stället för det var rätt många fikagäster. Det var trivsamt därinne och bra bemötande

 

       

Eftersom Caféts utsida går i gult så passar det bra med en gamala låten Yellow River från 1970. Gruppen heter Christie. Dom är ett engelskt rockband som bildades i slutet av 1960-talet

 

  

Svågern tog en hallonbakelse som han tycktes gilla

        

  

Jag valde en smörgås med ost och min man en med ost och skinka. Dom var jättegoda så vi var nöjda

 

  

Ibland är det lite svårt att fota genom rutorna så jag fick bara två bilder men kan ta fler nån annan gång. Detta är väl en sån där bananbakelse som funnits så länge jag kan minnas men dom har nog uppdaterats lite. Det gick inte att få fler lyckade bilder genom glaset på godsakerna tyvärr

 

  

Dom har väldigt mycket av sånt man kan köpa med sig bland annat såna här strutar med godis i och för olika tillfällen. Även lite finare choklader 

                  

  

Det fanns även tre sorters marmelader och min favorit är Fikon marmelad som passar bra till brie-ost

 

 

Uteplatsen från andra hållet. Vi hade ju kunnat sitta ute för sommaren verkar vara tillbaka 

 

                                 

  

På en bänk utanför Brynolf Bagare så kan man se denna pojke gjuten i brons. Den fotade jag för många år sedan och ibland har dom satt halsduk på honom eller mössa. 

 

Här följer den sanna historien om denna pojke: 


På ett träbord med två träbänkar på Smedjegatan i centrala Västerås, sitter en liten gosse med huvudet lutat mot händerna, vid sidan av bordet finns hans väska. Ett utsatt ögonblick har fångats för eftervärlden i brons.


Skulpturen är en del av Västerås stads omvandling av centrum och invigdes 2012. Klicka här för att läsa lite mer om konstnären och pojken 

    

Statyn föreställer flyktingpojken Gzim när han precis fått beskedet att han och hans familj ska utvisas till Kosovo.

Det är konstnären Knutte Wester som fångat pojken i det utsatta ögonblicket.

 

Knutte Wester kommer från Eskilstuna men bor nu i Umeå. Klicka här för att läsa lite mer om konstnären och pojken 

 

                 

En bild jag fotade på pojken framifrån 2014. Då hade jag mindre format på bilderna och hade inte lärt mig räta upp och beskära

 

 

Många år senare så besöker pojken statyn som föreställer honom. Han heter Gzim Dervishi. Han kom i Vlt tidningen men den måste man köpa för att kunna läsa och den är från 2018. Skulptören gjorde även en dokumentär om Gzim 2012.

 

                                  animated-saturday-image-0019

 

Jag satt mig direkt och skrev detta inlägg och nu är jag rätt mör efter dagens äventyr. Min man ropar att maten är klar. Hoppas ni får en skön lördagskväll.

 

 

 #Brynolf #Christie #Marmelad #Knutte #Gzim

 
 
Veiken

Veiken

24 augusti 2019 19:02

Man borde besöka olika fikaställen lite då och då. Inte dumt att hitta nya favoriter.
Bilden på den lille pojken som kommer tillbaka till sig själv är mäktig! Så bra fotat!
Yellow River är en låt som vi har på vattengympan i Thailand. Jag trodde länge att det hette: Yellow Ribbon! Hahaha!
Hoppas maten smakade! :)

http://veiken.se

Malin wiper

25 augusti 2019 07:16

Det har du rätt i och vi kunde variera oss mer när vi hade bilen. Den bilden är verkligen mäktig och den fotades så bra i tidningen

Vad kul att ni har den låten på vattengympan, den ger lite energi och passar till vatten ;)

Ja du man kan se fel ibland på texter och det har hänt ofta för mig genom åren ;)

Det blev stekt laxfilé och det var jättegott

Ha en jättefin söndag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards