Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2020

Av Malin wiper - 24 november 2020 11:30

Här ser ni vårt julpyntade sovrumsfönster. Det ryms inte så mycket där för till höger har vi en balkongdörr. Vi skulle bara pynta fönstren i går men vi satt upp allt julpynt vi hittade när vi ändå var igång. I krukorna har vi bara svärmors tunga som härstammar från ett skott jag fick av Berith 2009. Vi har fått så många genom åren av skottet så vi har även gett bort några. Klicka här för att komma in på ett inlägg och se en del av alla svärmors tungor skottet gett. Dom renar luften så dom passar ypperligt i sovrummet. Vi har inga gardiner i sovrummet utan en ljusslinga längst upp. I och med att vi har en inbyggd balkong så blir det för mörkt med gardin för jag vill ha in så mycket ljus som möjligt.

Sista gången vi var till Brynolf Bagare så åt vi varsin smörgåstårtbit. Den var så ljuvligt god så smaklökarna dansade. Skuren som en vanlig tårtbit och ett krämigt väl balanserat innehåll med lite skinka mm. På toppen lite rostbiff, minigurka, tomat och salami utan vitlök. Det var ren lyx att äta den och dom har ett eget bageri som ligger på Hälla där man även kan fika. Nu när vi har ett sånt allvarligt läge med pandemin så blir det inga utsvävningar på ett tag. Vi går som högst på vårt stamcafe Hallsta Café & Restaruang men bara om det är lite folk och vid vårt stambord som är långt ifrån andra bord.

The Evolution of dance

Jag passade på att fota lite läckra pepparkakor när det var folktomt vid konditoridisken. Så fint och roligt dekorerade

Jag har nu hittat några av mina pepparkaksformar så det blir snart ett pepparkaksbak med Håkans hembageris pepparkaksdeg. Jag hade några roliga annorlunda pepparkaksformar också men kan inte hitta dom nu

Jättefin gris med röd dekoration runtom. Gubbarna och gummorna plus änglarna är större än dom ser ut på bilden

Formina

Mazariner som är pyntade med guldkulor

En liten del av vårt jättestora dubbelfönster i köket. Jag har fått till det likadant som förra året. Det var så mysigt att sitta och äta frukost när det lyste så fint i fönstret. Jag har lite svårt för att hinna med bloggen just nu så jag kommer in när det funkar och jag har bilder klara.

ÖoB

Vi somnade om och vaknade 09.30 så det blir en kort dag i dag. Det har regnat i natt och är 5 grader varmt. Eftersom vi har allt julpynt klart i hela lägenheten så kan vi pyssla med lite annat plus ta en längre promenad. Coronaläget är ju så allvarligt nu så vi vet inte ens om vi kan åka iväg helgen före jul och umgås med min son några timmer och dan efter min mans bror. Därför avvaktar vi några veckor och bestämmer inget alls. Nu önskar jag er en så fin tisdag som möjligt. Var rädda om er

Billie Marten med Winter Song

#Julpyntade #Smörgåstårtbit #Evolution #Pepparkakor #Köket #Billie

Av Malin wiper - 23 november 2020 10:45

Inte kunde vi vara inne i går då vädret var så fint så vi la ner allt vi skulle göra hemma. Vi kollade om elbilen var ledig så vi la på ett kol och blev snabbt färdiga för utfärd. Vi hyrde den i 3 timmar och solen sken hela tiden. Det man slås av är att det är så mycket bilar i farten och även folk som promenerar. Innan pandemin så var det inte alls så många. Det finns ju inte lika mycket att göra nu och många som reser håller sig hemma.

Vi åkte ner till Båtklubbarnas varv och gick utefter gångbanan vid vattnet. Det visade sig vara en hinderbana av folk så vi fick parera och gå mellan dom varv som låg där men då kunde jag ju fota båtar och lite annat. På området finns även segelmakare, dyntillverkare mm

Båtuppställningsplatsen från utsidan

Solen sken så skarpt i går så jag fotade som en galning för att försöka få några visningsbara bilder. Hit skall vi åka när det är bättre fotoväder och på sommaren då alla båtar tas ner från båtförvaringen

Ett litet båthus

Kul blick från andhanen

Här har det hänt nåt med bryggan ut till den bredare bryggan

The Awkward Fisherman machine

Här fick jag stoppa in objektivet mellan staketet för att få denna bild på sjöräddningssällskapets båt Wirginia. Det är en luftkuddefarkost, svävare

Jag gick runt på uppställningsplatsen för båtarna.

Det finns en restaurang ovanför varvet och hamnen som heter Restaurang Ankarudden. Dom har även en stor uteservering som vätter mot vattnet

Flasköppnare i form av ankare från Nauticum

Gatorna i det nybyggda bostadsområdet har passande namn: Sjömärkesgatan och Farledsgatan mm. Det ser likadant ut som i andra städer med nybyggnationer vid vatten.

Det är lika fint väder i dag men nu måste jag tona mitt hår och vi skall ta in adventsljusstakar från förrådet på balkongen. Det är ju bara en vecka kvar tills första advent. Vi pyntar bara i fönstren först och väntar med det andra. Vi har ett allvarligt läge nu så det gäller att tänka sig för så vi inte får ett igenstängt land.

Hoppas ni får en fin början på veckan mina kära besökare..

Roger Whittaker med The last farewell. Jag tog en version där man får se scener från filmen Myteriet på Bounty från 1962. Roger Whittaker är en brittisk sångare och kompositör. Jag blev så glad när jag såg att han fortfarande är i livet.

#Elbilen #Båtklubbarnas #Båtuppställningsplatsen #Andhanen #Fisherman #Bryggan #Luftkuddefarkost #Ankarudden #Roger

Av Malin wiper - 22 november 2020 10:30

I morse blev jag lite sur då jag vaknade till vackert och soligt väder. Nu skall jag börja vara noga med att kolla vädret innan vi hyr bil. Om vi ändå hade hyrt bilen i dag istället. Vi får se hur det ser ut till veckan men i dag skall jag tona håret och pyssla med lite annat. Jag såg "Så mycket bättre" i går men det är lite rörigare denna omgång i och med byte av besökare. Markus Krunegård uppträdde så arrogant i flera situationer. Att sen tycka det var jobbigt med vissa aktiviteter för att han var bakfull var väldigt omoget. Både män och kvinnor med hans attityd har jag träffat på många gånger i mitt liv och dom har vräkt ur sig saker till mig också utan nån som helst anledning eller relevans. Sen var det ju många där som betedde sig moget och med värdighet och en av dom var mjuka fina Ana Diaz

Barometern

Klicka här för att lyssna på Silvana Iman med Tommy Körbergs låt Stad i ljus skapad av Py Bäckman. Tyvärr har den inte kommit ut på Youtube än. Hon hade med sig en polsk sångerska som sjöng i refrängen så vackert så jag bara satt stum och fick ståpäls. Dessutom var Silvanas rap så bra och speciellt texten där hon fick med allt skit vi dras med i samhället. En textrad löd: 8000 i pension efter skatt. Känn på den!. Jag tycker det numret var klart bäst och tog på alla känslosträngar för man blev berörd. Klicka  här för att läsa lite mer ang detta i Aftonbladet. Där kan man även höra låten.

Sångerskan Silvana har med sig heter Marzena Frankowska. Hon föddes för 32 år sedan i Polen. Hon är numera bosatt i Sverige- i Nacka. Klicka här för att läsa mer

Hackman

Klicka här för att läsa om en familj som skapade en restaurang hemma. I dessa tider flödar fantasin och kreativiteten verkligen, och det är detta ett bevis på

Lugn, soft och avslappnande musik med Sophie Zelmani. Även passande som bakgrundsmusik då man äter nåt gott och bara njuter. Låten heter Composing. Njut av den strålande söndagen som visar sin bästa sida. Allt elände känns så långt borta då man tittar ut genom fönstret. Sköt om er

#Silvana #Marzena #Kreativiteten #Sophie

Av Malin wiper - 21 november 2020 15:30

Så här dystert svart, vitt var det hela tiden vi var ute med elbilen. Det både regnade och blåste så vi kunde knappt gå ur bilen. Jag har nog aldrig kommit hem med så lite bilder som nu. Jag tog bilden vid Öster Mälarstranden där det var helt tomt på båtar.

Inredningsgården

Utanför Bobby's Cykelverkstad stod en barncykel med paraply över sig. Det såg kul ut

Sen hade dom satt en cykel full med belysning mot husväggen. Den gjorde att man piggnade till. Det var bara att gilla läget och åka omkring på måfå och få några timmars uteliv

Bernt Staf med En vintervisa. Bernt Staf var en svensk vissångare. Hans mest kända låt var Familjelycka, som ledde till hans stora genombrott, och Anita Transisto, båda från tidigt 1970-tal. Han dog 2002 i en ålder av 57 år. Han hade verkligen en säregen och personlig röst

En liten lekstuga lyste också upp lite där framför en skog

En liten landsväg vi åkte på förra gången vi hyrde bilen. Klicka här för att höra ljud som kan göra en "högkänslig" galen..   . Vi uppfattar både ljud, lukt och smak starkare.

I går fick jag ihop ytterligare en kasse med saker som vi skall lämna in till second hand. Det känns som ett reningsbad att bli av med onödiga saker som bara stått där i skåpen och inte används

Åhléns

Det har varit halvmörkt hela dan i dag men vi har ingen makt över vädret. Själv blir jag mycket piggare av lite vit snö än denna grå tillvaro. Nu skall vi bara slappa och kanske ta ett överskåp i hallen så vi får bocka av på vår "Att göra" lista. Sen skall jag leta efter nån film att se som jag ev kan skriva om i ett inlägg. Nu är det i alla fall mysigt att tända levande ljus. Innan 1 december skall vi julpynta i fönstren men det är inte så bråttomt med det andra i och med att vi skall vara ensamma i jul. Vet inte ens om vi använder allt pynt vi har i år.

Ett vinterklipp från Storforsen i Älvsbyn. Jag växte upp i Sundsvall och på den tiden så kunde snön kommar redan i  början på september. Det var minus 30 grader torr kyla och väldigt mycket snö men på den tiden fungerade snöröjningen och tåg och bussar var sällan försenade. Jag åkte skidor och skridskor hela vintrarna och då hade vi snövita jular så vintern gav sig inte av förrens i april. Nu får man vara glad om man får uppleva snö efter julen fast vintern 2019 hade vi lite snö i alla fall. Klicka här för att se tåg i djupsnö

Nu får ni ha en ljus och njutningsfull fortsättning på lördagen..animated-candle-image-0117

#Elbilen #Bobby's #Belysning #Bernt #Lekstuga #Landsväg #Storforsen

Av Malin wiper - 21 november 2020 09:30

I dag på morgonen känns det lite tudelat för det har regnat i natt efter att ha varit en solig och torr dag i går. Det blir skönt ändå att åka ut med elbilen i 3 timmar. I natt har jag drömt att jag fastnade på ett ställe med massor av folk och jag kom inte undan. Det var omöjligt att ta sig därifrån och jag lyckades ta mig ur drömmen men med gråten i halsen. Trodde väl aldrig att man skulle drömma om att närhet är farligt.

När jag städade det sista underskåpet i köket i går så hittade jag denna kakburk i form av en tomte. Den har jag fått av min son för några år sedan. Hittade den inte förra året och jag hade lagt in den längst in istället för att lägga den i lådan med julsaker. Jag blev jätteglad för jag gillar den och nu kan jag ha pepparkakorna jag skall baka i burken. Annars har jag burken i form av en retro radio jag fick av sonen för länge sen men den är ju inte typisk för julen och jag använder den året om. Klicka här för att se hur den ser ut

Som ni ser så har jag lite bloggtorka just nu i och med att man är så begränsad. Vi får se om hjärnan går igång och hittar på lite annat att skriva om. Jag har ju inte skrivit om filmer på länge som jag brukar göra. Jag får väl ta en eller några dagars bloggvila om det blir för stressande.

Avslutar med en bild från Mel's Garage som inte kom med i inlägget då vi var dit i slutet av oktober. Ha nu en skön lördag och sköt om er.

Antika och unika telefoner

#Regnat #Kakburk #Garage #Telefoner

Av Malin wiper - 20 november 2020 18:15

Häromdan satt vi och myste i vardagsrummet med varsin kopp kaffe och lussekatt. Vi försöker hitta på lite gulkanter hemma och njuta så gott vi kan. Nu har vi desstuom städat och rensat i alla skåp i köket. Vi fick sammanlagt 4 kassar fulla till second hand.

by Binett

I kväll skall vi dricka lite Pople jordgubbslikör som vi fick av min son julen 2019. Den har stått på vårt barbord ett tag så vi kände för att dricka lite av den

Vi intog likören redan 17.00 och till detta några chokladhjärtan vi köpt hos Åsby Floristen. Likören var rätt god men luktade mer jordgubb än den smakade. Jag kunde bara dricka ett glas sen blev jag lite snurrig för den innehöll 15% alkohol.Vi hade en mysig stund med lite bakgrundsmusik.

Vi drack likören i våra Killerpitsch-glas som vi köpte i Düsseldorf på en pub år 2000. Vi arbetade på en arbetsplats som bjöd hela sin personal till Düsseldorf och Hannover. Vi fick uppleva världsutställningen i Hannover och det var en stor upplevelse. Företaget heter Uppåkra Mekaniska AB. När vi får tid så skall vi leta efter bilder och film som vi tog då vi var dit.

Några fina kransar som stod  i ett fönster utanför Åsby Floristen. Nu har vi inte varit till Åsby Hem & Trädgård på minst 11 månader och där som jag brukade fota så mycket. Vi väntar tills det blir bättre tider för har vi klarat oss så här länge så vill vi inte riskera nåt. Tur att vi har Åsby Floristen när vi behöver nåt.

Jag såg en skata en bit från där vi bor och den såg ut som en ung skata

En vindskulputur för inomhusbruk med skatans färgsättning

Klicka  här för att få receptet på jättegoda julköttbullar jag gjorde förra året efter kocken Tareq Taylor:s recept. Dom skall jag göra i år men då en mindre sats eftersom vi blir ensamma på julen i år.

animated-christmas-line-image-0140

Här ser Tareq Taylor tillaga köttbullar med potatisstomp, gräddsås och pressgurka. Ha nu en skön fredagskväll mina kära besökare

animated-playing-card-image-0042               animated-playing-card-image-0042               animated-playing-card-image-0042               animated-playing-card-image-0042

Vi fick spader igen så vi har hyrt bilen tills i morgon men vi skall bara ha den i 3 timmar denna gång. Jag är rastlös och har dåligt tålamod så nu har det blivit sju resor värre. Efter denna pandemin så kommer det säkert att ta många år innan vi får normalläge i samhället igen. Då gäller det att politikerna arbetar med förebyggande åtgärder både vad gäller reservdelslager och att göra vårdyrket lockande med högre lön och mer personal. Detta skulle ha gjorts för länge sen så dom har inte skött sitt jobb

#Lussekatt #Jordgubbslikör #Kransar #Skata #Vindskulptur #Köttbullar

Av Malin wiper - 20 november 2020 12:30

I går åkte vi på små vägar mot Gäddeholm men jag hade önskat att vi haft bilen i dag istället för nu har vi sol, regnfritt och lite svagare vind och det är nollgradigt. Då hade mina bilder blivit snyggare i och med att jag hade kunnat gå ur bilen. I går var det det blåsigt, regn och snöblandat regn så det var inget vidare men vi hade mysigt ändå

Formbar

Jag har inte hunnit komma ut hit förrens nu i och med att vi ville ut och promenera så fort som möjligt i solen. Min man tog på sig munskyddet och skulle gå in på apoteket för att hämta insulinsprutor men det var så mycket folk så han skall ringa dit istället så får dom komma ut med dom. Jag har försökt ha munskydd flera gånger nu men mina glasögon immar igen fullständigt, jag blir tungandad och helt genomsvettig i ansiktet. Därför får min man gå in och handla mat tidigt på morgonen och ha munskydd. Jag skall kolla om det blir likadant med munskydd av tyg. Får testa mig fram.

Så här såg min man ut med såna munskydd vi har nu. Sen kom jag på att vi fått två munskydd i tyg av vår vän Kristina. Dom skall vi testa nästa gång

Det käns så avslappnande och skönt att åka på dom små vägarna

Det finns lite byggnader att fota utefter vägen men vi skall åka dit nån dag då det är fint väder så man kan gå ur bilen och fota utan att kameran blir förstörd

Gammal idyll

På väg in mot Gäddeholms Herrgård så såg vi denna höga byggnad med små fönster som såg ut som en silo spannmålsförvaring.

Ett klipp från Gäddeholm

Sen dök denna fina gamla väskötta byggnad upp

Sen åkte vi in i en lindallé och längst fram ser man Gäddeholms Herrgård. Tyvärr fick jag inga bra närbilder på herrgården denna gång

Här en byggnad som tillhör herrgården

På stenstolparna vid grinden till herrgården fanns gamla lampor. Man ser även en del av ett hus som står intill herrgården

I detta hus finns bland annat Gäddeholms Café

Solen fortsätter att skina så vi går nog ut på ytterligare en promenad i dag. Bilen hyr vi inte igen förrens nästa vecka och då på en dag då vädret är fotovänligt. Nu har vi bara ett skåp kvar i köket att rensa och rengöra sen börjar jag med överskåpen i hallen för gardroberna där har jag redan fixat. I dag såg jag att fler folk börjar förstå detta med avstånd. Ha nu en skön fredag och var rädda om er

En hypnotiserande vindskulptur för vägg inomhus. Skulle vara kul att ha nåt sånt på en vägg. Klicka här för att se en annan häftig modell

#Gäddeholm #Munskydd #Byggnader #Silo #Stenstolparna #Café #Vindskulptur

Av Malin wiper - 19 november 2020 19:45

Här är vi på väg mot Västerås med elbilen i dag. Kolla in skylten till höger där det står: Ta hand om dig och ett hjärta. Gullig skylt som livar upp i dessa tider. Vädret började med duggregn och kraftig blåst och jag misstänkte att det skulle bli värre för det blev så mörkt efter ett tag. Jag hann fota lite innan det värsta ovädret drog fram. Jag har nog aldrig kommit hem med så lite bilder. Vi hade ju i alla fall inte tur med vädret

Fruugo

Jag ville först till småbåtshamnen där det även finns bad och stora trädäck med sittplatser. Jag såg direkt ett lastfartyg som stod stilla en bit från land. Klicka här för att se ett lastfartyg genom en sluss

På lite närmare håll. Tyvärr var det inget fotoväder i och med regn och blåst.

Baksidan av båten

Båten heter Nimbus sen står det Sirius Shipping

Det blåste så rejält så jag hade svårt att stå stilla och sen ta mig tillbaka till bilen

En man höll på med servicearbete ovanför stranden

En båt på uppställningsplatsen som jag kunde fota i och med att den inte hade nån presenning. Vi fick ge oss till slut för blåsten var så kraftig

Sen åkte vi runt ett tag och jag såg denna stenpelare med en balanserande kub. Tog bilden från bilen

Sen började det komma snöblandat regn då jag såg denna VOLKSWAGEN från 1961. Fick öppna bilrutan för att ta en bild.

Senare hemma så dök jag på en DODGE CHARGER LIMOUSINE från 2006.

Bild från sidan i det snöblandade regnet.

Efter det åkte vi till Gäddeholm herrgård men det får jag skriva om i ett annat inlägg. När jag var färdig med detta inlägg så är klockan 16.00 och det var becksvart ute. Det har varit halvmörkt hela dan. Det var ändå skönt att bara få åka ut i bilen några timmar. Vi brukar inte sitta i bilen så länge utan att ta promenader så det känns lite stelt i kroppen nu. Nu blir det bara en slapp kväll med nåt gott att äta och se nån film. Hoppas ni haft en fin dag och får en skön kväll. Klicka här för att se ett klipp som tydligen skall efter 5 minuter göra att man somnar. Det måste jag testa och återkommer..

Lite annan avslappnande musik till bilder

#Elbilen #Skylt #Småbåtshamnen #Lastfartyg #Nimbus #Blåste #Stenpelare #Volkswagen #Limousine #Avslappnande