Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 februari 2020

Svärmors tunga och Hanna Ferm

Av Malin wiper - 23 februari 2020 09:00

 

Detta är 3 av våra finaste Svärmors tunga. Det är helt otroligt för alla vi har och har haft härstammar från ett litet skott jag fick från min bloggvän Berith 2009. Dom har förökat sig nåt otroligt och vi gav till och med bort några då vi bodde i Vaggeryd. Svärmors tunga renar även inomhusluften och jag uppskattar denna bladväxt mer och mer. Den har sån livskraft och håller hur länge som helst och ynglar av sig skott hela tiden. Vi har ytterligare några i vardagsrummet och några i köksfönstret

 

      

Det var så här det började. Jag fick detta skott av min blogg & fb vän Berith i oktober 2009. Sen har detta skott bara förökat sig och glatt både mig och min man. Tänk att det snart är 11 år sedan jag fick skottet. Det medföljde detta fina kort också. När jag var ihop med min sons pappa så fick vi några svärmors tunga av hans mamma som sen blev min svärmor. Till slut hade vi ett helt fönster med dessa växter.

 

 

Ättlingar till Berits skott har vi nu i rätt nya krukor i sovrummet också. För ett tag sen var dom skott men dom gillar ljuset från våra fönster så dom växer som bara den. I sovrummet har vi inga gardiner för vi har en balk som sticker ut och jag vill dessutom ha in så mycket ljus som möjligt. Istället har vi ljusslingor både upptill och nedtill på fönstret som lyser fint på kvällen. Dom är i kopparfärg precis som våra sänglampor. 

 

               

       

En av dom vi hade i förra lägenheten. Dom rymdes till slut inte i krukan så vi placerade ut dom i olika krukor och det är dom som nu blivit stora igen. Bilden är från mars 2016 då vi bodde på Korpgatan i Vaggeryd

 

       

En bild från januari 2016 på en av våra svärmors tunga som vi hade i vardagsrummet. Skottet jag fick av Berith fortsätter att föröka sig till vår glädje. Tack än en gång Berith för att du förgyllt vårt hem med dessa härliga bladväxter.

 

 

Min mans bror kom till oss i går och eftesom det var för blåsigt för att ta en långpromenad som vi tänkt göra så hyrde vi elbilen för att åka ut och se oss omkring. Svågern stod för bilhyran denna gång. Himlen var fantastiskt fin men det blåste och regnade. En långtradare hade blåst av vägen på ett ställe vi åkte förbi och det såg så otäckt ut och det var helt avspärrat på den sidan. I dag har solen kommit upp och det var ljusare på morgonen. Nu skall vi ta en långpromenad och bara njuta. Vi åkte till köping på en nostalgitur i går för vi har inte varit dit sen vi miste bilen. Inga bilder är klara än så jag återkommer med detta. Jag tittar in till er så fort jag får tid. Tack för era kommentarer mina fina besökare. Ha en underbart härlig söndag

 

 

      

Jag är inte mycket för Melodifestivalen numera för det blir bara sämre för varje år men jag slötittade lite och Hanna Ferm var den enda som hade en låt som kändes som en melodifestivallåt. Det var en häftig koreografi och en melodisk refräng och hon framförde den proffsigt med lite inbakad sensualism. Det fanns lite rapkänsla i låten också. 

 

             discolamp-en-discolicht-bewegende-animatie-0014          discolamp-en-discolicht-bewegende-animatie-0014          discolamp-en-discolicht-bewegende-animatie-0014

 

#Svärmors # Berith #Sovrummet #Hanna

 
 
Ingen bild

Paula

23 februari 2020 09:46

Jag har haft en svärmors tunga som till och med blommade och doftade lite svagt!
Nu blev jag sugen på en ny växt. Får kolla i vår blomsteraffär.
Önskar er en skön söndag ❤️❤️

Malin wiper

23 februari 2020 13:16

Hej Paula! Det låter ju jättehäftigt att dom även kan blomma. Det har jag inte varit med om. Dom är ju så slitstarka.

Ha en fin söndag ni båda också
sköt om er
kram från Malin

 
Veiken

Veiken

23 februari 2020 10:00

Min mormor hade alltid svärmorstungor. Jag tycker om dom. Just nu har jag inga levande växter inne av förklarliga skäl!
Jag har både hört och läst att det är ett eländesväder i Sverige nu! Skönt att slippa det! Mysigt att trotsa vädret och ta en tur med elbilen!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

23 februari 2020 13:18

Vilket härligt minne från din mormor med svärmoderstungorna. Ni befinner er verkligen på rätt ställe. Fast i dag har vi sol och inte så blåsigt som i går. Det skall emellertid bli dåligt igen.

Ja du det är toppen att kunna hyra elbilen och den står ju rätt nära vårt bostadsområde

Ha nu en skön söndag
kram från Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

23 februari 2020 11:49

svärmorstungan är en tacksam krukväxt att ha o

http://https://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

23 februari 2020 13:19

Det är den verkligen och jag uppskattar den mer och mer

Ha en skön söndag
kram från Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

23 februari 2020 11:55

Min kommentar hade söndagsbråttom oxh drog iväg innan den var klar.
Kramen kommer här som en liten extra svans!

http://https://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

23 februari 2020 13:19

Så kan det gå ;) det gör det ofta för mig för jag har för bråttomt.

Kram tillbaka fina Karin

 
Pisan

Pisan

23 februari 2020 14:38

Har också svärmorstunga, en stooor, har bara tagit skott från den 1 gång.
Vad kul att ni fick besök! Det är alltid roligt :-)
Jag tycker också att Hanna Ferm var bra. Nästa vecka är det dags för Andra chansen och veckan efter är det final. Vad fort tiden går. Det var ju jul nyss ju....
Hoppas ni har en fin söndag. Här skiner solen just nu. Kramis! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

23 februari 2020 14:56

Vad kul att du också har en svärmorstunga. Svågern bor ju så nära oss så det är lättare nu

Vad roligt att du också gillade Hanna Fern. Tiden går verkligen fort. Snart är det jul igen ;)

Vi har det mysigt hoppas du har detsamma. Vi har också sol i dag

kramar från Malin

 
Ingen bild

Yvonne

23 februari 2020 22:13

Åh så fina dom är!
Hade såna förr, men det är längesedan.
Får nog kolla opp var man kan få tag i en sådan?
Kram😍

Malin wiper

24 februari 2020 07:14

Ja du dom är verkligen fina. Jag hade nog inte haft några om jag inte fått ett skott av Berith. Nu uppskattar jag denna växt mycket mer

Tack för att du tittade in Yvonne. Snyggt namn

Ha en härlig början på veckan
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards