Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 juli 2023

Opel Rekord 1700 från 1962, Mel's Garage, Fimparätt.nu och Influenserfamiljen

Av Malin wiper - 20 juli 2023 08:45


 

När min son var hit i helgen så hann vi även åka till Erikslund. En bit från Biltema såg vi denna svarta Opel Rekord 1700 från 1962. Det är så snygga bilar men man ser dom inte så ofta och denna stod på ett flak för att fraktas bort


 

Den var så välskött och blänkte ikapp med solen, dessa bilar är så tidlösa och blir bara snyggare med åren. Opel Rekord är en stor familjebil som byggdes i åtta generationer av den tyska biltillverkaren Opel. Mellan 1953 och 1968 såldes cirka tio miljoner. 1986 ersattes Rekord-namnskylten av Opel Omega

 

                                                         

 

   

Sedd från andra sidan

 

        

Opel Rekord 1700 

 

 

Här kommer 3 veteranbilar som min man fotat som jag missade när vi var till Mel's Garage i lördags. Bilen på bilden är en Buick Super Riviera från 1952

 

Klicka här för att se inlägget jag skrev efter vi varit dit

 

En Buick 40 Special i en soft grön färg från 1953.

 

 

Detta är en Ford Galaxie 500 men jag vet inte årsmodellen men jag gissar på 1963

 

                                

Dalhems 

  

Han fotade även deras glassbox som innehåller glass från Rättviks Glass. Den skall vara extra god så vi får testa den en annan gång 

 

 

När vi var ute och åkte i Enköping så bromsade vi in så jag kunde fota denna Chevrolet Impala från 1961. Inte så välskött som bilarna på Mel's

 

 

Passande att jag såg en doftgran på marken i måndags

 

  

Den var svår att fota i och med att solen låg på så skarpt

 

 

Jag kollade in en gammal parkbänk när vi var ute i helgen. Så här kan man även göra om man är lat och inte bryr sig om miljön och våra djur. Stoppa in cigaretterna i ett mellanrum mellan bänkbrädorna. Jag förstår inte vart det logiska tänkandet har tagit vägen. Menar dom att andra som inte röker skall plocka upp efter dom?. 

 

 

Dom kan ju skaffa sig en sån här Fimparätt.Nu förpackning som är så nätt att ta med sig och bara fimpa i och sen lägga ner om man inte röker upp allt. En sån har jag i min tändarsamling men jag har aldrig rökt. Har tjuvrökt som 14-åring en gång och sen aldrig mer, blev så dålig. Kom ihåg när det inte fanns filter på cigaretterna så dom som rökte var gula på fingertopparna. Askkoppar på borden har gått ur tiden för länge sen så nåt har hänt i alla fall

 

                                                

 

 

 Denna kommer från Håll Sverige Rent och är en portabel askkopp

 

Klicka här för att se en askkopp jag hade med i en gissningstävling 2016

 

 

Denna veckan har gått jättefort så snart har vi en ny helg att se fram emot. I går hade vi ett skyfall på eftermiddagen igen men sen lugnade det ner sig lite. I dag vaknade vi till solsken men bara 14 grader varmt. Jag är inget fan av allsång men dom åren Sanna Nielsen höll i trådarna så tittade jag men sen zappade jag så fort dom sjöng allsång. Sanna var så naturlig och inte uppe i sig själv hela tiden. Det handlade inte om henne utan hon underhöll och allt flöt på så behagligt, fart och fläkt var det också. Kom tillbaka!. 

 

           Jag önskar er nu en härlig torsdag vad ni än skall hitta på.    

 

     

Influencerfamiljen. Ett klipp som min son tipsade mig om. Det är så dråpligt för dom driver med en del av vår samtid. Vänder man på det så ser det ju helt galet ut precis som det är


#Opel #Mel's #Buick #Ford #Rättviks #Influencerfamiljen  

 
 
Herbert

Herbert

20 juli 2023 11:35

Ja inte är det kul att vara tokförkyld nu,,men den bröt inte ut förrän på hemresan,,hoppas nu att den går över fort nog..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

20 juli 2023 13:52

Vad skönt att du slapp vara förkyld på resan. Krya på dig

Kram!

 
Kristine

Kristine

20 juli 2023 13:15

FOR noen fine biler! Den svarte er veldig vakker. Gamle bilder fortjener også kjærlighet; masse kjærlighet. Selv liker jeg spesielt lastebiler. Scania. Gamle og nyere. Er jo helt gal etter dem (:

Ønsker deg en fortsatt fin juli-torsdag ^^

http://slossplassen.blogg.se

Malin wiper

20 juli 2023 13:53

Håller med dig om att den svarta bilen är vacker. Jag gillar också lastbilar och har fotat en hel del genom åren till bloggen

Ha en fortsatt fin torsdag själv
Hälsning från Malin

 
Micke

Micke

20 juli 2023 19:07

Skriver det igen, bilar var snyggare förr, det går inte att förneka.

Cigarettfimpar bör man ju ta hand om när man ändå röker, har väl inte alltid följt det rådet själv men de sista åren skötte jag det bättre än när jag var yngre.

Ha en underbar afyon Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

20 juli 2023 19:30

Jag håller verkligen med dig. Det låter bra när man kan bättra sig.

Ha en underbar afton själv Micke

 
Göran

Göran

21 juli 2023 09:06

Känner så väl igen Opel Rekorden och minns talesättet "Köp en Opel, bli belåten. Se naturen genom plåten". Anspelande p åderas förmåga att rosta sönder på väldigt kort tid. Gevalia lättrostat var också ett av tillmälena på Opel i allmänhet. De var dessutom från slutet av 50-talet och rätt många år framåt lite av biltjuvarnas favoriter. Lätta att ta sig in i genom att bryta upp den lilla trekantiga ventilationsrutan. Och när man tagit sig in behövdes ingen nyckel utan det fanns ett tumgrepp på tändlåset. Detta måste placeras i exakt rätt läge för att man skulle behöva en nyckel men det glömde ofta ägarna att göra.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 juli 2023 09:29

Nu fick du mig att komma ihåg talesättet också ;). Synd att dom hade så lätt för att rosta. Det med Gevalia visste jag inte, så kul ;)

Då var det verkligen ingen kvalitetsbil, inte undra på att man så sällan ser dom. Fast många byter ju ut nästan allt på många gamla bilar

Ha en härlig fredag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards