Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2009

Av Malin wiper - 9 december 2009 10:44


Eftersom vi skall gå på lite lägre Gi så äter vi ägg och bacon på morgonen för att hålla oss mätta fram till lunch. Då vill vi ha ett bra och gott bacon som även är ekologiskt. Vi har testat oss fram och det finns tre stycken som är bäst och godast.

 

På tredje plats kommer:


   

Euro Shoppers som är billigast och jättegott. Min man tycker att denna är godast. Lagomt rökt och salt. Det står inte att den är ekologisk men smakar väldigt rent och fräscht.


Andra plats:


   

Änglamarks. Det var jättegott men lite för salt. Pluspoäng är att det är naturligt rökt och inget rökarom tillsatt.

   

Scan ekologiska bacon som är lagomt salt och rökt. Tyvärr innehåller den rökarom. Denna är den dyraste av dom alla och kostar mer än dubbelt så mycket som Euro shopper. 


Det absoluta lågvattenmärket när det gäller bacon är Konsums egna sorter. Jag var tvungen att spotta ut så fort jag fått in en tugga i mun. Det är obeskrivbart hur illa det smakade.

 

 

Av Malin wiper - 8 december 2009 15:56

 


Svinbilden hittade jag på ett ställe som heter "Atelje Skärvan"

 

Klicka här om ni vill gå in och titta. 


Nu hoppas jag svinet håller sig borta för nu har jag tagit sprutan... . Dom skulle inte börja förrens 16.00 men när jag kom så hade dom redan börjat ge vaccinet eftersom det var så pass många där men ingen kö. Jag vill ge en eloge till vår fina vårdcentral och dess personal. När man kom in så stod det en glad trevlig sköterska och tog emot alla och både lugnade ner oss och tog sig tid att lyssna på våra tankar och oro runt detta. Hon sa till mig att när jag tagit sprutan så har man ett skydd ca 1 år och man vet ju inte hur allvarligt detta kan bli framöver. När kylan kommer så kan det bli värre.

 

  

 

Det var en uppsluppen stämning bland alla som var där och det skämtades och skrattades lite överallt. Lite horribelt kanske men det hjälpte i alla fall mig och jag slappnade av. Jag brukar inte vara harig utan rätt tuff och tålig både hos läkare och tandläkare men när det gäller att ta ett beslut när läkarkåren är så oeniga har varit jättesvårt och tiden får utvisa om man gått på en nit.

 

  

 

Hittade en sida där dom gjort avgjutningar av plåster som säljs som ringar... .

 

Klicka här om ni vill gå in på sidan. Stället heter "Room and serve"

  

Av Malin wiper - 8 december 2009 13:28

  

Nu har min hög med julklappar vuxit...  det är mest småsaker som jag redan hade liggande hemma. Jag köper saker ibland när vi är ute på våra turer och då kommer dom väl till pass en sån här gång. Dessa paket har jag gjort eftersom vi blir fler i jul och det känns kul att fixa en liten julklappsutdelning i det lättsamma och humoristiska slaget. En av oss får bli tomte och spöka ut sig. Vi har redan tomtemössor. Jag kom på att jag kan sy en liten julsäck till dessa paket. Det kan inte vara svårt att åstakomma och jag har ju lite jultyger som passar. Hittade en sajt där dom säljer julsäckar och annat.

 

   

Så här ser den julsäcken ut och den kostar 79:- inget märkvärdigt alls.

 

Klicka här om ni vill kolla in sidan som heter Marias tomtebutik.

 

Ute är det inte precis jullikt men man har blivit van att dom sista vintrarna har varit jättemilda. Termometern står på 4 grader varmt. Vi har nyss ätit en härlig korvsoppa som min man tillagat och den värmer gott. Nu skall jag fortsätta i mina julbestyr.

 

   

 


Sarah McLachlan föddes 1968 i Halifax. Hon är en Kanadensisk singer-songwriter. Hon har sålt över 25 miljoner skivor sen sitt debutalbum "Touch" 1988. Hon har vunnit Grammy Award 3 gånger.


 

Klicka här om ni vill gå in på hennes hemsida


Av Malin wiper - 8 december 2009 09:04

  


Nu har jag fått nog av en klocka vi köpte på second hand. Vi har tillräckligt med spöken i huset och behöver ingen mer oroshärd. Klockan kan vara helt tyst fast det är tyst i huset och ingen tv är på. Helt plötsligt börjar den ticka så jag blir nästan hyptoniserad och kan inte koncentrera mig på nåt annat. Det är ju bara ett vanligt batteri i klockan så den skall ticka jämt eller var tyst. Vi har bytt batteri men den beter sig likadant ändå. Nu åkter den tillbaka till second hand...  

 

  

 

Varför inte lite databordsvåfflor i dag till lunch...  

 

  

 

Nej nu är toan ledig och det är min tur att kliva in i duchen. Vi hörs kanske lite senare. Nu skall det bli lite gjort härhemma och även en stärkande promenad.

 

  

 

Här är vår lilla julklappshög som bara består av 2 julklappar än så länge...    Jag vet inte vad jag skall köpa till min son men jag vet en grej som jag haft inne i bloggen för länge sen som han samlar på.

 

Av Malin wiper - 8 december 2009 08:21



Jag är så glad att jag kom upp lite tidigare i dag. Jag tar kanske en bloggvila eftersom jag annars inte får nåt gjort. Jag blir fastklistrad här vid datan och tänker bara blogg och vad jag skall sätta in för bilder och skriva om och just nu är det helt tomt i huvudet...  Jag var in och kollade på nyheterna och det är ingen vacker syn. Barn blir misshandlade och även utsatta för allt möjligt både i fosterhem och på dagis. Sen det sista här med Frälsningsarmensskandalen. Att en människa är trevlig och älskvärd betyder inte att den är utan fel och brister. Talesmän för frälsningsarmen påstod att det alltid var två personer med barnen och då borde dom väl ha upptäckt detta. Det är så avskyvärt att det inte finns ord. Det dom barnen upplevt sitter kvar hela livet och kan förstöra så mycket i deras tillvaro.

 

   Sen detta med den unga familjen där kvinnan får en stroke men lyckas träna sig tillbaka till livet och klarar det mesta i hemmet men har ingen simultankapacitet längre och allt går sakta så dom skulle behöva lite hjälp. Den hjälpen dom skulle få var att placera deras barn i fosterhem. Det är skamligt och man undrar om det bara är psykopater som jobbar inom det sociala numera. Dom menar då att mannen skall sluta sitt jobb och vara hemma?, vad i hel........ete skall dom leva av då? är det så illa att vi inte kan hjälpa folk längre som råkat illa ut av olika anledningar?. Nästa gång är det din och min tur. Ingen går säker.

 

    

 

Sen nu detta med 15.000 personer som står utan ersättning efter nyår. Ja listan kan göras lång. Dom rika blir rikare och dom fattiga fattigare. Tänk på detta vid nästa val. Av två onda ting så väljer man det minst onda. Nedskärningarna har gått så fort nu att man upptäcker vilka stora förändringar som blivit. Bara detta att dom förskingrat vår a-kassa och sjukförsäkring gör mig så ilsken och jag hoppas det blir nån slags motståndsrörelse. Det låter väl konstigt när jag säger att förut var det vår rättighet att få stöd och hjälp när vi var sjuka och arbetslösa. Vi hade ju själv avstått en summa från lönen för detta ändamål. Jag har tänkt att min blogg skall vara så positiv som möjligt eftersom jag haft så många jobbiga år men ibland kan man inte låta bli att reagera och få skriva av sig. 


 

I dag skall jag börja förbereda inför julen med allt vad det innebär. Har bestämt att skriva en lista på allt som måste göras och även en på vilken mat som skall införskaffas. Jag vet inte än om min mans bror kommer men min son anländer med tåget 22/12 och det skall bli så roligt. Han promenerar varje dag så då hänger vi på också och får motion under hela julen. Jag kommer inte att baka några pepparkakor men havrekakorna jag satt in som recept skall jag göra och några mjuka kakor. Mannen och jag hjälps åt med alla bestyr och det är tur det när båda inte är kuranta.

 

    

Detta med sprutan ...   mitt återkommande dilemma. Det lutar ändå att jag tar den men jag bestämmer i sista minuten. Det är ju en hel del folk som valt att inte ta sprutan och dom är i varierande åldrar. Det blev nog lite missförstånd i inlägget jag skrev i går. Jag menar inte att jag inte kan stå i kö utan jag bara påpekade att det var köbildning till vårdcentralen på vissa ställen. Har jag bestämt mig så kommer jag att gå dit tidigare. 

ar jag er alla en bra tisdag. Ta hand om er    

 

        

Nu är det 9 år sedan Björn Afzelius dog...  Vart har tiden tagit vägen?. Jag beundrade hans engagemang och rättvisepatos. Hans musik och fantastiska texter lever vidare.


Av Malin wiper - 7 december 2009 17:43

  


I morgon mellan 16-19 är det dags för vaccination för min åldersgrupp... . Det känns ångestladdat men jag måste ta ett beslut eftersom det är enda dan man har på sig sen är vårt vaccin slut. Min svåger hade varit och skulle ta vaccinet för ett tag sen och det var en kö på över 100 personer så han fick vända. Vaccinet verkar ta slut så fort så alla kommer inte att få tillgång verkar det som. Jag känner mig pressad eftersom man inte får nån chans till. Jag har inte haft nån riktig förkylning på många år nu och verkar inte mottaglig. Så mycket som jag varit ute bland folk så är det märkligt.

 

et är lika bra man är ute en halvtimma före till vårdcentralen. I dag har jag inte varit på humör och min stressnivå är för hög så jag har tagit det väldigt lugnt och försökt landa mjukt. Har en tendens till att bli hyper när jag går upp i varv som i dag. För mig är det förödande att inte komma upp ur sängen i tid. Det känns som om hela dan är förstörd. Jag måste jämt jobba med mig själv och det hinns inte med om jag skall kunna blogga också. Egentligen skall jag strunta i att blogga då eftersom hälsan och välbefinnandet måste vara prio 1. 

 

  

 

När jag gick förbi tv:n i rummet för en stund sedan så undrade jag vad i hela friden står det för lite grej ovanpå... . När jag går närmare så ser jag att det är en minitomte och min man har tydligen hittat den i en av mina sytygpåsar och ställt dit den... . Det ser så roligt ut så jag kan inte ta bort den än  .

 

 


Detta är en av mina favoritjullåtar. Fast då var det nån annan som sjöng låten och den finns inte på Youtube och jag kan inte få fram vem det var när jag googlar. Jag var så liten och fattade inte då att tomten var pappan   och tyckte inte om att tomten skulle kyssa en mamma...  



Av Malin wiper - 7 december 2009 14:55

  

 

Här spelar Peps Persson på en bluesklubb i Landskrona i våras och som man ser är han still going strong och spelar och sjunger hur bra som helst. På såna här klubbar är det alltid hög stämning.

 

Peps Persson föddes 1946 i Helsingborg. Han spelar både blues och reggae. Jag har en känsla av att jag även har Peps autograf men är inte helt säker så jag får kolla igenom mina album.

 

Klicka här om ni vill läsa mer om honom 


Av Malin wiper - 7 december 2009 14:31

     

Jag fick en autograf av trumslagaren Bosse Skoglund i slutet av 80-talet då jag besökte en blues & jazzklubb i Göteborg som heter "Nefertiti" den finns fortfarande och är utbyggd flera gånger. Nu vet inte många vem han är förstår jag men om jag säger Peps Persson så vet alla vem han är. Bosse Skoglund har spelat trummor bakom Peps Persson i många år. Han har även spelat med många av dom stora musikerna. Han är en färgstark person bakom sina trummor så man kan inte undgå att lägga märke till honom när man besöker en konsert eller klubb där han spelar.

 

   

År 2006 då han fyllde 70 år så fick han spela in sin första skiva. tyvärr finns det bara ett klipp av honom på Youtube där han spelar själv. Vid inspelningen av hans skiva så spelar han alla instrumenten själv.

 

  

 

Jag träffade honom personligen på Nefertiti genom att fånga upp honom i pausen för att få min autograf. Tyvärr så hade jag glömt mitt autografblock så han fick skriva på en lapp som ändå har hållit sig fin i alla år.

 

   

Han ritade ett fredstecken också. Lappen fick jag av serveringspersonalen och det står Spendrups i kanten  Bosse var en trevlig, rolig och levnadsglad person det märkte man direkt och att prata med honom var jättekul och han var glad att få skriva sin autograf. Han har alltid haft långt hår med hästsvans och ett enormt skägg. Han har inte frångått sin klädsel heller i alla dessa år. Han är lite som Peps. 

 

Här lite uppgifter från wikipedia:

 

Bosse Skoglund, född 1936, är en svensk musiker, trumslagare och slagverkare. Bosse Skoglund har spelat många olika genrer, bland annat jazz, blues och reggae. Som jazzmusiker spelade han med Börje Fredriksson och Lars Gullin, och har sedan 1970-talet samarbetat med Peps Persson. Skoglund har även spelat trummor med Arbete och Fritid (på skivan Ur spår), Bo Hansson (på skivan El-ahrairah) och Fläsket Brinner.

 

Klicka här för att se vilka fler han spelat med.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards