Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 december 2009

Av Malin wiper - 26 december 2009 22:45

  

 

Här kommer receptet på den goda pannacottan som jag fått av min svägerska Mrs M uppe i övre norrland. Vi åt den som efterrätt på julafton. Detta är ett säkert kort som det inte går att misslyckas med. Jag hällde upp direkt i dom koppar vi serverade efterrätten i men skall man frysa in så är små burkar med lock bra. Då vänder man ur pannacottan på ett fat.

 

    

 

God efterätt (6st småburkar)

Pannacotta:


3 Gelatinblad
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk grädde
4 msk socker
1tsk vanillinsocker


Blötlägg gelatinbladen i 5 min. Koka upp grädde, mjölk och socker. Ta kastrullen från värmen. Rör i
vanillinsockret.
Krama ur bladen, lägg ner de i kastrullen och låt svalna,rör om då och då.
 


 

Häll upp blandningen i små burkar när den har svalnat. Låt stå i kylen 1 4 timmar. Går bra att frysa.

  
  

SÅS

 

3 dl Hjortron
1/2 dl vatten
1/2-1 dl socker
1 dl cider (fläderblom)

 

Koka allt i en kastrull. Rör sönder bären. Koka några mimuter.
Häll såsen genom en sil. Svalna, ställ i kylen.

 

Kan även ätas med andra bär och utan sås.

  


Jag köpte färdig ekolokgisk hjortronsylt som jag bara värmde upp lite.

 

  Till pannacottan  drack vi lite av portvinet vi köpt som både passar till choklad och efterrätter (se kategorier. Vin, choklad och annat gott).  

 

Av Malin wiper - 26 december 2009 20:07

  

Den här bilden tog jag i Enköping när vi var ett år och hälsade på min son. Balkongen var verkligen uppseendeväckande och stack ut...  Vi nästan tvärbromsade in bilen och vi var inte ensamma...  Det var verkligen häftigt. 


Så är står det på wikipedia om Mahalia Jackson:

 


Mahalia Jackson, amerikansk gospelsångerska, född 26 oktober1911[1], i New Orleans, Louisiana, död 27 januari1972 i Chicago.

Mahalia Jackson omnämns ibland som "gospelns drottning". Hon vägrade sjunga några icke-religiösa sånger, och sade själv: "When you sing gospel, you have a feeling there is a cure for what's wrong".


Av Malin wiper - 26 december 2009 19:46

     


Min feber har gått ner och magen har lugnat ner sig men jag kan inte äta annat än välling än så länge. Hoppas ni haft en jättebra och skön jul allihopa. Jag vill tacka er alla för era gulliga och fina kommentarer. Jag har sån tur att ha såna fina bloggvänner och även övriga bloggläsare.

 

  

 

Min man har vinkat av min son vid tåget. Han börjar jobba på måndag igen så det blev lite kort tid med honom tyvärr men vi skall åka till honom inom en rimlig framtid. Vi har haft det toppen tills nu på slutet då jag blev dålig. Vi kunde ändå umgås och prata. Jag har en normal temp på 35.9 och nu var den uppe i 38.1 och det är mycket för att var mig. Jag var ganska omtöcknad i går. Ser att många av er andra också haft magsjuka eller era anhöriga.

 

   

 

Här står han vid bilen för att bli skjutsad till tåget. Jättetråkigt att jag inte kunde följa med. Jag bad Mr T ta lite kort istället. Jag brukar spexa och vinka vid tåg med en vit näsduk...  nu slapp min son bli utskämd... .

 

  

 

Här är han på väg in i tåget som först gick till Jönköping och där måste han byta. Nu är han hemma och allt har gått bra utan förseningar. Vi har fått mer snö i dag och det ser helt fantastiskt vackert ut. Jag längtar att få ta en härlig promenad.

 

  

 

Det var när vi tog den här promenaden som jag kände att nåt var galet i magen och orken räckte inte till. Vi fick vända om och gå hem efter halva vägen. Här regnade det för fullt.

 

  

 

Ha en skön kväll...   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards