Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 december 2009

Av Malin wiper - 14 december 2009 17:32

  


Jag är med i en tävling hos "Dagssländan". Frågan är när tomten tar sitt bad.

 

Klicka här om ni vill gå in och vara med på tävlingen

 

  

Av Malin wiper - 14 december 2009 16:22

  


Efter att ha skrivit dessa inlägg så är jag makalöst trött och orkar inte gå in på era bloggar just nu. Sov uruselt i natt och det kommer surt efter. Hoppas att ni alla har det bra och får en fin kväll. Nu är snön nästan borta och det är bäcksvart ute.

 

  

 

När jag ser denna låda med julgranspynt så blir jag otroligt nostalgisk. När jag växte upp så såg det ut så här. Kulorna låg i precis såna här kartonger. Då var dom i glas och det gällde att vara försiktig och många tappade man på golvet och då var det kört...  då blev inte mamma och pappa glada. Det gällde att hanskas med dom försiktigt. Man hade även förgyllda kottar i granen. Från början var det levande ljus i granen men jag kom inte ihåg att vi hade det utan bara elektrisk. Många tyckte att det gav mer stämning med levande ljus. Fast vilket jobb att tända och även kolla så inget tog eld.

 

 

Av Malin wiper - 14 december 2009 16:05

  

Det är kul när man hittar såna här roliga neonskyltar ute på stan. Denna hänger ovanför en glasögonaffär som inte är svårt att förstå. Kul att dom låtit den hänga kvar ovanför den moderna nyditsatta skylten. När jag började blogga och ha med mig kameran överallt så upptäcker man så mycket som man förut bara gått förbi utan att ta minsta notis. Mycket roligt går ens öga förbi om man inte ser sig omkring. Kommer att kolla mer efter neonskyltar när jag är ute på stadsvandring.    

  

   

Inte långt från denna skylt så ligger Säfvers Tobak där jag köpt en del av mina roliga tändare. Nu finns det snart inga fler att köpa som är speciella. Då blir det i så fall dyra lyxtändare. Nu är man hänvisad till Tradera och andra ställen och länder. Denna tobaksaffär har ändå ett stort utbud av allt som har med rökning att göra och det är rätt ovanligt nu när snart alla slutat röka.

 

 

Denna tändare fick jag av syrran och svågern för nåt år sedan. Det finns ställen där man kan få tryck på tändare. Samma orm som på tändaren har jag på mina visitkort och det är en vän till syrran som ritat den. Hon är väldigt konstnärlig.

 

   

Tror ni inte att jag gick förbi ytterligare en gatumusikant. Dragspel denna gången också. Han stod utanför Hemköp i samma område som tobaksaffären. Han var också en fena på sitt instrument. Han var otroligt glad och hade drag av framlidne skådespelaren Charles Bronson...  men i gladare version och inte så fårad. Det syns inte så väl på bilden. 

 

Av Malin wiper - 14 december 2009 15:06

  


När vi var och strosade på östra sidan i stan så stötte vi på två gatumusikanter som spelade så man baxnade. En yngre kille på dragspel och en lite äldre som spelade trumpet. Vi trodde det var proffs men dom sa att dom var glada amatörer. När vi skulle gå så spelade dom ledmotivet till filmen "Gudfadern" och det lät så bra och overkligt att jag bara stannade till och gick tillbaka för att ge dom ytterligare en slant och stå där och bara känna atmosfären. Folk bara rusade förbi med sina skygglappar och tycktes varken se eller höra musiken. Så trist det blivit, gatumusikanter var en vanlig syn förut. Vad mycket glädje det tillfört på gator och torg.

 

  

 

Här sitter dom i ett hörn och förgyller med sin musikalitet. Jag har redan haft inne ledmotivet till filmen gudfadern så det får bli nåt annat istället.

 

 

Den här mannen buckwheat har jag sett i verkligheten på jazz & bluesklubben "Nefertiti" i Göteborg. Han hade sitt eget band med sig då och dom spelade fransk blues. En av medlemmarna spelade på en gammal tvättbräda för att få fram ett visst sound. Detta var närmare 80-talet och jag har en autograf men hittar den inte nu så efter jul skall jag organisera om mina autografer och försöka få ett system och nya album. Behöver jag säga att dom var så bra att taket nästan reste på sig?... . Detta klipp är inte det bästa men det finns inte så mycket mer med bra ljud. 


  

Av Malin wiper - 14 december 2009 09:10

  



Doris Day är en skådespelerska och sångerska som är född 1922 i Cincinnati Ohio USA. Hon började som balettdansös men efter en bilolycka 1937 var hon tvungen att lägga den karriären på hyllan. Hon började då att sjunga till storband, både jazz och populärmusik. Hon är i dag 87 år gammal.

  

Jag önskar er alla en fin måndag med minimalt med stress   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards