Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 mars 2023

Nedskräpning, klotter, tappade saker, The Swinging Blue Jeans och återvinning

Av Malin wiper - 22 mars 2023 13:30



 

Här kommer lite bilder på både klotter och nedskräpning på några av våra promenader. Inne i centrum av Västerås låg denna gröna jacka en bit in på en cykelbana. Undrar hur den kommit dit?. 

 

Jag har haft jobbiga besvär från min nackskada och har hållit  på att ramla flera gånger av yrsel. Skadan gör att när den kryper upp mot öronen och det börjar värka då får man yrsel. Sen har jag svårt att fokusera och får anstränga mig så mycket på grund av att synen nu har blivit mycket sämre. Inget stämmer och glasögonen är helt fel och även helt utslitna. Inlägget jag sätter in nu fick jag färdigt innan yrseln. 


 

En bit från vårt bostadsområde såg jag dessa blå jeans där ena jeansbenet var lindat runt en lyktstolpe. det känns lite tragikomiskt. Ser man sig omkring så dyker det upp oväntade saker som man aldrig förr sett i vår miljö. Vantar och leksaker från vagnar har man ju sett att folk tappat och även jag tappade mina vantar häromdan. Hade satt dom i ena fickan medans jag fotade. Till min glädje så kom grannen under oss ut och frågade om jag tappat ett par vantar. Han hade hittat dom ute på trottoaren och jag blev jätteglad. Vilken bra granne vi har och även hans fru. 

 

        

Här passar gruppen The Swinging Blue Jeans in som handen i handsken. Dom framför här ett Rock'n" roll medley. Klippet är från 1980-talet. The Swinging Blue Jeans var en rock/merseybeatgrupp som bildades i Liverpool i England 1957

 

                                                      

 

På en bänk mellan Kvarteret Igor och Global Living så såg jag denna termos stående på en bänk. Att glömma en sån är nog lite svårare, blev lite full i skratt  


 

På en av våra andra promenader såg vi denna handske som var lite illa medfaren. Nedskräpningen har eskalerat dom sista åren och när det gäller plast så har många fåglar dött på grund av att dom ätit plast


 

Detta är nog den plattaste läskburk jag någonsin sett. Kändes som en skylt eller ett mobilfodral i formen

 

Klicka här för att se ett klipp ang miljögifter och nedskräpning


Klicka här för att se hur man kan återvinna och använda en plastflaska, CD skiva och en skruv

 

 

På en annan promenad såg jag detta elskåp som fått en glad rosa gubbe som dekoration

 

 

Jag har bara sett en kundvagn hittills och det var denna som stod på en gata där bilar stod parkerad till höger och en park syntes bakom gångbanan

 

  

På en centrumgata i Västerås låg denna cykel där framhjulet låg lite ut mot gatan. Hos oss har vi inga cyklar som ligger slängda utan dom står snyggt i cykelställen. För ett tag sen träffade vi en kvinna som framförde ett servicefordon i vårt område. Hon plockade även upp det lilla skräp som fanns. Vi sa till henne att det var så lite skräp här motför på andra ställen. Då sa hon att i och med att hon åker omkring och plockar upp så har folk förstått hur fint det blir utan skräp och därför samlas inte så mycket. Hon var nog nån vaktmästare eller områdesansvarig och väldig vänlig så det känns tryggt

 

 

Bakom en byggnad med el så såg jag detta klotter "Trams" så det klottras även på större skåp och till och med bostadshus. Allt känns så otroligt onödigt och främmande för mig


 

Till och med denna gamla antika byggnad har fått klotter på väggarna. Runt byggnaden så reser sig ett område med flera jättehöga byggnader så man undrar hur det såg ut där innan vår tid.


 

En dag promenerade vi bort till Coop för att handla lite och då såg jag att dom klottrat på den fina mosaikpelaren också, TRAMS ser det ut som. Om allt klottrande fortsätter och även eskalerar så kommer vi att få ett dystert, grått och tråkigt samhälle. Helt utan utsmyckning och bara betong och inga vackra blickfång. Jag tror man måste stävja detta tidigt med att föräldrar talar om konsekvenserna och sen fortsätter skolan att ta upp ämnet. Fast det är ju även vuxna och äldre som slarvar, det har jag sett ett antal gånger.


Klicka här för att se hur pelaren ser ut i sin helhet. Mosaik


 

Jag avslutar med en bild som inte är klotter. En balkong i vår närmiljö där dom har målat på sidoskyddet. Det piggar bara upp och blir en extra krydda på våra promenader

 

         

Borås 2016 Street art No Limits Borås är ju staden där dom tagit gatukonst, skulpturer, väggmålningar, graffiti till högre höjder. Det var alltid så kul att åka förbi där när vi var på väg till mina föräldrar. Vi stannade till antingen då vi åkte dit eller hem för att gå omkring och bara njuta av allt vackert. Att dekorera väggar snyggt gör bara trivseln större så det borde vara så i alla städer. Det är inte bra för ett samhälle med orättvisor och ökade klyftor för missnöjet får konsekvenser som vi ser nu

 

                                                            


Clipart Library 

Min son skulle komma hit till helgen och ligga över men i och med att jag inte mår så bra och vi inte har fått färdigt TV rummet så har vi fått flytta fram besöket lite. Det var ingen katastrof för han har lite mycket att göra just nu. Här har vi 8 grader varmt nu men grått och trist och det kommer att regna på eftermiddagen. Ha nu en skön onsdag och sköt om er

 

#nedskräpning #jacka #jeans #Swinging #termos #handske #återvinna #klotter #balkong #Street 

 
 
Bittan

Bittan

22 mars 2023 18:08

Hej! Krya på dig! Jag har skickat sms tiĺl dig idag om du orkar läsa detta.
Kram från Britt-Marie 🌷❤

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

23 mars 2023 07:45

Tack snälla du. Vi har nyss vaknat så jag skall gå in och läsa ditt sms.

Kram tillbaka

 
Åke

Åke

23 mars 2023 08:15

Vad som göms i snö kommer fram i... helt otroligt hur mycket saker folk kan tappa. Slamsigt, nonchalant eller... har folk för gott ställt kanske... Nacke och din skada, jag lider med dig efter ett fall i höst har jag samma (sjukskriven ännu) började på 50% med det funkade inte...

http://www.nacka144.se

Malin wiper

23 mars 2023 10:26

Precis så är det Åke och man upphör inte att förvåna när man går omkring ute. Vad trist att du råkat ut för en skada också. I flera år fick jag gå på olika behandlingar och det drog ner inkomsten otroligt mycket. Flytten tog på nacke och hela ryggen och det tar tid att få bort det värsta.

Hoppas du får bra hjälp så du till slut kanske kan jobba lite eller få det uthärdligt

Ha det bra och sköt om dig Åke

Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards