Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2021

Elbolag Elframtid och Leila K

Av Malin wiper - 21 oktober 2021 08:00

                

Minst 3 gånger i veckan ringer det från någon som marknadsför ett elbolag, internetleverantör, försäkringsbolag eller prenumeration på något. Det blir rätt tröttsamt för det är svårt att få ett ord emellan. Den som ringer. Precis nu fick jag ett samtal, från ett annat bolag, som jag snabbt avslutade. Det är ju bra att man kan välja elbolag men det är ju inte så att elen blivit billigare sen ”valfrihet” infördes.  

 

                                                         

Clipart Library      

Varje elbolag måste ju ha en egen administration och det kostar. Nu när priserna rusar tittar man ju över det elavtal man har och jämför alternativen. Fast detta skulle man nog gjort under våren. Fortfarande svårt att jämföra. Jag var ute på nätet och tittade igenom de erbjudande som fanns och hittade bland annat Lumo Energi elbolag som sympatiskt nog inte arbetar med telemarketingUnder våren hade de fått klagomål på att sista betaldatum på fakturorna var mitt i månaden. Man lyssnade på sina kunder och nu är sista dagen den 25:e i månaden. Sedan dess bara höga betyg.

 

Lumo är ett litet bolag med liten men effektiv administration. Mycket möjligt att vi byter till detta men vi avvaktar ett tag. Jag är orolig för hur elmarknaden kommer att utvecklas, om priserna fortsätter att öka. Tillgången på el måste öka men jag tycker inte om dagens vindsnurror och önskar att kunde utveckla mindre, tystare och billigare modeller som inte påverkar omgivningen så mycket.

 

                      

Clipart Library   

Önskar att det fanns en långsiktig planering som inte styrdes av de stora bolagen och deras lobbingstyrda politiker. Just nu vill vissa grupper starta upp mera kärnkraftverk men jag tycker att man sett att kompetensen bland de ansvariga i nuvarande kraftverk är ojämn. Lyssna på Tage Danielsson i den klassiska Sannolikhet 

 

                           

Hem och hyra  

Om hela transportsektorn, gods och person, skall gå över till eldrift på 15 – 20 år så måste planeringen göras nu och infrastrukturen måste byggas nu. För oss som enskilda personer är det viktigt att det finns fungerande laddningsplatser för elbilen vi hyr när vi vill komma ut lite. Det är oroligt att inte veta om man kan hitta en fungerande laddstation.

 

                                                

Clipart Library   

      

Leila K med låten Electric. Det är den som passar bäst i detta inlägg. Nu har vi 12 grader varmt på morgonen så värmen håller i sig och vi är uppe med tuppen i dag. Vi tar en längre promenad om nån timme för vi vill komma upp i minst 7 km igen. Jag önskar er nu en både lugn men även elektrisk torsdag

 

#Elbolag #Lumo #Tage #Leila

 
 
Ingen bild

Gunilla

21 oktober 2021 18:41

Det här med elen är oroande nu när det är brist på el och företagen säger upp folk för det börjar bli dyrt.Om nu alla skall ha elbil hur skall det räcka till.Intill en vindsnurra vill ingen bo.
Vi har ett väldigt bra elbolag, snabba att åtgärda fel för vi kan få ett träd över ledningen, dom kommer inom ett par timmar, så byter aldrig.Folk på landsbygden hur skall de ha råd att åka till jobbet.
Mycket har dom att tänka på så Sverige fungerar, så tycker jag.
Bästa om allt räckte till utan kärnkraft men det gör det inte, nu går kolkraftverket för fullt och mycket smuts kommer ut.
För egen del går det bra men det finns många som får det bekymmersamt.
Lite tankar om el.
Kram!

Malin wiper

21 oktober 2021 20:47

Som du säger så känns det lite oroligt detta med elen. Ja du detta med alla elbilar gör det inte lättare. Detta elbolag jag skrev om verkar vara ett bra alternativ.

Vad bra att ni är nöjda med ert elbolag för det betyder mycket. Inte undra på att dom bygger sönder städer och allrahelst dom stora. Det blir trist om landsbygden dör ut

Jag gillar verkligen inte kolkraft för det blir hemska och farliga utsläpp för oss människor. Det var bra tankar om el som du förmedlade

Tack för att du tittar in till mig, det gör mig jätteglad. Du verkar vara en så fin och trevlig person

Gillar dina härliga kommentarer också

Ha en fin kväll
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 08:15

    I fredags promenerade vi lite överallt men bland annat i Vasaparken där dom har en liten vattenoas för fåglar. Där såg jag denna ringduva på stenkanten mot vattnet     Här har en annan ringduva satt sig på en sten ute i vattnet. Det s...

Av Malin wiper - Lördag 11 maj 07:15

    Häromdan på vår promenad så såg vi denna Cadillac De Ville från 1967. Han som äger den kände igen oss för vi har fotat en av hans bilar förut,  så han stannade till och det uppskattas. Det är så härligt att dom snygga veteranbilarna börjar k...

Av Malin wiper - Fredag 10 maj 08:45

    Här kommer lite fler båtar jag fotade när vi skjutsade hem min son till Enköping i söndags den 5 maj. Detta är en liten småbåtshamn                        Jag hade ett filmklipp inne i går med en blå figur som jag inte visste vad det ...

Av Malin wiper - Torsdag 9 maj 09:30

    I går besökte vi Röda Korset och såg då att det var Röda Korsets dag. Varje år 8 maj uppmärksammas denna dag av alla Röda Korsare och volontärer. Röda Korset i Västerås har ett sånt uppsving och det har blivit en fantastiskt trevlig träffpun...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards