Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2021

Virus, sprit och dofter och Ottawan

Av Malin wiper - 18 oktober 2021 14:00


 

Pixaby 

En förändring som hänt i vardagen sen vi drabbades av Covid 19 är att det blivit naturligt att använda spritbaserade medel för att rutinmässigt rengöra händer och ytor som man tar i med händerna. 


Tidigare var det väl mest på sjukhus och andra vårdinrättningar som man använde så kraftiga medel för desinfektering. Förutom att man tvättar händerna med tvål och vatten under en halvminut flera gånger om dan så spritar vi händerna, tvättar ratt och reglage på hyrbilen och så också på våra dörrhandtag.

 

                                                                        

Många gånger vet vi inte vad spriten innehåller för andra produkter och hur skadliga dessa är. Det har i alla fall medfört att den årliga influensan inte fått fäste och att vinterkräksjukan  och RS-viruset nästan inte haft några utbrott sista 2 åren. 


Jag vet inte hur bra det är för den övriga bakteriefloran på våra händer eller för huden på händerna. Har dock använt mer handsalva för mina torra händer. Jag tror jag kommer fortsätta med att hålla en hög nivå på min handhygien framöver.

 

                                                               

                         Clipart Library 

Handspriten doftar och känns väldigt olika. Vissa har en T-spritdoft som äcklar mig medan andra doftar riktigt gott och har en nästan fruktliknande doft. Konsistensen varierar mellan gelé och lättflytande. Ibland verkar återfuktande medel finnas i lösningen. 


Det verkar pågå forskning hos tillverkarna för att optimera tvättspriten för både ytor och händer. Bra om det begränsar användandet av skadliga produkter. Virus, bakterier, svamp och andra mikroorganismer kan ju utveckla tålighet mot spriten om vi inte är observanta.

 

                                                 

Ser på nätet att det finns en utveckling av vattenbaserad ytdesinfektion på gång och det är positivt. Det finns ytor som inte mår bra av den aggressiva spriten. När det gäller hud desinfektion är det viktigt att inte farliga medel tränger igenom huden och ackumuleras i kroppen. Ett annat problem är att många produkter använder sig av konstgjorda dofter för att dölja doft från de aktiva ingredienserna. Det blir mer och mer vanligt med doftallergi.

 

     animated-dividing-line-image-0217

 

Jag själv är känslig för bland annat sköljmedelsdofter och undviker att åka buss eller tåg. Doftljus hindrar mig att besöka affärer och vissa parfymer tvingar mig att avbryta bio och teater-föreställningar.

 

        

Ottawan med Hands Up. Ottawan var en fransk discogrupp som bildades 1979 av producenten Daniel Vangarde och Jean Kluger. Frontfigurer var Jean Batiste, Patrick och Annette. Gruppen hade flera hits på 1980-talet och en av dom var just Hands Up som passar bra i detta inlägg

 

                  

Clipart Library  

Promenaden på förmiddagen blev 6,1 km och solen sken hela tiden och det blåste lite lagoma vindar. Fast det känns att det är kallare så snart blir det både mössa och vantar. Vi känner för att ta ytterligare en promenad senare i dag och då kommer vi nog upp i minst 8 km. Hoppas ni har det bra mina kära besökare. Sköt om er och ha en fortsatt fin dag

 

#Spritbaserade #Influensan #Bakteriefloran #Ytdesinfektion #Parfymer #Ottawan 

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

18 oktober 2021 20:17

Rs viruset är värre än vanligt just nu så helt verkar det inte hjälpa tyvärr.
Sambon har haft pippi på att köpa med irriterande lukter, tur det varit små flaskor så dom tog slut fort.

Lyckats gå 8.67 km idag såg jag i appen, inte upplevt att jag gått så mycket men tydligen nästan 13 000 steg ändå.

Malin wiper

19 oktober 2021 08:09

Det känns verkligen tråkigt. Det gäller att få tag på rätt handsprit och jag själv tål inte såna som luktar starkt och obehagligt.

Bra jobbat med dina långa promenader. Jag skulle också vilja komma upp i 13000 steg.

Ha nu en skön tisdag
Hälsning från Malin

 
Ingen bild

SmålandsJenny

19 oktober 2021 19:30

Det är ju synd man inte kan känna lukterna innan man köper....

Idag blev det bara 11600 steg och 8.09 km, nästan alla steg på jobbet, tur man har ett jobb där man oftast inte står stilla.

Malin wiper

20 oktober 2021 09:19

Det är verkligen synd för jag själv är ju doftöverkänslig.

Grattis till din långa promenad. Bra jobbat. Vi skall försöka komma upp i över 10000 steg i dag men det regnar och blåser

Nu ser jag att du gått dom på jobbet ;) men det är ju samma sak ändå

Ha en fin onsdag
Hälsning Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 14 maj 09:00

    Jag såg denna moped Puch Dakota utanför Röda korset en dag. I och med att den har en blå färg så kan den vara från 1970-1982     Den såg verkligen jättefin och välskött ut             En restaurerad Puch Dakota från 1974   ...

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 08:15

    I fredags promenerade vi lite överallt men bland annat i Vasaparken där dom har en liten vattenoas för fåglar. Där såg jag denna ringduva på stenkanten mot vattnet     Här har en annan ringduva satt sig på en sten ute i vattnet. Det s...

Av Malin wiper - Lördag 11 maj 07:15

    Häromdan på vår promenad så såg vi denna Cadillac De Ville från 1967. Han som äger den kände igen oss för vi har fotat en av hans bilar förut,  så han stannade till och det uppskattas. Det är så härligt att dom snygga veteranbilarna börjar k...

Av Malin wiper - Fredag 10 maj 08:45

    Här kommer lite fler båtar jag fotade när vi skjutsade hem min son till Enköping i söndags den 5 maj. Detta är en liten småbåtshamn                        Jag hade ett filmklipp inne i går med en blå figur som jag inte visste vad det ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards